تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,848,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,344 |
بررسی تأثیر آموزشهای دوره مقدماتی رسته اداری بر انگیزه پیشرفت کارکنان (مطالعه موردی: یک مرکز نظامی) | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 12، شماره 46، مرداد 1400، صفحه 57-87 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن گلی* 1؛ علی قاسمیان صاحبی2؛ عبدالله سلطانی نژاد3؛ محمدرضا نوری4 | ||
1مربی، گروه منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه افسری امام حسین(ع)، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه افسری امام حسین(ع)، تهران، ایران. | ||
4مربی، گروه منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه افسری امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1398، تاریخ بازنگری: 25 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 27 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه: باتوجهبه اهمیت نیرویهای انسانی در سازمانهای نظامی و جایگاه آموزش در بهسازی نیروهای نظامی کشور و نقش مهم آن بر کارآمدی افسران و اهمیت انگیزه پیشرفت کارکنان در موفقیت این سازمانها، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزشهای دوره مقدماتی رسته اداری بر انگیزه پیشرفت افسران در یک سازمان نظامی انجام شده است. روش: نوع پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، شبهتجربی یا نیمهآزمایشی از نوع آزمایش با استفاده از یک گروه آزمودنی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه افسران دوره مقدماتی رستهای این مرکز در زمستان ۱۳۹۷ و بهار 1398 تشکیل میدهند که برابر با ۷۰ نفر است. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد هرمنس(1970) استفاده شده است. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره بههمراه پیشنیازهای آن و آزمونهای اثر پیلای، اثر هتلینگ، لامبدای ویکلز و بزرگترین ریشهروی استفاده شده است. نتایج: نتایج تحلیلها نشان داد که آموزشهای دوره مقدماتی رستهای، تأثیر مثبت و معنیداری بر انگیزه پیشرفت افسران دارد؛ بنابراین فرضیه اصلی و فرضیههای فرعی پژوهش شامل اثرگذاری بر سطح آرزوها، مقاومت، تنش انجام وظایف، ملاک انتخاب همکار، انگیزه تحرک به بالا، کارایی، آیندهنگری و دریافت بازخورد تأیید شد، اما اثر آن بر ادراک زمان و رفتار ریسکپذیری معنیدار نبود. بحث: نتایج، حاکی از پایینبودن میانگین اثرگذاری این دوره آموزشی بر انگیزه پیشرفت کارکنان بوده و از مهمترین دلایل آن میتوان توجه کم به انگیزه کارکنان در نیازسنجی این دورهها و همچنین کوتاه و غیرمستمربودن دورههای آموزشی را نام برد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه پیشرفت؛ آموزش؛ آموزش دوره مقدماتی رسته اداری؛ اثربخشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation into the Impact of the Teachings of the Introductory Course of Administrative Corps on Staff Achievement Motivation (Case Study: A Military Center) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Goli1؛ Ali Ghasemian sahebi2؛ Abdollah Soltaninejad3؛ Mohammadreza Noori4 | ||
1Instructor, Department of Human Resources, Faculty of Humanities, Imam Hossein (a.s.) Officer Training University, Tehran, Iran. | ||
2MA, Faculty of Management and Economics, Tarbiyat Modarres University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Human Resources, Faculty of Humanities, Imam Hossein (a.s.) Officer Training University, Tehran, Iran | ||
4Instructor, Department of Human Resources, Faculty of Humanities, Imam Hossein (a.s.) Officer Training University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Considering the importance of human resources in military organizations and the significance of training in improving the country's military forces and its important role in the efficiency of officers and the importance of staff achievement motivation in the success of these organizations, this study was conducted to investigate the effect of the teachings of the introductory course of administrative corps on officers' achievement motivation in a military organization. Method: This is an applied research work in terms of purpose, and in regard to data collection method, it is quasi-experimental type with one group of subjects. The statistical population of the study consisted of all the officers (70 people) taking the introductory course of administrative corps in the center in the winter of 2018 and the spring of 2019. In this study, the standard Hermans Questionnaire (1970) was utilized. For data analysis, the multivariate analysis of covariance test along with its prerequisites and Pillai's trace test, Hotelling trace, Wilks' lambda and Roy's largest root were used. Results: The results of the analyses revealed that the introductory course of administrative corps has a positive, significant effect on the achievement motivation of the officers. Therefore, the main hypothesis and sub-hypotheses of the study including the effect on the level of aspirations, resistance, the stress of performing task, partner selection criteria, motivation to move up, efficiency, foresight and getting feedback were confirmed, but its effect on time perception and risk-taking behavior was not significant. Discussion: The results indicated that the average effect of this training course on the achievement motivation of the staff was low, and one of the most important reasons of issue is that enough attention is not paid to staff motivation in needs analyses for these courses and the training courses are short and inconsistent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social values, identity, self-esteem, high school students | ||
مراجع | ||
ارجمندی فر، محمد؛ دهقانی، علی؛ دقیقی، علیرضا. (1394). بررسی تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر توانمندی و عملکرد شغلی و انگیزه کارکنان در یک شرکت نفتی. پژوهشنامه نفت، 30(2)، 35-60.
اسدی، اسماعیل؛ مرادی آیدیشه، شعبان؛ ذاکری، محمد و وثوقی نیری، عبداله (1392)، بررسی تأثیر آموزشهای دوره مقدماتی و عالی رسته بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مطالعه موردی: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، مدیریت نظامی ۵۰: ۱۴۰-۱۱۱.
اصغری راد، علی اکبر و شهریاری، وحید،(1393)،آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر انگیزه پیشرفت و شادکامی معلولین، اولین کنفرانس بین المللی روان شناسی و علوم رفتاری،تهران،https://civilica.com/doc/385466
بازرگان، عباس (۱۳۹۱)، ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی، تهران: سمت.
بگلری، صمد؛ قائدی، علی و محمدیاری، سجاد (1396)، بررسی عوامل انگیزشی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) برای شرکت در ورزش و فعالیتهای بدنی، فصلنامه مدیریت نظامی، ۱۷(۶۷): ۱۶۸-۱۹۱.
تبرسایی، ربابه و حسینیان، سیمین و رسولی، رویا(1396)،اثربخشی آموزش گروهی تحلیل ارتباط متقابل بر میزان عزت نفس، خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت دختران نوجوان تحت حضانت بهزیستی شهر گرگان، اولین کنفرانس بین المللی فرهنگ، آسیب شناسی روانی و تربیت، تهران، https://civilica.com/doc/649326
ربیعی، فاطمه؛ مؤیدی، سیدنورالدین؛ نادری؛ علیآبادی؛ فراهانی، کبری؛ شمس، محسن (۱۳۹۰)، تأثیر دورههای آموزشی ضمنخدمت بر کارایی نیروهای انسانی از دیدگاه کارشناسان ستادی دانشگاه، فصلنامه راهبردهای آموزشی، دوره ۴، شماره ۲: ۸۹-۸۵.
رفاهی، ژاله؛ فرح بخش، کیومرث (۱۳۸۸). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دهم، شماره پنجم.
عامری، الیاس؛ حسین پور، محمد؛ عطاری، یوسفعلی (۱۳۹۲). «تعیین اثربخشی آموزش مهارت یادگیری پسختام به صورت گروهی بر افزایش انگیزه پیشرفت دانشآموزان پسر مقطع سوم متوسطه». یافتههای نو در روانشناسی، سال هشتم، شماره ۲۶، ۱۲۴-۱۰۹.
عباسیان فرد، مهرنوش؛ بهرامی. (1389). رابطه خودکارآمدی با انگیزه پیشرفت در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی. روانشناسی کاربردی. دوره ۶. شماره ۱.
غلامی، محمود و فرهادی، علی (1395)، ارزشیابی اثربخشی دوره آموزش عالی رستهای نهاجا، فصلنامه مدیریت نظامی، ۱۶(۶۱): ۱۱۲-۸۵.
فلاح، محمد؛ رشادتجو، حمیده و قورچیان، نادرقلی (1397)، ابعاد و مؤلفههای اثرگذار بر کیفیت در نظام آموزش عالی نظامی (موردمطالعه: یک سازمان نظامی)، فصلنامه مدیریت نظامی، ۷۲(۱۸): ۱۱۳-۸۶.
قرآن کریم، سوره انفال.
قیم، هادی؛ خاکزادیان، سیدمهدی؛ اسماعیلی، ندا؛ گل افشانی جویباری، علی. (1395). بررسی اثربخشی آموزش کارآفرینی بر انگیزه پیشرفت کارکنان آموزش دیده. نشریه علمی دانش انتظامی مازندران، 42، 19-40.
مرادی، مرتضی و جلیلیان، حمیدرضا (1394)، تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد سازمانی کارکنان ناجا، نقش میانجیگری تنش شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی، نظارت و بازرسی ۳۱: ۹۸-۷۳.
مرکز نظامی موردپژوهش (۱۳۹۷)، آموزشهای دوره مقدماتی و عالی رسته اداری، گروه برگزاری دورههای آموزشی.
معین، محمد (۱۳۸۹)، فرهنگ فارسی جیبی، گردآوری عزیزالله علیزاده، تهران: راه رشد.
References
Blynova, O. Y., Kruglov, K. O. N. S. T. A. N. T. I. N., Semenov, O. L. E. K. S. A. N. D. R., Los, O. K. S. A. N. A., & Popovych, I. S. (2020). Psychological safety of the learning environment in sports school as a factor of achievement motivation development in young athletes.
Çetin, F., & Aşkun, D. (2018). The effect of occupational self-efficacy on work performance through intrinsic work motivation. Management Research Review, 41(2), 186-201.
Dee, J., & Leisyte, L. (2017). Knowledge sharing and organizational change in higher education. The Learning Organization, 24(5), 355-365.
