تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,709 |
بررسی تأثیر عوامل فردی بر به اشتراکگذاری دانش در سازمان: فرا تحلیل مطالعات ایران | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 11، اسفند 1399، صفحه 1-44 اصل مقاله (879.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی با اصالت | ||
نویسندگان | ||
عاطفه سهرابی1؛ علی یزدخواستی* 2؛ زهرا صادقی آرانی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 17 دی 1399، تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
در عصر دانایی محوری کسب مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها نیازمند فراهم ساختن پیشنیازهایی است که اعضای سازمان بتوانند دانش خود را بهگونهای اثربخش به اشتراک بگذارند.پژوهش حاضر، باهدف فرا تحلیل عوامل فردی مؤثر بر اشتراکگذاری دانش در سازمان انجام شده است. ساز و کار اجرای پژوهش حاضر فرا تحلیل- کمی است تا از این طریق بتوان به یک جمعبندی کلی در این حیطه دست یافت. بدین منظور از نرمافزار CMA2 استفاده شده است. هدف این روش، انسجامبخشی، مرور نظاممند و یکپارچه مطالعات صورت گرفته در یک حوزه معین پژوهشی است. یافتههای پژوهش نشاندهنده این است که در سطح اطمینان 95 درصد عوامل فردی تأثیر معناداری بر تسهیم دانش سازمانی داشته و توانسته 487/0 درصد از تغییرات تسهیم دانش را تبیین کند. همچنین، نتایج آزمون ناهمگونی حاکی از آن است که بین مطالعات صورت گرفته مورد بررسی ناهمگنی وجود دارد که به همین جهت از اندازه اثر تصادفی استفاده شده است. نمودار قیفی نیز نشانگر خطای استاندارد پایین و سوگیری نسبتاً کم است، در حقیقت بیانگر توزیع نرمال و تصادفی است و خطای مشاهدهشده ناشی از انواع اریب احتمالی میباشد. با توجه به یافتههای پژوهش از بین عوامل فردی مؤثر بر اشتراکگذاری دانش در سازمان خودآگاهی با (638/0)، نوع دوستی (517/0)، نگرش (507/0) و رفتار تمرکز یافته (609/0) بیشترین اندازه اثر و رابطه معنادار را با تسهیم دانش سازمانی داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فراتحلیل؛ دانش؛ مدیریت دانش؛ تسهیم دانش؛ عوامل فردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of individual factors on knowledge sharing in the organization: Meta-analysis of Iranian studies | ||
نویسندگان [English] | ||
Atefeh Sohrabi1؛ Ali Yazdkhasty2؛ Zahra Sadeqi Arani3 | ||
1M.A. Student, of Educational management, Faculty of Humanities, University of Kashan, Iran. | ||
2Associate Profesor of Educational Management, Faculty of Humanities, university of Kashan, Iran | ||
3Assistant Profesor of Manaegment, Faculty of Humanities, University of Kashan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the knowledge-based era, achieving sustainable competitve advantagesbyorganizations requires providing the prerequisites for members of organizations to be able to shar their knowledge effectively. The present study, was conducted with aim of meta-analysis of individualfactors affecting the sharing of organizational knowledge. The mechanism of the present study is a quantitative meta-analysis, in order to reach a general conclusion in this area. For the purpose, CMA2 software has been used. The purpose of this method, is to integrate of studies conducted in a specific field of research. Findings show that in 95% confidence level individual factors have a significant effect knowledge sharing from the individual and can explain up to 0/487 the changes in knowledge sharing. Heterogeneity test shows that there is heterogeneity between the studies. Also, the funnel diagram shows low standard error and relatively low bias. The expression in the distribution is regular, and the observed error is due to possible types of oblique.According to the research findings, among the individual factors affecting the sharing of organizational knowledge, self-awareness with 0/638, altruism 0/517, attitude 0/507 and focused behavior 0/609 they had the highest effect size and significant relationship with organizational knowledge sharing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
