تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,227 |
تعداد مقالات | 8,912 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,638,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,550,797 |
طراحی الگوی برنامه درسی تربیت انقلابی دانش آموزان جهت تربیت مدیران جهادی تمدن ساز | ||
سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی | ||
مقاله 46، دوره 2، مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب - شماره پیاپی 2، 1399، صفحه 1-31 اصل مقاله (3.2 M) | ||
نویسنده | ||
اصغر ابراهیمی هرستانی* | ||
دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، دانشگاه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) ، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 11 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
لازمهی تمدن سازی اسلامی، تربیت مدیران جهادی تمدن ساز مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی است. در این راستا، تربیت دانش آموزان به عنوان مدیران آینده، مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی اهمیت ویژهای دارد و طراحی الگوی برنامه درسی تربیت مدیر جهادی تمدن ساز مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی ضروری است. با توجه با اینکه در مکتب شهید سلیمانی اثرگذارترین بعد، مبانی اعتقادی است؛ در این پژوهش، پس از بررسی مبانی انقلابی مکتب شهید سلیمانی، به این مساله پرداخته شد که الگوی برنامه درسی تربیت انقلابی برای تربیت مدیر جهادی تمدن ساز از چه ویژگیهایی برخورردار است؟ و به این سوالات پاسخ داده شد که1- بر اساس مبانی انقلابی مکتب شهید سلیمانی، اهداف و محتوای برنامه درسی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز در نظام آموزش و پرورش چه میباشد؟ 2- در کتب درسی دورههای ابتدایی و متوسطه اول و دوم چه میزان به اهداف و محتوای برنامه درسی تربیت انقلابی مدیران جهادی تمدن ساز توجه شده است؟ در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- استنتاجی، مبانی انقلابی مکتب شهید سلیمانی استخراج شد که شامل عدم سلطهپذیری، اعتقاد به علم و حکمت الهى در ضرورت استقلال، عزتمندی، ایمان و استقامت بر آن و عمل به مقتضای آن در مبارزه با سلطه گران، لزوم دستیابی به پیشرفت، عدالت و ضرورت مشارکت در پیشرفت، بر طرف نمودن موانع پیشرفت کشور، الزامات پیشرفت و قوی شدن است و بر اساس مبانی استخراج شده، اهداف و محتوای برنامه درسی تدوین شد. جهت بررسی میزان توجه به این موارد در کتب درسی دورههای مذکور، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از کتب درسی این سه دوره، 99 کتاب درسی انتخاب و با روش تحلیل محتوای کمّی، تحلیل محتوا انجام شد و مشخص شد که به این موضوع به طور شایسته توجه نمیشود و این کم توجهی به عنوان نقص در کتاب درسی قلمداد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ مکتب شهید سلیمانی؛ مدیران جهادی تمدن ساز؛ برنامه درسی؛ تربیت انقلابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a revolutionary education curriculum model of students to education civilization-building jihadi managers | ||
نویسندگان [English] | ||
Asghar Ebrahimi Horestani | ||
PhD in curriculum, Hazrat Amir Al-Momenin University, Isfahan. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Prerequisite for Islamic civilization is the education of civilization-building jihadi managers based on the Shahid Suleimani’s school. In this regard, education students as future managers based on the Shahid Suleimani’s school is of particular importance, and designing a civilizing jihadi manager education curriculum model Based on the Shahid Suleimani’s school is essential. Considering that in the Shahid Suleimani’s school, the most influential dimension is the doctrinal foundations; In this inquiry, after examining the revolutionary foundations of the Shahid Suleimani’s school, it was discussed what is the revolutionary education curriculum model for education the civilization-building jihadi manager? And these questions were answered: 1- Based on the revolutionary foundations of Shahid Suleimani’s school, what are the goals and content of the curriculum for revolutionary education civilization-building jihadi managers in the education system? In the textbooks of elementary and secondary schools and high school what the content and goals of the curriculum for education civilization-building managers been taken into consideration? Using analytical-deductive method, the revolutionary foundations of Shahid Suleimani’s school were extracted, which include the need to avoid domination, belief in divine knowledge and wisdom in the need for independence, dignity, faith and perseverance in it and act accordingly in the fight against dominators are the necessity of achieving progress, justice and the necessity of participating in progress, removing the obstacles to the country's progress, the requirements of progress and strengthening, and based on the extracted principles, the goals and content of the curriculum were developed. In order to investigate the level of attention to these cases in the textbooks of the mentioned courses, 99 textbooks were selected using the purposeful sampling method from the textbooks of these three courses and content analysis was performed using the quantitative content analysis method. It is not given due attention and this lack of attention is considered as a defect in the textbook. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
model, Shahid Suleimani’s school, civilization-building jihadi manager, curriculum, revolutionary education | ||
مراجع | ||
منابع انگلیسی
Ary, D. , Jacobs,L. , & Razavieh, A. (1996). Introduction to research in education. (fifth ed). Florida: Rinehart & Winston. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 439 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 379 |