تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,871,642 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,721,628 |
پیش بینی رعایت ارزش های اجتماعی و هویت براساس عزتنفس در دانش آموزان دبیرستانهای شاهد منطقه پنج تهران | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 12، شماره 45، اردیبهشت 1400، صفحه 53-72 اصل مقاله (732.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ملائی* 1؛ عبداله ملائی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
تاریخ دریافت: 12 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 07 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رعایت ارزشهای اجتماعی و هویت براساس عزتنفس در دانشآموزان دختر دوره متوسطه مدارس شاهد انجام شد. آزمودنیهای این پژوهش را ۱۸۵ دانشآموز از مدارس شاهد منطقه ۵ تهران تشکیل میدادند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی میباشد. آزمودنیها با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای ارزشهای آلپورت (۱۹۶۱)، هویت اجتماعی زهرا اکبرپور (۱۳۸۱)، و عزتنفس کوپر اسمیت (۱۹۶۷)، را تکمیل نمودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری همبستگی پیرسون، tمستقل و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. بین هویت و عزتنفس کلی و بین هویت و عزتنفس اجتماعی، بین هویت و عزتنفس خانوادگی و بین هویت و عزتنفس تحصیلی رابطه معنیدار و مثبتی است. رابطه بین رعایت ارزشهای اجتماعی با عزتنفس کلی مثبت میباشد، اما میزان آن ازنظر آماری معنیدار نمیباشد. رابطه بین رعایت ارزشهای اجتماعی با عزتنفس اجتماعی، عزتنفس خانوادگی و عزتنفس تحصیلی معنیدار و مثبت میباشد. عزتنفس کلی توانست شکلگیری هویت را بهصورت جداگانه پیشبینی کند. عزتنفس خانوادگی توانست شکلگیری هویت را پیشبینی کند، ولی میزان پیشبینیکنندگی برای عزتنفس اجتماعی معنیدار نبود. هویت مذهبی، هویت جنسی، هویت گروهی (دوستان و خانوادگی) میتوانند متغیر ملاک را پیشبینی کنند. بهدنبال افزایش عزتنفس دانشآموزان، انتظار تغییرات مطلوب در هویت و رعایت ارزشهای اجتماعی میرود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشهای اجتماعی؛ هویت؛ عزت نفس؛ دانشآموزان دبیرستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prediction of Observing Social Values and Identity Based on Self-Esteem in High School Students of Shahed Schools in District 5 of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
fateme mollaei1؛ Abdolah Molai2 | ||
1un | ||
2un | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to predict the observance of social values and identity based on self-esteem in female high school students in Shahed schools. The subjects of this study consisted of 185 students from Shahed schools in District 5 of Tehran. In the present descriptive study, the subjects were selected by the cluster sampling method, and they completed the Allport Values Questionnaire (1961), the Zahra Akbarpour Social Identity Questionnaire (2002) and the Cooper Smith Self-Esteem Scale (1967). Pearson correlation, independent t-test and multivariate regression were used to analyze the data. There is a significant positive relationship between identity and overall self-esteem, identity and social self-esteem, identity and family self-esteem and identity and academic self-esteem. The relationship between observance of social values and overall self-esteem is positive, but it is not statistically significant. The relationship between observance of social values and social self-esteem and family self-esteem and academic self-esteem is significant and positive. Overall self-esteem could not predict identity formation independently. Family self-esteem could predict identity formation, but the rate of predictability was not significant for social self-esteem. Religious identity, gender identity, group identity (friends and family) can predict the criterion variable. As students' self-esteem increases, desirable changes in identity and observance of social values are expected. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social values, identity, self-esteem, high school students | ||
مراجع | ||
احمدی، حمید (1383)، ایران، هویت، ملیت و قومیت، چاپ اول، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
اکبرپور، زهرا (1381)، بررسی عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر هویت اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز.
براندن، باتانیل (1388)، روانشناسی عزتنفس، ترجمه مهدی قراچهداغی، چاپ هفتم، تهران: نشر نخستین.
بیابانگرد، اسمائیل (1382)، روشهای افزایش عزتنفس در کودکان و نوجوانان، چاپ هفتم، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
خرم، مسعود (1376)، هویت، تهران: انتشارات حیان.
ریتا ال، اتکینسون و دیگران (1382)، ترجمه محمدنقی براهنی و دیگران، تهران: انتشارات رشد.
شیهان، ایلین (1378)، عزتنفس، ترجمه مهدی گنجی، تهران: نشر ویرایش.
فروم، اریک (1370)، جامعه سالم، ترجمه اکبر تبریزی، تهران: انتشارات بهجت.
لطفآبادی، حسین (1385)، آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه دانشآموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشوپرورش، سال 5 (17).
ماسن، پاول، هنری و دیگران (1382)، رشد شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی.
نیکگهر، عبدالحسین (1369)، مبانی جامعهشناسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات رایزن.
References
Alpay,a (2004) self-concep and self-esteem, self-esteem. Enhancementin education.a.
Brooks,r.,(1991) the self-esteem teacher,seeds of self-esteem.Circle pines. Mn: American guidance,inc.(370015)bro_book
CARLSON, N. R. (1998). Foundations of physiological psychology (4th ed). Boston: Allyn and Bacon.
COHEN, S. (2004). Psychological stress, immunity, and upper respiratory infection. Current Directions in Psychological Science, 5, 86-90.
Cross,S.E.& markus,H.R.(1991).possible selves across the life span.human development,34,230-255
Erikson, e. H. (1982). The life cycle completed: A Review. New York: Norton
Green, c.w., reid, d.h., white,L.K., halford, R.C., brittain, D.P.,& gardner,S.M.1996, identifying reinforcers for persons with profound handicaps: staff opinion versus systematic assessment preferences. Journal of applied behavior analysis,21,31-43.
Jenkins. S. R. (1996). Self-definition in thought, action, and life path choices. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 99-111.
Phillips, D. (1984). The illusion of incompetence among academically competent children. Child development, 55, 2000-2016.
REGAN, D., BEVERLEY. K. I., & CYNADER. M. (1979). The visual perception of motion depth Scientific American, 241, 136-151.
Zimmerman, B. G. (1997). Becoming a self-regulated: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidners (Eds), Handbook of self-regulation (pp. 13-39).San Diego, CA: Academic Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |