![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,327,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,148 |
سواد آینده؛ مهارت لازم برای زندگی در قرن 15 خورشیدی | ||
آینده پژوهی انقلاب اسلامی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، خرداد 1400، صفحه 109-122 اصل مقاله (756.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد شمس الدینی* 1؛ کاظم فولادی قلعه2 | ||
1نویسنده مسئول: کارشناسی ارشد، مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران ، تهران، ایران | ||
2استادیار آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 31 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
مفهوم سواد، برای همه انسانها، مفهوم و موضوعی بدیهی و آشناست. در گذشته، خواندن و نوشتن، سواد محسوب میشد و امروز، ابعاد جدیدی از سواد، ذیل عنوان سواد کارکردی، آشکار و عمومی شده است. این پژوهش، یک پژوهش کیفی و تحلیلی بوده که با استفاده از روش پژوهش کتابخانهای انجام شده است. موضوعاتی و مهارتهایی همچون سواد رسانه، سواد داده، سواد دیجیتال، سواد سیاسی، سواد مالی، سواد فناوری و ...، بهوفور در افواه و رسانهها طرح و بحث شده است. مطالعه آینده در 50 سال اخیر، به موضوعی جدی در دانش بشری تبدیل شده است و همین جدیت، الزام بهرهگیری عمومی از آینده را رقم زده است. برهمینمبنا، در سالهای اخیر، یک عنوان مهارتی نوین دیگر به سواد کارکردی افزوده شده است که تحت عنوان «سواد آینده» شناخته میشود. این پژوهش، فتحباب پرداختن به سواد آینده در زبان فارسی است و با طرح معیار زمان در تقسیمبندی سواد، سواد آینده را به نسبت سواد گذشته و سواد اکنون و بهعنوان مهارتی ضروری برای انسان ایرانی در قرن 15 خورشیدی طرح و بررسی کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد آینده؛ سواد کارکردی؛ تفکر آینده؛ سیستم پیشانداز؛ آیندهپژوهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Literacy in Future: Required Skills for Living in the 15th Solar Century | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Shamsoddini1؛ Kazem Fouladi Gale2 | ||
1Corresponding Author: Master, Executive Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Cyberspace Research Laboratory, Department of Computer Engineering, Faculty of Engineering, Farabi Campus, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The concept of literacy is quite obvious and familiar to all human beings. In the past, literacy included reading and writing; today, however, new dimensions of literacy, under the heading of functional literacy, have emerged apparently. Issues and skills such as media literacy, information literacy, digital literacy, political literacy, financial literacy, technological literacy are being widely discussed in the media and among people. This is a qualitative - analytical research which employs library research method. The study of the future has turned into a serious issue in human literacy in the last 50 years, and this significance has made it necessary to make public use of the future studies. Accordingly, another new skill-based topic has been added to functional literacy, known as “future literacy”. This research involves initial attempts of future literacy in Persian language. Proposing time criterion in dividing literacy issues, this research has investigated future literacy related to past and present literacy as an essential skill for Iranian human beings in the 15th century. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Future literacy, functional literacy, future thought, anticipatory systems, futures study | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 518 |