تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,872,300 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,722,226 |
بررسی اثر اینترسپتور بر پایداری طولی شناور تندرو تک بدنه به روش عددی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 57، بهمن 1399، صفحه 50-59 اصل مقاله (840.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اشرفی پور* ؛ محمد مرادی | ||
دانشگاه دریایی امام خامنه ای (مدظله) | ||
تاریخ دریافت: 20 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 16 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 10 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
شناورهای تندرو در حالت سرشی یا پروازی در صورت نبود سیستمهای کنترلی لیفت، دچار عدم تعادل طولی (پورپویزینگ ) میشوند. یکی از سیستمهای کنترل لیفت، اینترسپتور میباشد، اینترسپتور بهعنوان یک قطعه اضافهشده به شناور جهت تأمین تعادل و کنترل تریم شناورهای تندرو مورداستفاده قرار میگیرد. این قطعه بهصورت عمودی نسبت به کف شناور، در پاشنه شناور نصب میشود و بسیار کارآمد و مؤثر میباشد. اثر آن روی نیروی لیفت و مقاومت شناور بهگونهای است که میتواند مرکز فشار را به مرکز جرم نزدیک نموده و تریم شناور را کنترل نماید. در این مقاله عملکرد هیدرودینامیکی شناور در حضور اینترسپتور و همچنین بدون اینترسپتور بر اساس روش دینامیک سیالات محاسباتی مورد تحلیل قرارگرفته است. شبیهسازی شناور و افزودن اینترسپتور توسط نرمافزار راینو انجام گردیده است. شبیهسازی و تحلیل عددی بهوسیله نرمافزار استار سیسیام انجامشده است. شناور مدل شده دارای دو درجه آزادی در جهت هیو و پیچ است و با استفاده از روش اورست یا مش متحرک حلشده است. نتایج ارائه شده در این مقاله شامل نمودارهای مقاومت و تریم، موج اطراف شناور و توزیع فشار در کف میباشد. نتایج به دست آمده بیانکننده این است که شناور در حضور اینترسپتور با ارتفاع 1 میلیمتر در سرعت 8 متر بر ثانیه دارای بهترین عملکرد، تریم ثابت و مقاومت کمتری است و شناور دارای تعادل طولی مناسبی میباشد. نتایج به دست آمده در هر دو حالت با یک مدل آزمایشگاهی که در حوضچه ملی شهدای خلیج فارس انجام گردیده است؛ جهت اعتبار سنجی مقایسه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شناورهای تندرو؛ پروپویزینگ؛ پایداری طولی؛ مقاومت؛ تریم؛ لیفت؛ اینترسپور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical study of the effect of interceptor on the longitudinal stability of Mono-hull high speed craft | ||
نویسندگان [English] | ||
ali ashrafipour؛ muhammad moradi | ||
Imam Khamenei Maritime University (Modzaleh) | ||
چکیده [English] | ||
High speed crafts by planning hull suffer from longitudinal imbalance or porpoising due to the lack of lift control systems. One of the lift control systems is interceptor, which is used as a piece attached to the craft to create balance and trim control. This piece is attached vertically in the stern that is very effective and efficient. Its effect on the lift force and the craft resistance is such that it can adjust the center of pressure to the center of mass and control the craft trim. In this paper, the hydrodynamic performance of a craft in the presence of an interceptor as well as without an interceptor is analyzed based on the computational fluid dynamics (CFD) methods. Craft simulation and interceptor addition were done by Rhino software. Numerical simulation and numerical analysis and analysis of the results were performed by STAR CCM + software. The modeled craft has two degrees of freedom in the direction (heave and pitch) and is solved using the overset method. The results presented in this paper include flow distribution on the craft floor, pressure distribution, trim and drag. The results show that the craft in the presence of the interceptor with a height of 1 mm at a speed of 8 meters per second has the best performance, constant trim and good resistance and will be without porpoising. Compared to a craft without an interceptor whose performance is not suitable, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
high speed crafts, porpoising, longitudinal stability, resistance, trim, lift, interceptor | ||
مراجع | ||
[1] M. Martin, Theoretical prediction of proposing instability of high-speed planning boats. David W. Taylor Naval Ship Research and Development Center. Report No. 76-0068. 1976. [2] Parviz Ghadimi, Sasan Tavakolia, Abbas Dashtimanesh, coupled heave and pitch motions of planing hulls at non-zero heel angle, Applied Ocean Research 59 (2016) 286–303 [3] Daniel savitsky, p. word Brown (1976) procedures for hydrodynamic evaluation of planning hulls in smooth and rough water. Marine technology, Vol 13, NO 4. pp 381-400 [4] Gaber karafiath, Steven Fisher (1987). THE EFFECT OF STERN WEDGES ON SHIP POWERING PERFORMANCE. Naval Engineers Journal Volume 99, Issue 3 May 1987 Pages 27–38 [5] N. JENSEN and R. LATORRE (1992) PREDICTION OF INFLUENCE OF STERN WEDGES ON POWER BOAT PERFORMANCE. Ocean Engng, Vol. 19, No 3, pp. 303-312, 1992 [6] Parviz Ghadimi, Sayyed Mahdi Sajedi, Sasan Tavakoli, Experimental Study of the Wedge Effects on the Performance of a Hard-chine Planning Craft in Calm Water, June 2018 ]7[ لونی افشین، "بررسی تأثیرات پله و تریم وتب بر عملکرد شناورهای پروازی با استفاده از مدل ریاضی"، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،1392 [8] مرادی محمد، "تحلیل هیدرودینامیکی اثر وج[1] برعملکرد شناور تندرو تک بدنه"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام خمینی (ره)1398 [9] ساجدی سید مهدی،شیخ الاسلامی محمد، "مطالعه تجربی تأثیر هیدرودینامیکی تغییر زاویه پاشنه به کمک ودج در شناور تندرو تک بدنه"، مقاله علمی پژوهشی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،139 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16,357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 180 |