تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,018,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,280,651 |
مدل جریان دانش در صنعت بانکداری | ||
فصلنامه مدیریت دانش سازمانی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 12، خرداد 1400، صفحه 123-153 اصل مقاله (752.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی با اصالت | ||
نویسندگان | ||
صدیقه محمداسماعیل1؛ فاطمه حمیدی* 2 | ||
1دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 دی 1399، تاریخ بازنگری: 18 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 09 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر قصد دارد با بررسی مدلهای موجود ضمن ارزیابی مؤلفههای دخیل در جریان دانش مدلی برای جریان دانش در صنعت بانکداری ارائه دهد. روش: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی محسوب میگردد و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان ادارات مرکزی بانک ملی ایران بود که تعداد آنها 2211 نفر میباشند. با استفاده از جدول مورگان نمونه 330 نفری تعیین شد و افراد نمونه بهصورت تصادفی ساده از جامعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته 45 گویهای در 8 بعد میباشد که بر اساس طیف لیکرت تنظیم گردید. روایی این پرسشنامه به دو روش صوری و روش تحلیل عاملی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از پایایی و روایی مناسب پرسشنامه میباشد. برای تحلیل فرضیات تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS بهره برده شده است. یافتهها: مؤلفههای کسب دانش، خلق دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش، کاربرد دانش، زیرساخت فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی منعطف بر جریان دانش در صنعت بانکداری تأثیرگذارند و مدل مفهومی پژوهش مدل مناسبی برای جریان دانش در صنعت بانکداری میباشد. تسهیم دانش با ضریب تأثیر 379/0 بیشترین تأثیر را بر وضعیت جریان دانش دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که جریان دانش در صنعت بانکداری بشدت لازم و ضروری است و این صنعت نیاز مبرم دارد که به این حوزه مطالعاتی و عملیاتی وارد شود. همچنین مدیریت دانش بهمنظور برقراری جریان مؤثر دانش در صنعت بانکداری اهمیت و جایگاه ویژهای دارد. بنابراین، لازم است بانکها ابتدا با مدیریت مناسب دانش در سازمان شرایط لازم برای جریان مؤثر دانش در بانک را فراهم آورند و از این طریق به بهبود عملکرد و سودآوری بیشتر در این صنعت نائل آیند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ جریان دانش؛ مدل جریان دانش؛ صنعت بانکداری | ||
مراجع | ||
آباش، طیبه (1394). تدوین مدل جریان دانش در پارک علم و فناوری؛ مطالعه موردی: پارک علم و فناوری خلیجفارس بوشهر. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه علم اطلاعات و دانششناسی. دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.پوراصغر، حسین، هزارجیریبی، سعید (1392). کاربرد مدیریت دانش در صنعت بانکداری. دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین.تاجآبادی، حسن (1398). مطالعه مراحل جریان دانش در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس الگوی APQC. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه علم اطلاعات و دانششناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی. تاج گردون، محمد قائم، منظوری شلمانی، محمد تقی، حبیبی، جعفر (1392). مدل جریان دانش در ارتباط دانشگاه و صنعت. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. 6(1). 55-84. جبارزاده، یونس، حسینی، صمد، نیکخواه، یونس و فرج الهی، آرزو (1398). تسهیم دانش در صنعت بانکی: نقش ظرفیت جذب دانش فردی و چابکی کارکنان. مطالعات منابع انسانی. 9(4) . 123-144. جعفری، مصطفی، رضایی، فاطمه (1395). مدیریت دانش بازاریابی و عملکرد صنعت بانکداری ایران، دو فصلنامة علمی ـ پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، 8(16)، 79-98. جعفری، مصطفی، اخوان، پیمان، اختری، مریم (1390). مدیریت دانش: نگاهی جامع بر ابزارها و تکنیکها. تهران: رسا. حسنزاده، محمد، تیموری تابیه، مهتاب (1394). جریان دانش در شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و ارائه مدل مفهومی. مطالعات دانششناسی. 1(2). 23-40. داوری، عارف (1395). طراحی مدل جریان دانش برای یک بانک. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه غیر دولتی-غیر انتفاعی خاتم. رحمان سرشت، حسین، حسنزاده نبی جان، سعید و حاتمی، کامران (1394). بررسی موانع مدیریت دانش در بانکداری الکترونیکی از دیدگاه کارکنان مطالعه موردی بانک پاسارگاد. کنفرانس بین المللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی. زاهدی، محمدرضا، جوادی کمنی، سکینه (1397). رویکرد جریان دانش و نقش آن در کارآفرینی سازمانی. سیاستنامه علم و فناوری. 