عباس زاده, روح اله. (1399). مؤلفههای تربیتی مکتب شهید سلیمانی. پدافند الکترونیکی و سایبری, 2(مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب), 1-22.
روح اله عباس زاده. "مؤلفههای تربیتی مکتب شهید سلیمانی". پدافند الکترونیکی و سایبری, 2, مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب, 1399, 1-22.
عباس زاده, روح اله. (1399). 'مؤلفههای تربیتی مکتب شهید سلیمانی', پدافند الکترونیکی و سایبری, 2(مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب), pp. 1-22.
عباس زاده, روح اله. مؤلفههای تربیتی مکتب شهید سلیمانی. پدافند الکترونیکی و سایبری, 1399; 2(مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب): 1-22.
استادیار گروه فرهنگ و رسانه مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)، ایران
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1399،
تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1399
چکیده
یکی از زیربناییترین عناصر تحقق تمدن نوین اسلامی، عنصر تربیت است و در گام دوم انقلاب که گام خودسازی، جامعهپردازی و تمدن سازی است، موضوع تربیت از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. موقعیتهای مختلف زندگی، انسانها را در معرض یادگیری و رشد و خلاقیت قرار میدهد، زندگی جهادی نیز از موقعیتهایی است که زمینه رشد و کمال انسان در ابعاد مختلف را فراهم میآورد، شهید سلیمانی یکی از شخصیتهای تأثیرگذاری هستند که زندگی جهادی را هیچ وقت ترک نکردند و صاحب سبک در وادی تربیت جهادی هستند، سردار سلیمانی در بستر تربیت جهادی رشد کردند و رفتار عملی ایشان نیز میتواند الگوی تربیت جهادی را ارائه نماید که نیاز جامعه امروز ما برای نقشآفرینی در دنیای کنونی و تمدنسازی است. لذا هدف این پژوهش، بررسی مؤلفههای تربیتی مکتب شهید سلیمانی میباشد. این پژوهش به روش تحلیل مضمون انجام شده و با مراجعه به محتوای موجود از زندگی شهید سلمانی، مضامین تربیتی آن استخراج شده است. حاصل این پژوهش ارائه مولفههای تربیتی مکتب شهید سلیمانی در مقولههای شناختی، گرایشی و رفتاری با رویکرد جهادی است.
Assistant Professor of Culture and Media Department of Shahid Mahallati Higher Education Complex, Iran
چکیده [English]
One of the most fundamental elements of the realization of the new Islamic civilization is the element of education, and in the second step of the revolution, which is the step of self-construction, socialization and civilization, the issue of education is extremely important. Different life situations expose human beings to learning, growth and creativity. Jihadi life is also one of the situations that provide the ground for human growth and perfection in different dimensions. Martyr Soleimani is one of the personalities. There are influential people who never left jihadi life and have a style in the valley of jihadi education. Sardar Soleimani grew up in the context of jihadi education and his practical behavior can provide the model of jihadi education that our society needs today for It is a role-playing game in today's world and civilization. Therefore, the purpose of this study is to investigate the educational components of Shahid Soleimani school. This research has been done by content analysis method and by referring to the existing content from the life of Martyr Salmani, its educational themes have been extracted. The result of this research is to present the educational components of Shahid Soleimani school in cognitive, tendency and behavioral categories with jihadi approach.
کلیدواژهها [English]
Jihadi training, individual training, social training, Shahid Soleimani, modern Islamic civilization
مراجع
امینی، ابراهیم(1384) اسلام و تعلیم و تربیت، قم، بوستان کتاب.
بیات، حجتالله(1390) مبانی ضرورت تبلیغ دین از رسانههای نوین، در جمعی از نویسندگان، مجموعه مقالات دومین همایش بینالمللی دین و رسانه «رسانه دینی، دین رسانهای»، قم، اداره کل پژوهشهای اسلامی صداوسیما.
تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، تصنیف غررالحکم و درر الکلم، 1 جلد، چاپ اول، قم، دفتر تبلیغات، 1366.
حق شناس و همکاران (1383) فرهنگ معاصر هزار انگلیسی -فارسی، تهران، فرهنگ معاصر.
حویزى، عبدعلى بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، 5 جلد، قم، اسماعیلیان، 1415 ه.ق.
ذو علم، علی (1380) شاخص های تربیت دینی از نگاه قرآن کریم، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه إسلامی.
رجبی، طاهره(1397) بررسی الگوی تربیتی مبتنی بر جهاد در زمینه سازی تمدن نوین اسلامی، مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، دوره1، شماره1، بهار و تابستان 1397،ص30-49.
رجبی، طاهره و رضاعلی نوروزی(1394)، تأملی بر جهاد و موقعیتهای تربیتی آن از منظر قرآن، اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال هفتم، شماره14، پاییز و زمستان 1394، ص103- 126.
رجبی، طاهره و رضا علی نوروزی(1394) ماهیت«مبارزه» و قلمروهای تربیتی آن در آموزه های اسلامی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و سوم، دوره جدید، شماره 27، تابستان1394، ص77-94.
رضایی، محسن(1399) مقدمه ای بر ابعاد مکتب شهید سلیمانی، به ویراستاری روح اله تولایی، 23تیر 1399، http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=85&fkeyid=&siteid=85&pageid=8064&newsview=1345
رضایى اصفهانى، محمدعلى، تفسیر قرآن مهر، 24 جلد، قم، پژوهشهاى تفسیر و علوم قرآن، 1387.
سعادتنژاد، اسماعیل(1399)گفتارپژوهی شاخص های فرهنگی در مکتب شهید سلیمانی،7مهر1399، http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=85&fkeyid=&siteid=85&pageid=8122&newsview=1411
شیرازی، علی(1399)، گفتارپژوهی: سبک زندگی اسلامی در مکتب شهید سلیمانی، 14مهر99، http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=85&fkeyid=&siteid=85&pageid=8138&newsview=1455
صدر، محمدباقر(1359). انسان مسئول و تاریخساز از دیدگاه قرآن، ترجمه محمدمهدی فولادوند، تهران، بنیاد قرآن.