تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,227 |
تعداد مقالات | 8,912 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,636,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,549,235 |
الگوی تفکر راهبردی مدیران جهادی بر اساس وصیت نامۀ الهی سیاسی شهید قاسم سلیمانی | ||
مدیریت اسلامی | ||
دوره 28، شماره 4، بهمن 1399، صفحه 93-111 اصل مقاله (857.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین جلیلیان* | ||
استادیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی | ||
تاریخ دریافت: 22 دی 1399، تاریخ بازنگری: 06 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 07 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
مدیریت جهادی و سازمانهای جهادی به مدیرانی نیاز دارد که دارای تفکر راهبردی باشند و برنامههای راهبردی و عملیاتی خود را بر مبنای تفکر راهبردی ارزشمدار تدوین و اجرا کنند. این پژوهش بهمنظور تدوین الگوی تفکر راهبردی مدیران سازمانهای جهادی اجرا شده است. رویکرد این پژوهش کیفی است و الگوی پژوهش بر مبنای تحلیل مضمون وصیتنامۀ الهی سیاسی سپهبد شهید قاسم سلیمانی تدوین شده است. محتوای وصیتنامۀ این شهید والامقام را میتوان سند و بیانیۀ تفکر راهبردی مدیران جهادی دانست. تحلیل متن وصیتنامۀ ایشان به روش تحلیل مضمون انجام شده است. پس از شناسایی و تحلیل مضمونهای پایه و مضمونهای سازماندهنده، شش مضمون فراگیر بهعنوان عناصر تفکر راهبردی مدیران جهادی شناسایی شد که عبارت است از: 1. دینمداری 2. ولایتمداری 3. فرهنگ شهادتطلبی 4. وحدتگرایی اسلامی 5. حکمرانی خدامحورانه 6. اقتدار نظامی و دفاعی. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عناصر تفکر راهبردی مدیران جهادی با عناصر الگوهای تفکر راهبردی در مدیریت علمی رایج تفاوت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت جهادی؛ تفکر راهبردی؛ سردار سلیمانی؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Model of Strategic Thinking of Jihadi Leaders on the Basis of the Godly Political Will of Martyr Ghasem Soleimani | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Jalilian | ||
Assistant professor | ||
چکیده [English] | ||
Jihadi management and jihadi institutes require managers with strategic thinking ability who are able to formulate and implement their strategic and operational plans on the basis of valuable strategic thinking. This research is aimed at developing a strategic thinking model for the managers of Jihadi organizations. This is qualitative research seeking to design the model by conducting thematic analysis of the content of the Godly-political will of General Martyr Ghasem Soleimani. The content of the Martyr Soleimani’s will can be regarded as the document and statement of strategic thinking of Jihadi leaders. The content of this document is analyzed by thematic analysis. Having identified and analyzed the basic themes and organizing themes, the researcher identified six comprehensive themes as the components of strategic thinking of Jihadi leaders. They include religiosity, Velayat-orientation, the culture of martyrdom seeking, Islamic unity, God-centered governance, and military and defense authority. The findings indicated that the components of strategic thinking of Jihadi managers are different from those of the strategic thinking patterns in current scientific management. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jihadi management, strategic thinking, General Soleimani, Iran | ||
مراجع | ||
