تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,014,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,276,363 |
انطباقپذیری آییننامة انضباطی نیروهای مسلح با آیات قرآن کریم و روایات اسلامی | ||
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 29، شماره 51، مرداد 1400، صفحه 33-64 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد عبدالرحیمی1؛ حیدر سهرابی* 2 | ||
1استادیار، گروه اخلاق اسلامی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. | ||
2نویسنده مسئول: استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 18 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: تنبیه در نظام اسلامی دارای اهداف، اصول و روشهای ویژهای است که در متون اسلامی تبیین شده است. هدف از این تحقیق، بررسی فصل سیزدهم از آییننامه انضباطی نیروهای مسلح و تعیین میزان انطباقپذیری آن با آیههای قرآن و روایات اسلامی و یافتن خللهای احتمالی است، تا اولاً بستری برای تبیین ضرورت اجرای تنبیه به روش اسلامی و گفتمانسازی درمورد آن فراهم گردد، و ثانیاً باتوجهبه آشکارشدن خلأها و موارد مغفولمانده، گامی درجهت اصلاح و تکمیل آییننامة انضباطی برداشته شود. روش: تحقیق حاضر را با رویکرد کیفی و به روش دادهبنیاد انجام دادیم. بهمنظور استخراج گزارههای موردنظر از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده کردیم. برای مطالعه ادبیات تحقیق از نرمافزارهای قرآنی و کتابهای تفسیری شیعه و اهل سنت استفاده کردیم. برای سازماندهی گزارهها از نرمافزار سیتاوی و مکسکیودیای بهره گرفتیم. در فرایند تولید نظریه دادهبنیاد سه نوع کُدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام دادیم و الگوی نهایی تحقیق ترسیم نمودیم. یافتهها: مطالعة تطبیقی آییننامة انضباطی با آموزههای اسلامی نشان داد که در موارد بسیاری قابلیت تطبیق وجود دارد، اما درعینحال مواردی در آییننامه مغفول مانده است که عبارتند از: لزوم تنبیه بجا، بهموقع و بهاندازه؛ لزوم پرهیز از تنبیه بیش ازظرفیت؛ لزوم تنبیه همراه با رفق و نرمی؛ پرهیز از تنبیه خشونتآمیز؛ لزوم تنبیه بهصورت مرحلهای و آغاز از مراتب خفیف و ضعیف و پرهیز از تکرار زودهنگام تنبیه. نتیجهگیری: برای پیشگیری از آسیبهای احتمالی لازم است موارد مغفولمانده در حوزههای آداب و اصول تنبیه در آییننامة انضباطی لحاظ شوند و به تمامی فرماندهان و مدیران در ردههای مختلف ابلاغ شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
آییننامة انضباطی؛ نیروهای مسلح؛ قرآن کریم؛ روایات اسلامی؛ تنبیه انضباطی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (1383)، براساس ترجمة حسین انصاریان، قم: اسوه.[1]
نهجالبلاغه (1414ق)، شریفالرضی، محمدبنحسین، محقق صبحی صالح، قم: هجرت.
نهجالبلاغه (1378)، شریفالرضی، محمدبنحسین، ترجمة شهیدى: تهران: شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ چهاردهم.
نهجالبلاغه (1404 ق)، شرح نهجالبلاغة لابن أبیالحدید. تصحیح محمد ابوالفضل ابراهیم، 20 جلدی، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی.
آقاجمال خوانسارى، محمدبنحسین (1366)، شرح آقاجمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، بهکوشش جلالالدین حسینى ارموى محدث، 7 جلدی. تهران: دانشگاه تهران.
ابن شعبه حرانى، حسن بن على. (1404ق). تحف العقول. بهکوشش علىاکبر غفارى. قم: جامعه مدرسین.
آییننامهها: (انضباطی، پاسداری، پادگانی، داخلی)، بهکوشش حمزه احمدی، تهران: دانشگاه علوم انتظامی امین، 1398.
اتابکى، پرویز (1376)، رهاورد خرد (ترجمة تحفالعقول)، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
امامى، عبدالنبى (1389)، فرهنگ قرآن، اخلاق حمیده، قم: مطبوعات دینى.
بستانى، فؤاد افرام (1375)، فرهنگ ابجدى، ترجمه رضا مهیار، تهران: انتشارات اسلامی.
پاینده، ابوالقاسم (1382)، نهجالفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلی الله علیه و آله)، تهران: دنیای دانش.
تمیمی آمدی، عبدالواحدبنمحمد (1366)، تصنیف غررالحکم و درر الکلم، مصحح و محقق مصطفی درایتی، قم: دفتر تبلیغات.
دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه دهخدا، تهران: مؤسسه لغتنامه دهخدا.
رسولی محلاتی، سیدهاشم (1378)، ترجمه غررالحکم و دررالکلم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
سیف، علیاکبر (1394)، روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران.
شریفالرضی، محمدبنحسین (1388)، نهجالبلاغة (ترجمه انصاریان)، قم: دارالعرفان.
شیدائیان، حسین (1384)، انضباط معنوی. فصلنامه حصون، شماره 4، صص70 تا 93.
طبرسى، فضلبنحسن (1372)، مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن، تهران: ناصر خسرو.
فولادوند، محمدمهدى (1418ق)، ترجمه قرآن، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامى، چاپ سوم.
قرائتى، محسن (1388)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن.
قرائتى، محسن (1397)، مهارتهای معلمی. تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، چاپ سوم.
قرطبى، محمدبناحمد (1364)، الجامع لأحکام القرآن، تهران: ناصر خسرو.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1403ق). بحارالانوار. 111جلدی. بیروت: دارإحیاءالتراث العربی.
مسدد، سید علیاصغر (1375)، تشویق و تنبیه، انواع، اهداف، روشهای اجرا و نتایج ممکن. نشریه رشد معلم، شماره 124، صص 62 تا 67.
معین، محمد (1378)، فرهنگ فارسی معین، ششجلدی، تهران: امیرکبیر، چاپ سیزدهم.
مفید، محمدبنمحمد (1413)، کتاب المزار- مناسک المزار (للمفید)، قم: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید.
مکارم شیرازى، ناصر و همکاران. (1371). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیه.
مکارم شیرازی، ناصر (1388)، قرآن عربی – فارسی، قم: پژواک اندیشه.
میلتن برگر، ریموند (1394)، شیوههای تغییر رفتار، ترجمة علی فتحیآشتیانی و هادی عظیمیآشتیانی، تهران: سمت.
هاشمى خویى، میرزا حبیبالله (1400ق)، منهاجالبراعة فی شرح نهجالبلاغه (خوئى)، ترجمة حسن حسنزاده آملى و محمدباقر کمرهاى، محقق و مصحح: ابراهیم میانجى، 21جلدی، تهران: مکتبة الإسلامیه.
یوسفیان نعمتالله و اسدالله کرد فیروزجایی (1393)، منشور پلیس مسلمان، تهران: پژوهشگاه امام صادق(ع) و دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی.
[1]. در این مقاله برای ترجمة آیات قرآن کریم، از ترجمة «حسین انصاریان» بهره گرفتهایم و در مواردی که از سایر ترجمهها استفاده نمودهایم، به مأخذ ترجمه اشاره شده است. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 113 |