8(3). 63-75. شفیعی، محمد، تیموری، مجید و دلیلی، شیوا (1395). فناوری اطلاعات در نظام بانکی: کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک و وفاداری مشتری (مطالعه مشتریان بانک ملی اصفهان). کنفرانس ملی نوآوری در مدیریت سیستم ها و فناوری اطلاعات با رویکرد هوشمندی کسب و کار. صلواتی، عادل، کفچه، پرویز، صالحپور، کیوان (1390). بررسی اثرات مدیریت دانش بر مدیریت ارتباط با مشتری در بانک رفاه (مطالعه موردی: استان کردستان)، فراسوی مدیریت، دوره 4(16)، 59-78. عباسعلیزاده، سکینه (1398). بررسی تأثیر اجرای نظاممند مدیریت دانش بر بهرهوری شغلی و نوآوری سازمانی کارکنان بانک ملی ایران (مطالعه موردی شعب تبریز). پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. References Alabdan, R., Callen, J. (2016). The Flow of Knowledge Management in the Banking Industry in the Kingdom of Saudi Arabia: Hofstede Analysis of the Cultural Constraints. Issues in Information Systems, 17(1), 221-230. Ayad, A., Matthews, R., & Vitanov, I. (2020). Evaluation of Knowledge Flow from Developed to Developing Countries in Small Statellite Collaborative Projects: The Case of Algeria. Space Policy, 52, 1-30. Chauvel, D. (2016). Knowledge as Both Flows and Processes. Proposed by GeCSO 2013 Conference Committee, Knowledge Management Research & Practice, 14(1), 1-3. Erden, Z. et al (2014). Knowledge-Flows and Firm Performance. Journal of Business Research, 67(1), 2777-2785. Girard, J., Girard, J. (2015). Defining Knowledge Management: Toward an Applied Compendium. Online Journal of Applied Knowledge Management: A Publication of the International Institute for Applied Knowledge Management, 3(1). Jarou, A. N. D. R. A., Cakula, S. A. R. M. A. (2014). Information Flow Modeling to Provide Sustainable Cooperation between Educational Institutions and Entrepreneurs. Recent Advances in Educational Technologies. WSEAS Press, 88-93. Jelenic, D. (2011). The Importance of KnowledgeManagement in Organizations – with Emphasis on the Balanced Scorecard Learning and Growth Perspective. Knowledge as Business Opportunity: Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference 2011, International School for Social and Business Studies, Celje, Slovenia. Jianyua, Z. et al (2018). Research on the Characteristics of Evolution in Knowledge Flow Networks of Strategic Alliance under Different Resource Allocation. Expert Systems with Applications, 98, 242-256. Khalefa, M. S. et al (2015). View of Knowledge Flow Description. Aust. J. Basic & Appl. Sci., 9(33), 278-285. King, W. R et al (2009). Knowledge Management and Organizational Learning. Faculty Books and Monographs.Book 302. Available at: http://digitalcommons.unomaha.edu/facultybooks/302 Kwon S et al (2017). A Measure of Knowledge Flow between Specific Fields: Implications of interdisciplinarity for impact and funding. PLoS ONE, 12(10): e0185583. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0185583. Lendzion, J. P. (2015). Human Resources Management in the System of Organizational Knowledge Management. Procedia Manufacturing, (3), 674-680. Pancholi, N., Pancholi, A. (2014). Designing a Conceptual Framework of Knowledge Management Process in Banks. IOSR Journal of Business and Management, 16(7),114-126. Schutte, M, Snyman, M.M.M. (2006). Knowledge Flow Elements within a Context – A Model. South African Journal of Information Management, 8(2). Serenko, A., Bontis, N. (2016). Understanding Counterproductive Knowledge Behavior: Antecedents and Consequences of Intraorganizational Knowledge Hiding. Journal of Knowledge Management, 20(6), 1199-1224. Sharma, P., Tripathi, RC (2017). Patent Citation: A Technique for Measuring the Knowledge Flow of Information and Innovation. World Patent Information, 51, 31-42. Vaghefi, I., Lapointe, L., Shahbaznezhad, Hamidreza (2018). A Multilevel Process View of Organizational Knowledge Transfer: Enablers Versus Barriers, Journal of Management Analytics, 5(1), 1-17. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,981 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 622 |