تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,412 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,719,116 |
کاوشی پدیدارشناختی درباب ماهیت عملکرد فردی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 43، اردیبهشت 1400، صفحه 43-65 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی عارف1؛ سید عباس مرادی شیرازی* 2 | ||
1دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2نویسنده مسئول: دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 14 فروردین 1399، تاریخ پذیرش: 15 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
عملکرد فردی را میتوان مفهومی محوری در مدیریت منابع انسانی بهشمار آورد. این تحقیق کنکاشی پدیدارشناختی حول این مفهوم است تا ماهیت و جوهره آن کشف و توصیف شود. دراینراستا از روش پدیدارشناسی که هدفش کشف ماهیت پدیدهها است، استفاده شد. بدینمنظور، مصاحبه پدیدارشناختی با ۱۶ نفر از کارکنان شاغل در ۴ سازمان مختلف انجام شد تا دریابیم برای این افراد مفهوم عملکرد فردی به چه معناست؟ تحلیل دادههای بهدستآمده نشان داد مفهوم عملکرد فردی نزد مصاحبهشوندگان دارای شش معنا و برساخته ذهنی مختلف بود: عملکرد یعنی نتیجه، عملکرد یعنی کنش فنی، عملکرد یعنی کنش اجتماعی، عملکرد یعنی تلاش، عملکرد یعنی توان ذهنی و عملکرد یعنی شخصیت. توجه به این امر که عملکرد فردی دارای معنای واحد نبوده و نسبیت معنایی بر آن حاکم است، میتواند کارشناسان منابع انسانی را در افزایش اثربخشی ارتباطات یاری رساند. همچنین باتوجهبه اینکه بسیاری از تصمیمات پرسنلی درمورد افراد، براساس برداشتی از عملکرد آنها اتخاذ میشود، یافتههای این تحقیق میتواند خوانندگان را در درک چرایی تصمیمات پرسنلی یاری رساند. تحقیق حاضر نیز میتواند مبنایی برای یک برنامه پژوهشی پدیدارشناختی درجهت کشف ماهیت پدیدههای مهم در مدیریت منابع انسانی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد فردی؛ پدیدارشناسی؛ نتیجه؛ کنش فنی؛ کنش اجتماعی؛ تلاش؛ توان ذهنی؛ شخصیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Phenomenological Exploration of the Nature of Individual Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadi Aref1؛ Sayyed Abbas Moradi Shirazi2 | ||
1PhD in HRM, Faculty of Management, University of Tehran, Iran | ||
2Corresponding author: PhD in HRM, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Individual performance can be considered as a central concept in human resource management. This research is a phenomenological exploration of this concept in order to discover and describe its nature and essence. To this end, a phenomenological method, which is aimed at discovering the nature of phenomena, is used. In this regard, phenomenological interviews were conducted with 16 employees working in 4 different organizations to find out what the concept of individual performance mean to them. Analysis of the data revealed that the concept of individual performance conveyed six different meanings and mental conformation for the interviewees. They perceived performance as result, technical action, social action, effort, mental capacity, and personality. Consideration of the fact that individual performance did not mean the same for the interviewees, and that a semantic relativity is dominant, can help human resource experts increase the effectiveness of communication. Furthermore, since several personnel decisions on individuals are affected by their perceptions of the individual’s performance, the findings of this study can help readers understand why the employees’ decisions are made. The present study can also serve as a basis for a phenomenological research program to discover the nature of important phenomena in human resource management. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Individual performance, phenomenology, result, technical action, social action, effort, mental capacity, personality | ||
مراجع | ||
زارع، سیدمحسن؛ شائمی برزکی، علی؛ انصاری، محمداسماعیل و ابزاری، مهدی (1397)، بررسی ابعاد اقتضایی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ش 34: 25 ـ 50. زهاوی، دان (1392)، پدیدارشناسی هوسرل، مترجمان مهدی صاحبکار و ایمان واقفی، تهران: نشر روزبهان. عارف، هادی؛ بودلایی، حسن و بیگی، وحید (1394)، پدیدارشناسی تجربه اخراجشدن از کار، نشریه عملی ـ پژوهشی مدیریت دولتی، دوره ۷، ش 3: 573 ـ 594. عارف، هادی؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ پورعزت، علیاصغر و محمدی الیاسی، قنبر (1398)، ارزیابی عملکرد: عرصه تقابل معناها، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 7، ش ۳: 29 ـ 44. مبینی دهکردی، الهه و ابراهیمی، مسیح (1395)، تحلیل نقش نظام ارزشیابی عملکرد در بهرهوری سازمان با استفاده از نظریه دادهبنیاد، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ش 25: 59 ـ 81. محمدی الیاسی، قنبر (1387)، موضوع کارآفرینی بهعنوان یک حوزه علمی، توسعه کارآفرینی، دوره 1، ش 1: 51 ـ 85.
Aguinis, H. (2014). Performance Management: 3rd Edition. Pearson Education Limited, Edinburgh Gate. Argyris, C. (2005). Double-loop learning in organizations: A theory of action perspective in Smith, K. G., Hitt, M. A. (Eds). Great Minds in Management: The Process of Theory Development (pp. 261–279). Oxford University Press. Armstrong, M. (2009). Armstrong’s Handbook of Performance Management: An Evidence-Based Guide to Delivering High Performance. Kogan Page Publishers. Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (1993). Expanding the criterion domain to include elements of contextual performance. In N. Schmitt & W. Borman (Eds.), Personnel selection in organizations (pp. 71–98). New York: Jossey-Bass. Campbell, J. P., McCloy, R. A., Oppler, S. H., & Sager, C. E. (1993). A theory of performance. In E. Schmitt, W. C. Borman, & Associates (Eds.), Personnel selection in organizations (pp. 35–70). San Francisco: Jossey-Bass. DeNisi, A. S. (1996). A Cognitive Approach to Performance Appraisal: A Program of Research. Routledge. Gibson, S. K., & Hanes, L. A. (2003). The Contribution of Phenomenology to HRD Research. Human Resource Development Review, 2(2), 181–205. Giorgi, A. and Giorgi, B. (2008). Phenomenological psychology in C. Willig and W. Stainton Rogers (Eds.) The Sage Handbook of Qualitative Research in Psychology. London: Sage. Gruman, J. A., & Saks, A. M. (2011). Performance management and employee engagement. Human Resource Management Review, 21(2), 123–136. Holt, R., & Sandberg, J. (2011). Phenomenology and Organization Theory. In H. Tsoukas, & R. Chia, (Eds.) Philosophy and Organization Theory (pp. 215-249). United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited. Jiang, K., Lepak, D. P., Han, K., Hong, Y., Kim, A., & Winkler, A.-L. (2012). Clarifying the construct of human resource systems: Relating human resource management to employee performance. Human Resource Management Review, 22(2), 73–85. Jiang, K., Takeuchi, R., & Lepak, D. P. (2013). Where do We Go from Here? New Perspectives on the Black Box in Strategic Human Resource Management Research: Perspectives in Strategic HRM. Journal of Management Studies, 50(8), 1448–1480. Maitlis, S., & Christianson, M. (2014). Sensemaking in Organizations: Taking Stock and Moving Forward. The Academy of Management Annals, 8(1), 57–125. Meyers, M.C., Kooij, D., Kroon, B. et al.(2019). Organizational Support for Strengths Use, Work Engagement, and Contextual Performance: The Moderating Role of Age. Applied Research Quality LifeL, 1-18. Pradhan, R. K., & Jena, L. K. (2017). Employee Performance at Workplace: Conceptual Model and Empirical Validation. Business Perspectives and Research, 5(1), 69–85. Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and social sciences. (3rd ed.). New York: Teachers College. Shin, K. R., Kim, M. Y., & Kim, Y. H. (2003). Study on the lived experience of aging. Nursing & Health Sciences, 5(4), 245–252. Sonnentag, S., & Frese, M. (2005). Performance Concepts and Performance Theory. In S. Sonnentag (Ed.), Psychological Management of Individual Performance (pp. 1–25). Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd. Viswesvaran, C., & Ones, D. S. (2000). Perspectives on Models of Job Performance. International Journal of Selection and Assessment, 8(4), 216–226. Weber, M. (1949). Objectivity in Social Science and Social Policy. In The Methodology of the Social Sciences. Glencoe, IL: Free Press. Wu, B. (2020). Government Performance Management in China: Theory and Practice. China Academic Library, Springer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 674 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 611 |