تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,864,719 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,717,821 |
چالش ها و بایسته های پیشگیری از بزه سایبری در مدارس | ||
مجله نوآوری های فناوری اطلاعات و ارتباطات کاربردی | ||
دوره 1، شماره 2، بهمن 1398، صفحه 27-39 اصل مقاله (991.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرید رضازاده1؛ مهدی آقا صرام* 2؛ کیارش میزانیان3؛ سیداکبر مصطفوی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد | ||
2دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد | ||
3یزد | ||
تاریخ دریافت: 08 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 05 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
فنّاوری امروز باوجود تمام محاسن و خدمات گسترده، استعدادی سرشار در تأثیرگذاری منفی بر زندگی کودکان و نوجوانان دارد. فضای سایبری موجب اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان شده ولی درعینحال ویژگی کنجکاوی و ریسکپذیری، فضایی مستعد برای، ارتکاب بزه و بهطور مشخص جرائم رایانهای شده است. البته با آموزش صحیح و ابزارهای نظارتی امن، میتوان دانش آموزان را آگاه و مصون کرد. انسان بهحکم انسانیت و به اقتضای طبیعت اجتماعی، دارای ویژگیهای منحصربهفرد و نقاط ضعف و قوت متعددی است که او را مستحق حمایت دیگران کرده است. این حمایت بیش از هر مرحله دیگری از آغاز زندگی تا پایان نوجوانی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این میان، مدرسه یکی از مهمترین حامیان و متولیان آموزش کودکان و نوجوانان است. در این مقاله با تبیین نقاط قوت و ضعف مدارس، جامعهپذیری، جامعه گریزی و جامعهستیزی کودکان، بررسی و شیوهای نوین در بهرهبرداری از ابزارهای نظارتی امن باهدف کنترل بزههای سایبری در مدارس ارائهشده است. هویتهای نارسا، مجازی و چندگانه وانمودی عامل بسیاری از انحرافات روانی و جریانهای اعوجاجی اجتماع جوانان و نوجوانان است. هویتهایی با کاربردها و کارآمدی خاص و ویرانگر در جهان سایبر. روش پیشنهادی علاوه بر بهکارگیری ابزارهای نظارتی بر برنامهریزی آموزشی دینی در افزایش توان خود بازدارندگی دانش آموزان تأکید کرده و برای فراهم کردن احراز هویت دانش آموزان در فضای مجازی از فرایند زنجیره بلوک استفاده کرده و در شبیهسازی انجامشده، با بدبینانهترین حالت ممکن درزمینهٔ سختافزارها و شبکههای موجود در مدارس و خانوادهها از امنیت بالای فرایند زنجیره بلوک برای محافظت از دادهها در برابر حملات هک و جلوگیری از جعل هویت و به سرقت رفتن اطلاعات استفادهشده است. دادهها در زنجیره بلوک بهصورت توزیعشده ذخیره میگردند و این فرایند بازمان بهروزرسانی قابلقبول برای 5380 مدرسه واقع در استان اصفهان و سایر کاربرهای متشکل از دانش آموزان و اولیا، انجامشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کرونا؛ بزه سایبری؛ مدرسه؛ دانش آموز؛ جامعه محور؛ رشد محور؛ وضعیت محور؛ زنجیره بلوک؛ احراز هویت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges and Needs of Cyber Crime Prevention in Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
farid rezazzadeh1؛ Mehdi Agha Sarram2؛ Kiarash Mizanian3؛ Seyed Akbar Mostafavi3 | ||
1PHD student, Department of Computer Engineering Yazd University | ||
2Department of Computer Engineering Yazd University | ||
3Department of Computer Engineering Yazd University | ||
چکیده [English] | ||
Today's technology, despite all its extensive benefits and services, has a rich potential to negatively impact the lives of children and adolescents. Cyberspace has led to the socialization of children and adolescents, but at the same time it has become a feature of curiosity and risk-taking, a space prone to commit crimes and specifically cybercrime. Of course, with the right education and safe monitoring tools, students can be informed and protected. By virtue of humanity and by virtue of social nature, man has unique characteristics and numerous strengths and weaknesses that have made him deserving of the support of others. This support is more important than any other stage from the beginning of life to the end of adolescence. In the meantime, the school is one of the most important supporters and guardians of children's and adolescents' education. In this article, by explaining the strengths and weaknesses of schools, sociability, sociability and anti-socialism of children, a review and new methods in using safe monitoring tools to control cybercrime in schools are presented. In addition to the use of monitoring tools, the proposed method emphasizes religious educational planning and uses the blockchain process to provide students with authentication in cyberspace. The high security of the blockchain process has been used to protect data against hacking attacks and to prevent identity fraud and data theft. The data is stored in a blockchain in a distributed manner and this process has been carried out with acceptable updates for 5380 schools located in Isfahan province and other users consisting of students and parents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cybercrime, School, Student, Community Oriented, Growth Oriented, Status Oriented, Blockchain, Authentication | ||
مراجع | ||
[1] M. Balavi and S. Chamani, “Pathology of the Basic Process in the Cyberspace of the Islamic Republic of Iran (in persian),” journal of Innovations of Applied Information and Communication Technologies, vol. 1, no. 1, 2019.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 648 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |