تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,161 |
تعداد مقالات | 8,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,194,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,453,527 |
چالش ها و بایسته های پیشگیری از بزه سایبری در مدارس | ||
مجله نوآوری های فناوری اطلاعات و ارتباطات کاربردی | ||
دوره 0، شماره 2، بهمن 1398، صفحه 27-39 اصل مقاله (991.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرید رضازاده1؛ مهدی آقا صرام* 2؛ کیارش میزانیان3؛ سیداکبر مصطفوی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد | ||
2دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد | ||
3یزد | ||
تاریخ دریافت: 08 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 05 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
فنّاوری امروز باوجود تمام محاسن و خدمات گسترده، استعدادی سرشار در تأثیرگذاری منفی بر زندگی کودکان و نوجوانان دارد. فضای سایبری موجب اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان شده ولی درعینحال ویژگی کنجکاوی و ریسکپذیری، فضایی مستعد برای، ارتکاب بزه و بهطور مشخص جرائم رایانهای شده است. البته با آموزش صحیح و ابزارهای نظارتی امن، میتوان دانش آموزان را آگاه و مصون کرد. انسان بهحکم انسانیت و به اقتضای طبیعت اجتماعی، دارای ویژگیهای منحصربهفرد و نقاط ضعف و قوت متعددی است که او را مستحق حمایت دیگران کرده است. این حمایت بیش از هر مرحله دیگری از آغاز زندگی تا پایان نوجوانی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این میان، مدرسه یکی از مهمترین حامیان و متولیان آموزش کودکان و نوجوانان است. در این مقاله با تبیین نقاط قوت و ضعف مدارس، جامعهپذیری، جامعه گریزی و جامعهستیزی کودکان، بررسی و شیوهای نوین در بهرهبرداری از ابزارهای نظارتی امن باهدف کنترل بزههای سایبری در مدارس ارائهشده است. هویتهای نارسا، مجازی و چندگانه وانمودی عامل بسیاری از انحرافات روانی و جریانهای اعوجاجی اجتماع جوانان و نوجوانان است. هویتهایی با کاربردها و کارآمدی خاص و ویرانگر در جهان سایبر. روش پیشنهادی علاوه بر بهکارگیری ابزارهای نظارتی بر برنامهریزی آموزشی دینی در افزایش توان خود بازدارندگی دانش آموزان تأکید کرده و برای فراهم کردن احراز هویت دانش آموزان در فضای مجازی از فرایند زنجیره بلوک استفاده کرده و در شبیهسازی انجامشده، با بدبینانهترین حالت ممکن درزمینهٔ سختافزارها و شبکههای موجود در مدارس و خانوادهها از امنیت بالای فرایند زنجیره بلوک برای محافظت از دادهها در برابر حملات هک و جلوگیری از جعل هویت و به سرقت رفتن اطلاعات استفادهشده است. دادهها در زنجیره بلوک بهصورت توزیعشده ذخیره میگردند و این فرایند بازمان بهروزرسانی قابلقبول برای 5380 مدرسه واقع در استان اصفهان و سایر کاربرهای متشکل از دانش آموزان و اولیا، انجامشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کرونا؛ بزه سایبری؛ مدرسه؛ دانش آموز؛ جامعه محور؛ رشد محور؛ وضعیت محور؛ زنجیره بلوک؛ احراز هویت | ||
مراجع | ||
[1] M. Balavi and S. Chamani, “Pathology of the Basic Process in the Cyberspace of the Islamic Republic of Iran (in persian),” journal of Innovations of Applied Information and Communication Technologies, vol. 1, no. 1, 2019.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 555 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 205 |