Coorman, S., Locke, E. A., & Collins, C. J. (1977). Entrepreneurial motivation. Human resource management review, 13(2), 257-279.
Deshpandé, R., Grinstein, A., Kim, S. H., & Ofek, E. (2013). Achievement motivation, strategic orientations and business performance in entrepreneurial firms: How different are Japanese and American founders?. International Marketing Review, 30(3), 231-252.
Duke, D. L. (2015). Organizing education: schools, school districts, and the study of organizational history. Journal of Educational Administration, 53(5), 682-697.
Edward, L. (2003). ON INTRINSIC MOTIVATION ‘. Journal of Personality and Social Psychology, 18(1), 105-115.
Gage, N. L & Berliner, D. C. (2008). Educational Psycology (3rd_5th ed). Hopewell_NJ: Houghton Milflin.
Geist, J., Carter, E. W., Gustafson, J. R., Mackay, M. M., Martin, K. P., Parsley, M. V., Graves, J., ... & Cayton, J. (2012). Motivations and expectations of peer mentors within inclusive higher education programs for students with intellectual disability. Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 42(3), 168-178.
Gils, A. M. (2002). Plasma selenium and plasma and erythrocyte glutathione peroxidase activity increase with estrogen during the menstrual cycle. Journal of the American College of Nutrition, 22(1), 43-51.
Guerrero, S., Chênevert, D., Vandenberghe, C., Tremblay, M., & Ben Ayed, A. K. (2018). Employees’ psychological empowerment and performance: how customer feedback substitutes for leadership. Journal of Services Marketing.
Hermans, H. J. (1970). A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of Applied psychology, 54(4), 353.
Higgins, K., Huscroft-D’Angelo, J., & Crawford, L. (2017). Effects of technology in mathematics on achievement, motivation, and attitude: A meta-analysis. Journal of Educational Computing Research, 57(2), 283-319.
Hofman, A., Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., & Buitink, J. (2006). Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators of teachers’ professional identity. European journal of psychology of education, 27(1), 115-132.
Holton, E.F. III (2005), “Holton’s evaluation model: new evidence and construct elaborations”, Advances in Developing Human Resources, Vol. 7 No. 1, pp. 37-54.
Hsu, P. S., & Chang, T. J. (2011). Computational Technique of Learning Progress Motivation: Diagnosis of Learning and Innovation Status. In Theoretical and Mathematical Foundations of Computer Science (pp. 167-174). Springer, Berlin.
Knights, A. R. (2019). Achievement motivation and presidential effectiveness: It’s not whether chief executives are achievement motivated but how that achievement motivation is manifested. International Journal of Public Leadership, 15(1), 38-57.
Lutsevitsh.Polina (2017). Structural and Psychological Empowerment: The Moderating Role of Developmental Networks. Work and organisational psychology. Master's theses defence committee chairman in the Department of Business Administration.
McClelland, D. C. (1985). How motives, skills, and values determine what people do. American psychologist, 40(7), 812.
Mory, H. (1938). Psychosocial, motivational, and contextual profiles of youth reporting different patterns of substance use during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 17(1), 51-88.
Potnuru, R. K. G., Sahoo, C. K., & Sharma, R. (2018). Team building, employee empowerment and employee competencies: Moderating role of organizational learning culture. European Journal of Training and Development.
Robbins, S. (1993). Organizational behavir (6thed). Englwood cliffs nj: prentice.
Roy, B., Sinha, R., & Suman, S. (1995). Emotional intelligence and academic achievement motivation among adolescents: a relationship study. Researchers world, 4(2), 126.
Stiehl, S. K., Felfe, J., Elprana, G., & Gatzka, M. B. (2015). The role of motivation to lead for leadership training effectiveness. International Journal of Training and Development, 19(2), 81-97.
Turel, Y. K., & Sanal, S. O. (2018). The effects of an ARCS based e-book on student's achievement, motivation and anxiety. Computers & Education, 127, 130-140.
Walter, D. (2000). Competency – based on the job training for ariation maintenance inspection international. Journal of industrial Ergonomic, 25(4), 249-259.
Yusuf, M. (2011). The impact of self-efficacy, achievement motivation, and self-regulated learning strategies on students’ academic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2623-2626.
Potnuru, R. K. G., Sahoo, C. K., & Sharma, R. (2018). Team building,employee empowerment and employee competencies: Moderating role of organizational learning culture. European Journal of Training and Development.
Stiehl, S. K., Felfe, J., Elprana, G., & Gatzka, M. B. (2015). The role of motivation to lead for leadership training effectiveness. International Journal of Training and Development, 19(2), 81-97.
Stout, A., & Barto, A. G. (2010, August). Competence progress intrinsic motivation. In 2010 IEEE 9th International Conference on Development and Learning (pp. 257-262). IEEE.
Walter, D. (2000).Competency – based on the job training for ariation maintenance inspection international. Journal of industrial Ergonomic, 25(4), 249-259. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 248 |