بیکزاد، جعفر، سلطانی، فریبا (1394)، ارزیابی تفکر راهبردی مدیران و تأثیر آن بر نوآوری سازمانی، فصلنامۀ مطالعات مدیریت راهبردی، س 6، ش 24: 145 ـ 167. تولایی، روحاله، صباغی، زهرا (1394)، طراحی الگوی مفهومی توسعۀ مدیریت جهادی با استفاده از ترکیب روش سیستمهای نرم و نگاشت شناختی، فصلنامۀ بهبود مدیریت، س 9، ش 28: 121ـ 145. حجازیفر، سعید (1394)، چیستی و مؤلفههای مدیریت جهادی، فصلنامۀ مدیریت اسلامی، س 23، ش 3: 95 ـ 122. خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید (1397)، اصول و مبانی روشهای پژوهش، ج 1، تهران: انتشارات نگاه دانش. دهقانی پوده، حسن؛ پاشایی هولاسو، امین (1399)، تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی، مدیریت اسلامی، س 28، ش 2: 13 ـ 37. رحمانسرشت، حسین؛ محمدینسب، مهدی (1389)، الگوی تصمیمگیری راهبردی در رویکرد اسلامی، مطالعات دفاعی استراتژیک، سال 10، ش 39: 9 ـ 32. رضائیان، زهرا (1399)، نگاهی به ویژگیهای سردار مکتبساز حاج قاسم سلیمانی، فصلنامۀ علمی ـ تخصصی رهتوشه، ش 1: 277 ـ 289. سلمانی قهیازی، احمد، دهقان، نبیاله، انجم شعاع، رضا و فتحی، صمد (1393)، آسیبشناسی تفکر راهبردی مدیران ارشد و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی، فصلنامۀ مطالعات مدیریت راهبردی، د 5، ش 19: 255-284. سلیمانی، قاسم، وصیتنامۀ الهی سیاسی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، قابل دسترس در: http://mgt.ihu.ac.ir شیرهپز آرانی، علی اصغر؛ حسینی، میرزا حسن؛ محمودی میمند، محمد و امینی، محمدتقی (1393)، الگوی مفهومی تفکر استراتژیک در کسب و کارها از دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه، دوفصلنامۀ اسلام و مدیریت، س 3، ش 6: 53 ـ 87. کالیس، دیوید (2010)، تفکر استراتژیک: راهحلهای حرفهای برای چالشهای روزانه، ترجمه مسعود سلطانی، تهران، انتشارات آریانا قلم. کردنائیج، اسداله (1396)، تفکر و مدیریت استراتژیک؛ تئوری و عمل، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس گلچین کوهی، محمد؛ رضایی صوفی، مرتضی و کشاورز، لقمان (1397)، اصول تصمیمگیری مبتنی بر ارزشهای راهبردی اسلامی، فصلنامۀ مدیریت اسلامی، س 27، ش 4: 79 ـ 105. مشبکی، اصغر و خزاعی، آناهیتا (1387)، طراحی مدل عناصر تفکر استراتژیک در سازمانهای ایرانی، مدیریت بازرگانی، د 1، ش 1: 105 ـ 118. مقیمی، سیدمحمد (1398)، مدیریت بر مبنای اخلاص؛ جوهرۀ مکتب شهید سلیمانی، مدیریت اسلامی، س 27، ش 3: 5 ـ 12. میرآخوری، علیرضا، دارائی، محمدرضا و سلامزاده، یاشار (1391)، مدل تفکر استراتژیک اسلامی ایرانی، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تهران، 31 خرداد 1393. ناظمی، شمسالدین؛ مرتضوی، سعید و جعفریانی، حسن (1389)، ارتباط تفکر راهبردی و عملکرد، فصلنامۀ چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 9، ش 2: 69 ـ 87. وحیدی، محمد؛ رستگار، عباسعلی و ابراهیمی، سیدعباس (1398)،شناسایی نگرشها و ذهنیتهای حوزه مدیریت جهادی، مدیریت اسلامی، س 27، ش 3: 83 ـ 112. Attride-Stirling, (2001). “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”. Qualitative Research. Vol. 1. No. 3. Pp 385-405.
Bonn, I. (2001), “Developing Strategic Thinking as a Core Competency”. Menagement Decision, 39(1), 63-71.
Bouhali, R., Mekdad, Y., Lebsirc, H., & Ferkha, L., (2015), “Leader Roles for Innovation: Strategic Thinking and Planning”.3rd International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, Published by Elsevier Ltd.
Casey, A.J & Goldman, E .F, (2010). “Enhancing the ability to think strategically: A learning model”. Management Learning, 41(2), 167–185.
Liedtka, J. M, (1998). “Strategic Thinking: Can it be Taught?”. Long Range Planning. 31(1),120-129
Morrisey, G., (1996). A Guide To strategic Thinking (Building Your Planning Foundation). Hard Cover.
Williamson, P. J. (1999). “Strategy as Options on Future”,Sloan Management Review, 40(3), 117-126. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 934 |