تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,719,015 |
تحلیل عددی اثر فاصله سکان از پروانه بر عملکرد هیدرودینامیکی آنها در شناور تندرو سرشی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 7، دوره 19، شماره 57، بهمن 1399، صفحه 60-70 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر مقدس اهنگری* 1؛ علیرضا اسفندیار1؛ محمد صادقی2 | ||
1دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
2دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیر کبیر،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 11 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 30 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
امروزه با پیشرفتهای چشمگیر در حوزه صنایع دریایی، طراحی بدنه و ملحقات اعم از پروانه، سکان و سیستم های کنترلی شناورها دستخوش تغییرات زیادی شده است. یکی از موضوعات مورد توجه در این روزها، شناورهای تندرو و افزایش سرعت پیشروی و قدرت مانور پذیری آنهاست. با پیشرفت تکنولوژی و طراحی های جدید در زمینه طراحی پروانه، امروزه پروانه هایی تحت عنوان پروانه های نیمه مغروق در شناورهای تندرو بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. به علت اینکه شناورهای تندرو سطح تماس کمی با آب دارند، این پروانه ها در راندمانهای بسیار خوب باعث رانش شناور در سرعتهای بالا می شوند. یک نمونه از این پروانه ها، پروانه الافسون است که به عنوان یک نمونه تحقیقاتی در دسترس محققان قرار دارد. در این تحقیق نیز از مدل پروانه الافسون، جهت بررسی در فواصل مختلف سکان از پروانه، استفاده شده است. در این تحقیق به کمک نرم افزار ANSYS-CFX پروانه و سکان در سه فاصله مختلف از هم مورد آزمایش قرار گرفته و تراست و گشتاور تولیدی پروانه در یک دور کامل محاسبه می گردد. همچنین اثر نیرو و گشتاور تولیدی توسط پروانه بر سکان مورد بررسی قرار میگیرد. هدف از انجام این تحقیق، پیش زمینه ای برای تعیین موقعیت بهینه نصب سکان در شناورهای تندرو جهت افزایش بازدهی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پروانه نیمه مغروق؛ سکان؛ دینامیک سیالات محاسباتی؛ ANSYS-CFX | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical analysis of distance between rudder and Propeller on their hydrodynamics parameters for palning craft | ||
نویسندگان [English] | ||
Aliasghar Moghaddas Ahangari1؛ AliReza Esfandiyar1؛ Mohamad Sadeghi2 | ||
1Imam Hossein comprehensive university | ||
2Marine Engineering, Amir Kabir University of technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today, with significant advances in the maritime industry, body design and appendages, including Propellers, rudders, and surface control systems, have many changes. One of the topics of interest these days is high-speed vessels, which increase their speed and maneuverability. With the advancement of technology and new designs in the field of Propellers design, today Propellers called Surface piercing Propellers (SPP) are widely used in high-speed vessels. Because high-speed vessels have low levels of contact with water, these propellers cause very high efficiency at high speeds. One example of this butterfly is the Oloffson Propellers, which is available to researchers as a research sample. In this study, the Oloffson Propellers model was used to test the Propeller at different distance from the rudder. In this research, by using of ANSYS-CFX software, the interaction between Propeller and rudder at three different distances from each other were tested, and the thrust and torque produced by the Propeller are calculated in a complete cycle. Also, the effect of force and torque produced by the Propeller on the rudder is examined. The aim of this study is to provide a background for rudder installation optimum position on planing boats. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Surface piercing Propeller (SPP), rudder, computational Fluid Dynamics (CFD), ANSYS-CFX | ||
مراجع | ||
[1] Shiba, H, 1953. Air-drawing of marine propellers. Report of transportation technical research institute, 9, 1-320.
[2] Hadler, J. B., & Hecker, R, 1968.Performance of partially submerged propellers. In The 7th ONR Symposium on Naval Hydrodynamics, Rome.
[3] Shaozong, L. and Hengshun, Z, 1988.An Experimental Studv on the Performance of Partially Submerged Propeller. Int’l High-Performance Vehicle Conference, Shanhai, China, CSNAME.
[4] Oberembt, H, 1968.Zur bestimmung der instationären flügel kräfte bei einem propeller mit aus dem wasser herausschlagenden flügeln. University of Hamburg.
[5] Gutsche, F, 1967.Einfluss der Tauchung auf Schub und Wirkungsgrad von Schiffspropellern. Shiffbauforschung. V 6, No. 516. Pp. 256-277.
[6] Yegorov, I., Sadovnikov, Y, 1961.Effect of instability on hydrodynamic characteristics of a propeller cutting the water surface”. Sudostroyenige 1, 15–17.
[7] Wang, D. P, 1977.Water Entry and Exit of a Fullv Ventilated Foil. Journal of Ship Research; v21, pp44-68.
[8] Furuya, O, 1984.A Performance Prediction Theory for Partially Submerged Ventilated Propellers. 15th ONR Symposium on Naval Hydrodynamics.
[9] Furuya, O, 1985.A Performance Prediction Theory for Partially Submerged Ventilated Propellers. Journal of Fluid Mechanics; v151, pp311-335.
[10] Wang, G., Zhu, X., and Sheng, Z. “Hydrodynamic forces of a three dimensional fully ventilated foil entering water”. Journal of Hydrodynamics, 5(2).
[11] Wang, G.Q., Jia, D.S. and Sheng, Z. B, 1990.Study on Propeller Characteristics Near Water Surface. Proc 2nd Symp on Propeller & Cavitation, Hangzhon, China, ppl61-168, 1992.
[12] Vorus, W.S, 1991Forces on surface-piercing propellers with inclination. Journal of Ship Research 35 (3), 210–218.
[13] N. Olofsson, 1996. Force and flow characteristics of a partially submerged propeller. Ph.D. thesis, Chalmers University of Technology, Goteborg, Sweden. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16,826 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |