تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,014,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,276,285 |
سبک زندگی انسان معنوی ازمنظر اسلام | ||
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 28، شماره 49، بهمن 1399، صفحه 181-203 اصل مقاله (668.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد نوبخت* 1؛ زهره اسماعیلی2؛ حمید ملکی3 | ||
1نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری پیام نور تهران جنوب | ||
2استادیار دانشگاه پیام نور تهران جنوب | ||
3دانشیار دانشگاه پیام نور تهران جنوب | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
امروزه تربیت معنوی بهعنوان یکی از انواع تربیت مورد اقبال رویکردهای دینی و غیردینی تربیت است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه سبک زندگی انسان معنوی از دیدگاه اسلام انجام شد. جامعه آماری شامل تحقیقات، مقالات، پایاننامهها و کتابهایی درخصوص مبانی ارزششناسی و تربیت معنوی است که از بین آنها، پژوهشهایی که با هدف تحقیق تناسب داشت، بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها با استفاده از روش سندکاوی به مطالعه کتابها، مدارک، اسناد، پایگاهها، مقالهها و پژوهشهای دردسترس پژوهشگر که به بررسی مفاهیم ارزششناسی و تربیت معنوی اعم از پژوهشهای اسلامی و غیراسلامی پرداخته شد و سپس دادهها، استنباط و تفسیر شد. هر مبنای تربیتی از یک مبنای فلسفی متأثر است؛ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که زندگی انسان معنوی معطوف به عشق، مشارکت و زایایی و سازندگی خلاقانه است، نه متمرکز بر مالکیت مادی، قدرت، و سلطه. براساس این یافته پیشنهاد میشود که این نوع تربیت دراختیار مربیان و دستاندرکاران تعلیموتربیت برای اجرای آن در مدارس و در سطوح مختلف تحصیلی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزششناسی؛ انسان معنوی؛ سبک زندگی انسان معنوی اسلامی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (1384)، ترجمه محمد مهدی الهی قمشهای، قم: پاسدار اسلام. امام خمینی، روح الله (1372)، دیوان امام، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. ابراهیمزاده، عیسی (1391)، فلسفه تربیت، تهران: چاپ و انتشارات دانشگاه پیامنور. اشعری، زهرا (1386)، رابطه معنویت و دین از دیدگاه علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت دینی، چکیده مقالات اولین همایش انجمن فلسفه تعلیموتربیت ایران، دانشگاه تربیت مدرس تهران. اشعری، زهرا؛ باقری، خسرو و حسینی، افضلالسادات (1391)، بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی، س 7، ش 15. اکبری، مجید و حسینی، محمد (1388)، ارزششناسی در فلسفه ارسطو، فصلنامه فلسفه و کلام آیینه معرفت، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. الغزالی، ابوحامد محمد (1364)، احیای علومالدین، ترجمه مؤیدالدین خوارزمی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. ایمان، محمدتقی (1388)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. باغگلی، حسین (1392)، مطالعه انتقادی تربیت معنوی در دنیای معاصر، مقایسه رویکردهای دینی و نوپدید در عرصه تربیت، رساله دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه فردوسی مشهد. باقری، خسرو (1374)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه. باقری، خسرو (1382)، در آمدی به فلسفه آموزشوپرورش در جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه تهران. بهشتی، محمدسعید (1386)، آراء اندیشمندان مسلمان در تعلیموتربیت، ج 2، تهران: انتشارات حوزه و دانشگاه. جعفری، محمدتقی (1364)، ترجمه و شرح نهجالبلاغه، تهران: دفتر نشر و فرهنگ اسلامی. حسنزاده آملی، حسن (1383)، دروس شرح اشارات و تنبیهات ابنسینا (نمط نهم «مقامات العارفین»)، قم: مطبوعات دینی. حسنی، محمد (1383)، بررسی دیدگاه ارزششناسی علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی، مجله دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. خطیبرهبر، خلیل (1368)، دیوان غزلیات مولانا شمسالدین محمد خواجهحافظ شیرازی، با معنی واژهها و شرح ابیات، تهران: انتشارات سعدی. خطیبرهبر، خلیل (1368)، دیوان غزلیات استاد سخن سعدی شیرازیف با معنی واژهها و شرح ابیات، تهران: انتشارات سعدی. دادبه، اصغر (1386)، کلیات فلسفه (رشته علوم تربیتی)، تهران: دانشگاه پیامنور. دباغ، سروش (1383)، آیین در آئینه مروری بر آراء دینشناسانه عبدالکریم سروش، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط. دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1373)، فلسفه تعلیموتربیت، ج 1، تهران: سمت. سلحشوری، احمد (1390)، حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، س 2، ش 2. طاهرپور، محمدشریف (1392)، تبیین مبانی ارزششناسی فلسفه تعلیموتربیت از دیدگاه اسلام، چکیده اولین همایش فلسفه تعلیموتربیت ایران. طباطبایی، | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 519 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 518 |