meta-analysis, knowledge, knowledge management, knowledge sharing, individual factors | ||
مراجع | ||
-ابراهیم پورآرنگی، لیلا. (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستمهای تسهیم دانش از دانشکاران. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه الزهرا (س). -ابیلی، خدایار؛ رومیانی، یونس؛ صحرایی بیرانوند، مهدی. (1394). تأثیر تسهیم دانش بر چابکی سازمانی کارکنان آموزشی و پژوهشی با نقش میانجی هوش سازمانی. علمی- پژوهشی،6، شماره 3: صص 66-55. -اجتهاد نیا، سعید. (1395). تحلیل چند سطحی تأثیر مدیریت تنوع منابع انسانی بر اعتماد سازمانی و اشتراکگذاری دانش با نقش تعدیل کنندگی هنجارهای همکاری (مورد مطالعه: کتابداران کتابخانه های اهواز). پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش مالی)، دانشگاه شهید چمران اهواز. -احمدی، محمدمیلاد؛ ترابی، اویس؛ صفیان، مهدی. (1397). مدلسازی معادلات ساختاری عوامل اثرگذار بر تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشگاههای شهر تهران)، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 1، 3. -آراکلیان سرنقی، آلما. (1392). بررسی رابطه هوش هیجانی و تسهیم دانش (مورد مطالعه: شرکت نفت ایرانول). پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت (گرایش راهبردی)، دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب. -اسماعیل پناه، فرشاد؛ خیاط مقدم، سعید. (1392). بررسی وضعیت موجود اشتراکگذاری بین اعضای هیأت علمی دانشگاهها (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد)، مدیریت بهروری، 7، 36: 43-67. -آقاجانی، حسنعلی؛ رضایی، سعید. (بهار 1394). بررسی تأثیر پاداش اجتماعی بر تسهیم دانش و فرهنگ مشارکت تیمی از طریق تعهد عاطفی، مدیریت دولتی، دوره 6، شماره 1، صص 2-24. -الوانی، سید مهدی؛ عصار، محمد تقی؛ عابدینی، لیلی. (1390). بررسی رابطه اعتماد با تسهیم دانش در معاونت آموزشی ناجا و مراکز تابعه. مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت انتظامی، 6 (3): 389-400. -انصاری معروف، مهدی. (1390). بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش (به اشتراکگذاری) دانش میان کارکنان شهرداری منطقه 15 تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور مرکز ورامین. -آهی، رقیه. (1393). بررسی ادراک از سیاست در سازمان و ویژگیهای شخصیتی بر تسهیم دانش، از طریق رضایت شغلی کلی کارکنان (مورد مطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد. -باروج، سمانه. (1392). بررسی تأثیر مهمترین عوامل فردی، سازمانی، فناوری بر فرایند تسهیم دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش تحول)، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل. -بهشتی، حسن. (1395). بررسی تأثیر راهبردهای خود مدیریتی و رهبری تحول آفرین بر تسهیم دانش (مطالعه موردی: کارکنان و نمایندگان بیمه ایران استان اردبیل). پایاننامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی (گرایش سیستمهای اطلاعاتی). دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. -بهمدی، معصومه؛ دهنوی، مریم. (1395). بررسی تأثیر تسهیم دانش بر کیفیت خدمات رسانی، پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری. شماره 4: صص 36-17. -پرنده، طاهره. (1390). تأثیر سرمایه اجتماعی و انگیزه کارکنان بر تسهیم دانش در شرکت پتروشیمی تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی (گرایش منابع انسانی)، دانشگاه علامه طباطبایی. -ترابی، الهه. (1398). تأثیر رهبری اخلاقی بر انگیزه کنترل شده کارکنان برای اشتراکگذاری دانش، هویت اخلاقی کارکنان و اشتراکگذاری دانش کارکنان (مورد مطالعه: شرکت خدماتی ارتباطی ایرانسل)، پایاننامه کارشناسی ارشد، M.A.P، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. -تقی پور، حمید رضا. (1390). نقش سرمایه اجتماعی در تسهیم دانش در بین مدیران و کارشناسان ستادی جهاد دانشگاهی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور. -تهمورسی، محسن. (1395). بررسی تأثیر اخلاق حرفه ای بر تسهیم دانش در دانشگاه هرمزگان. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی (گرایش سیستمهای اطلاعاتی)، دانشگاه هرمزگان. -جابری، اکبر؛ سلیمی، مهدی؛ خزایی پول، جواد. (بهار 1392). بررسی تأثیر انگیزش های درونی و بیرونی بر تسهیم دانش کارکنان در سازمانهای ورزشی (مورد مطالعه کارکنان تربیت بدنی استان اصفهان). مدیریت ورزشی. شماره 14، 55-75. -جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان؛ اسحقی، حجت اله. (1397). تأثیر عوامل فردی و حیطی بر روی فرایند اشتراک دانش با نقش تعدیلگر تحصیلات. مطالعات دانش شناسی، 4، 16، 21-46. -حجتی، غزال. (بهار 1393). شناسایی رابطه هوش هیجانی با جو تیمی و اشتراک دانش کارکنان اداره راه و شهر سازی استان فارس. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی (گرایش منایع انسانی)، دانشگاه پیام نور مرکز شیراز. -حدت، علیرضا. (1387). تأثیر هوش هیجانی بر نگرش کارکنان نسبت به تسهیم دانش در شرکت نیرو کلر، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش تحول). دانشگاه اصفهان. -حمیدی فر، فاطمه. (1397). تأثیر عوامل فردی و حیطی بر روی فرایند اشتراک دانش با نقش تعدیلگر تحصیلات. مطالعات دانش شناسی، 4، 16، 21-46. -حیدرزاده، مهسا. (1395). فرا تحلیل پژوهشهای مربوط به عوامل مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات (IT) در سازمانهای ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی. -دانایی فرد، حسن؛ خایف الهی، احمد؛ حسینی، مجتبی. (1390). تأملی بر ارتقا تسهیم دانش در پرتو رفتار شهروند سازمانی (مورد مطالعه: وزارتخانه مسکن و شهرسازی و وزارتخانه راه و ترابری). پژوهشهای مدیریت عمومی، 4، 4، 63-84. -دبیر، آزاده. (1395). بررسی تأیر جو سازمانی و اعتماد بر تسهیم دانش در شعب غرب بانک پارسیان شهر. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی (گرایش تحول)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. -قاسمیان دستجردی، زهرا. (1397). رابطه ساختاری تسهیم دانش با ار بخشی گروه های آموزشی: نقش میانجی اعتماد و همکاری درون گروهی، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی (گرایش مدیریت آموزشی)، دانشگاه سمنان. -دهقان سفید کوه، مرتضی؛ شعبانی، احمد؛ رجایی پور، سعید. (1396). بررسی رابطه تسهیم دانش با خودکارآمدی در پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی، 7 (2): 273-291. -دهقانی، راضیه. (1397). بررسی تأثیر اقدمات مدیریت منابع انسانی بر تسهیم دانش سازمانی با توجه به نقش میانجی گری سرمایه اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی (گرایش راهبردی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس. -رحمان سرشت، حسین؛ شیخی، نرگس. (پاییز 1393). نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در اثرگذاری عوامل نگرش شغلی بر رفتار تسهیم دانش. دانشگاه تهران، 6، 2: 481-502. -رستم پورخامنه، مهسا. (1394). فرا تحلیل تحقیقات مربوط به رهبری تحول آفرین، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی. -رهاوی عزآبادی، فرهاد. (1396). عوامل مؤثر بر اشتراکگذاری دانش کارکنان دانشگاه یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش تحول)، دانشگاه یزد. -ساعت چیان، علیرضا؛ خادملو، علیرضا؛ عزیزی، بهادر. (1397). رابطه عناصر پایه ای مدیریت دانش مدل استانکوسکی با تسهیم دانش از دیدگاه مدیران تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور. مطالعات مدیریت ورزشی، 49: 268-251. -سبزی، عطیه؛ رمضانی، یوسف؛ سجاد؛ عاطفه. (1398). بررسی تأثیر رفتارهای مخرب نظارتی بر تسهیم دانش با توجه به نقش میانجی خستگی عاطفی و نقش تعدیلی عدالت سازمانی، فصلنامه مدیریت دولتی، 115، 2: 349-354. -سرلک، محمد علی؛ اسلامی، طاهره. (زمستان 1390). تسهیم دانش در دانشگاه صنعتی شریف: رویکرد سرمایه اجتماعی دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران. نشریه مدیریت دولتی، 3، 8: 1-18. -سلمانی جلودار، اسماعیل؛ غلامعلیی، حسام. (1395). شناسایی موانع فردی تسهیم دانش در سازمانهای دولتی و خصوصی کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت. تهران، سالن همایش بین المللی دانشگاه شهید بهشتی. -سلیمی، قاسم؛ ترک زاده، جعفر؛ دهقان فارسی، زهره. (1398). اثر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش در تیم های تولید دانش در یک دانشگاه دولتی. مطالعات مدیریت دولتی ایران، 2، 1: 79-95. -سهرابی، بابک؛ فروزنده، سکینه؛ رئیسی وانانی، ایمان. (1390). ارائه مدلی جامع بر ارزیابی تسهیم دانش در سازمانهای پروژوه محور دولتی بر مبنای عوامل انسانی، سازمانی و فنی. مدیریت دولتی، 3، 7: 95-114. -شائمی، علی؛ خزائی پول، جواد؛ شعبانی نفت چالی، جواد؛ بالوئی جام خانه، هادی؛ صالح زاده، رضا. (1391). تأثیر تسهیم دانش بر نوآوری و عملکرد شرکت های کوچک و متوسط با رویکرد کارت امتیازی متوازن. فصلنامه علمی-پژوهشی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 69، 22. -شیرانی، فرهاد؛ هدایی، هانیه. (1396). فرا تحلیل عوامل مؤثر به اشتراکگذاری دانش صریح در بافت دانشگاهی. دوفصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت اطلاعات، 3، .2 -صلاحی، اصغری. (1393) . بررسی رفتار کارکنان شعب تهران بانک اقتصاد نوین نسبت به تسهیم دانش با استفاده از مدل رفتار برنامه ریزی شده. پایاننامه کارشناسی ارشد. -صناعی، فرهاد. (1395). بررسی تأثیر هوش اجتماعی بر تسهیم دانش (مورد مطاله: دانشگاه اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی (گرایش بازاریای و صادرات)، دانشگاه اصفهان. -عبدلی مسینان، فائزه. (1396). تأثیر ویژگیهای شبکه اجتماعی سازمانی بر فعالیتهای تسهیم دانش و عملکرد شغلی، پایاننامه کارشناسی ارشد، مدیریت عمومی (گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعاتی)، دانشگاه علامه طباطبایی. -عبدی پور ملک آباد، سیما. (1392). بررسی تأثیر ارتباطات بر تسهیم دانش در دانشگاه لرستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی (گرایش راهبردی)، دانشگاه پیام نور لرستان. -عسگرانی، مرتضی؛ اصغری، مرتضی. (1396). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در کارکنان شهرداری منطقه 4. 3، 4 (23). -عسگری، ناصر؛ خلعتبری معظم، مریم؛ هاشمیان زاده، شمیم. (1399). فرا تحلیل پیشایندهای تسهیم دانش در سازمانهای ایرانی، نشریه علمی مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 3، 1: 113-145. -عظیم زاده، سید مرتضی؛ صاحبکاران، محمد علی؛ مرادی، محمد. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در صنعت ورزشی ایران (فرا تحلیل مطالعات موجود)، مطالعات مدیریت ورزشی، 48: 267-294. -علی پوردرویشی، زهرا. (1392). ارائه مدل ترکیبی قصد تسهیم دانش اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی با رویکرد عوامل ادراکی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات). مدیریت فناوری اطلاعات، 6، 1: 107- 126. -علیزاده، فاطمه؛ حسن زاده، محمد؛ مؤمنی، عصمت. (1393). رابطه سبک مدیریت وتسهیم دانش در کتابخانه های شهر تهران. فصلنامه نظام ها و خدمات اطلاعات، 3، 2 و 1 (10 و 9): 49-6. -علیزاده اقدم، محمد باقر؛ عباس زاده، محمد؛ آقا یاری، توکل؛ قاسمزاده، داود. (1397). بی اعتمادی اجتماعی دراشتراک دانش به مثابه مسأله اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی). بررسی مسایل اجتماعی ایران، 9،2: 165-182. -غفاری، سمیه. (1392). بررسی نقش رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش در اداره راه و شهرسازی استان گیلان. پایاننامه کارشناسی ارشد، مدیریت (MBA)، پردیس دانشگاهی. -فرخ، بتول؛ شاه طالبی، بدری. (1397). رابطه بین یادگیری خود راهبر، خورکارآمدی و سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیم دانش. پژوهش در برنامه درسی،،15، 2، 129(56): 161-148. -فروزش، زهره. (1398). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و هوش اخلاقی معلمان با تسهیم دانش در مدارس متوسط شهر گراش. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی (گرایش مدیریت آموزشی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس. -فیلسوفیان، مریم؛ اخوان، پیمان. (1396). بررسی تأثیر رفتار تسهیم دانش بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: سازمان فضایی ایران). 32، 3: 713-730. -قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل؛ کاظم زاده بیطایی، مهدی؛ شریفی، لیلی. (1397). تحلیل رابطه سرمایه فکری با اخلاق حرفه ای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش اساتید. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، مقاله پژوهشی، 13، 2. -قبادی آزاد، الهام. (1395). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با تمایل به تسهیم دانش ضمنی و آشکار در پرستاران بیمارستان نمازی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت (گرایش منابع انسانی)، دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب. -قجاوند، محمد. (1391). تأثیر ساختار سازمانی بر ظرفیت سازی تسهیم داش در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی (گرایش نیروی انسانی)، دانشگاه علامه طباطبایی. -قلی پور، رحمت اله؛ صمدی میر کلایی، حسین؛ صمدی میر کلایی، حمزه. (زمستان 1394). بررسی تأثیر توانمندسازی شناختی بر فرهنگ اشتراکگذاری دانش (مورد مطالعه: کارکنان زن آموزش و پرورش استان مازندرن). مطالعات اجتماعی-روانشناختی زنان، 13، 4، 181-203. -کاووسی خامنه، زیور. (1393). بررسی نقش پیش زمینه ها در رفتار تسهیم دانش (مورد مطالعه: وزارت کشور). پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت، واحد تهران مرکز. -کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی اله؛ عزیززاده، مهدی، نگهبانی سلامی مهدی. (1389). فرا تحلیل مطالعات مربوط به عملکرد ریاضی دانش آموزان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. -کریم، امین. (1393). تأثیر فرهنگ سازمانی و تکنولوژی اطلاعات بر روی تسهیم دانش در سازمان (مطالعه موردی: بیمه ایران)، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت (گرایش مدیریت بیمه)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. -کشاورزی، علی حسین، صفری، سعید؛ جواد، حمیدی راد. (1394). بررسی تأثیر تسهیم دانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی. علمی-پژوهشی، 22، 6: 128-103. -کاظمی، فاطمه. (1396). بررسی اثر شبکههای اجتماعی درونسازمانی بر انتقال دانش (مورد مطالعه: نرمافزار مدیریت دانش اداره کل راه آهن شمال شرق 1)، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت (گرایش مدیریت راهبردی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود. -کاظمی، مهدی؛ وحیدی مطلق، طیبه؛ وحیدی مطلق، سمانه. (1393). بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی ایرانی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 7، 23: 128-107. -گلشن راد، شیرین. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر رفتارهای تسهیم دانش بر اساس نظریه های رفتار برنامه ریزی شده. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران غرب. -مقیمی، سید محمد؛ صمدی میارکلائی، حسین؛ صمدی میارکلائی، حمزه. (1394). رابطه رفتار شهروندی سازمانی با ارتقا تسهیم دانش کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 9، 2: 119-129. -موتاب، سعیده. (1398). بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و هوش اجتماعی با تسهیم دانش در بین معلمان معلمان متوسطه شهرستان میبد. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی (گرایش برنامه ریزی درسی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردکان. -مینویی، قاسم؛ رضایی ویزگاه، مراد، داداشی جوکندان، علیرضا. (1396). تبیین نقش تعهد عاطفی و اعتماد شناختی در ارتباط بین رضایت و قصد تسهیم دانش (مورد مطالعه: بانک انصار استان گیلان). 