تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,096 |
تعداد مقالات | 7,936 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,844,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,149,895 |
طراحی الگوی برنامه درسی تربیت انقلابی دانش آموزان جهت تربیت مدیران جهادی تمدن ساز | ||
سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی | ||
مقاله 46، دوره 2، مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب - شماره پیاپی 2، 1399، صفحه 1-31 اصل مقاله (3.2 M) | ||
نویسنده | ||
اصغر ابراهیمی هرستانی* | ||
دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، دانشگاه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) ، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 11 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
لازمهی تمدن سازی اسلامی، تربیت مدیران جهادی تمدن ساز مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی است. در این راستا، تربیت دانش آموزان به عنوان مدیران آینده، مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی اهمیت ویژهای دارد و طراحی الگوی برنامه درسی تربیت مدیر جهادی تمدن ساز مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی ضروری است. با توجه با اینکه در مکتب شهید سلیمانی اثرگذارترین بعد، مبانی اعتقادی است؛ در این پژوهش، پس از بررسی مبانی انقلابی مکتب شهید سلیمانی، به این مساله پرداخته شد که الگوی برنامه درسی تربیت انقلابی برای تربیت مدیر جهادی تمدن ساز از چه ویژگیهایی برخورردار است؟ و به این سوالات پاسخ داده شد که1- بر اساس مبانی انقلابی مکتب شهید سلیمانی، اهداف و محتوای برنامه درسی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز در نظام آموزش و پرورش چه میباشد؟ 2- در کتب درسی دورههای ابتدایی و متوسطه اول و دوم چه میزان به اهداف و محتوای برنامه درسی تربیت انقلابی مدیران جهادی تمدن ساز توجه شده است؟ در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- استنتاجی، مبانی انقلابی مکتب شهید سلیمانی استخراج شد که شامل عدم سلطهپذیری، اعتقاد به علم و حکمت الهى در ضرورت استقلال، عزتمندی، ایمان و استقامت بر آن و عمل به مقتضای آن در مبارزه با سلطه گران، لزوم دستیابی به پیشرفت، عدالت و ضرورت مشارکت در پیشرفت، بر طرف نمودن موانع پیشرفت کشور، الزامات پیشرفت و قوی شدن است و بر اساس مبانی استخراج شده، اهداف و محتوای برنامه درسی تدوین شد. جهت بررسی میزان توجه به این موارد در کتب درسی دورههای مذکور، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از کتب درسی این سه دوره، 99 کتاب درسی انتخاب و با روش تحلیل محتوای کمّی، تحلیل محتوا انجام شد و مشخص شد که به این موضوع به طور شایسته توجه نمیشود و این کم توجهی به عنوان نقص در کتاب درسی قلمداد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ مکتب شهید سلیمانی؛ مدیران جهادی تمدن ساز؛ برنامه درسی؛ تربیت انقلابی | ||
مراجع | ||
منابع انگلیسی
Ary, D. , Jacobs,L. , & Razavieh, A. (1996). Introduction to research in education. (fifth ed). Florida: Rinehart & Winston. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 287 |