2، 5 (7). -نژادی جیردهی، مطهره. (1395). بررسی نقش واسطه ای اعتماد شناختی و تعهد عاطفی در تأثیرگذاری رضایت شغلی بر تمایل به تسهیم دانش (مورد مطالعه: جهاد کشاورزی شهر رشت)، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی (گرایش منابع انسانی). دانشگاه رشت. - نصراللهی، سیدنورالله؛ مختاری، وحید؛ سیدین، مریم السادات. (1392). فرا تحلیل رویکردی بر تلفیق و ارزشیابی پژوهشهای علم اطلاعات و دانش شناسی، فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهشکده علوم و فناوری اطلاعات، 29، 2: 293-316. -نیک راهان، احمد رضا. (1391). رابطه بین جو سازمانی با تسهیم دانش: نقش واسطه رفتار شهروندی سازمانی. (مورد مطالعه کارکنان بانک ملی ایران شهر اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی. دانشگاه اصفهان. -نوغانی دخت بهمنی، محسن؛ میرمحمدتبار، سیداحمد. (1394). بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر جرم (فراتحلیلی از تحقیقات انجام شده در ایران). پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 4، (11). -یاسینی، علی؛ اردشیر، شیر. (1393). تأثیر انگیزش فردی و سرمایه اجتماعی معلمان بر تمایل آنها برای اشتراکگذاری دانش ضمنی و آشکار. فصلنامه علمی پژوهشی، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3، 8. -یوسفی، امیر. (1392). تأثیر ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی در تسهیم دانش شرکت های مبتنی بر فن آوری سطح بالا. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی.
References Bavik, Y. L ., Tang , P. M. Shao, R & Lam, L . W. (2017). Ethical leadership and employee knowledge sharing exploring dualmedlation paths. The Leadership Quarterly.
Chen, Ch. J. Huang, J. W. (2017). How organizational climate and structure affect knowledge management the social interaction perspective, International Journal Of Information management, 27, 104-118. Fullwood, R. Rowley,J., & Delbidge, R. (2017). Knowledge sharing amongst academics in Uk universities . Journal of Management, 97 (1), 123-126 -Ji. L. M, HuangJ., Chen S. W And Jouc. (2009). Fostering the determinants of knowledge Sharing, virtual communities, Computers In Human Behavior, 929-939. Jo, S. J. (2008). Toward Conceptual Model For Social Mechanism Enabling knowledg sharing: Dynamik sharing:Dynamik Relationship Among Three Dimensions Of Social Capital Online Submission. Lee, S. Kim, S. L., Yun, S. (2017).A moderated mediation model of the relationship between abusiver supervision and knowledge sharing. TheLeadership Quarterly, Available Online 12 september 2017. Osama F. Al-Kurdi. Ramzi El-Haddadeh, Tillal Eldabi. (2020). The role of organizationl climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of InformationManagement, 50 (2020) 217-227 Pee, L. G., & Lee, J. (2019). Intrinsically motivating employees online knowledge sharing understanding the effects of job design. Internationnal Journal of Infirmation Management 35 (6), 679-690. Tan, C. N. L. (2016). Enhancing knowledge sharing and research collaboration among academics: Thr role of knowledge management. The Journal Of Higher Education, 71 (4), 1-32. Skyrme. D. J. (2012). The 3cs Of knowledge sharing: Culture; competition and commitment, Avaliable at:http: www. Skryme. com / VPDATES/ U, 4, f1. Htm. (sep23, 2011). Wang And Ahmad, P. (2003). Structuralb demenslons for knowledge based orgnaizations measures business excenence, Vol, No. PP: 51-62. Wang, S, And Neo, R. A. (2010). Knowledge sharing a review an directions for futurer research, Human Research Management Review, 2: 115-131. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,036 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,236 |