تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,013,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,275,759 |
پیشبینی سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان مدارس شاهد براساس بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی | ||
فصلنامه روانشناسی نظامی | ||
دوره 12، شماره 46، مرداد 1400، صفحه 41-56 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امین رفیعی پور* 1؛ لیلا فرهاد توسکی2؛ مهرداد یاراحمدیان3؛ سمانه فراهانی4؛ سولماز دبیری5 | ||
1دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایران | ||
4دانشجوی دکترای روانشناسی خانواده و سلامت جنسی، گروه خانواده و سلامت جنسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
5کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 15 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
مقدمه: عدم سازگاری، یکی از مشکلات شایع بین نوجوانان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی براساس بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شاهد دوره اول و دوم شهر تهران در سال 1398 بودند که تعداد 198 دانشآموز (112 پسر، 86 دختر) به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل سیاهه سازگاری سینها و سینگ (AISS)، مقیاس بلوغ عاطفی (EMS) و پرسشنامه تحمل پریشانی (DTS) بود. از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی با سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی نوجوانان همبستگی مثبت معنیدار دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز حاکی از این بود که در گام اول، بلوغ عاطفی 15 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی نوجوانان را تبیین کرد. در گام دوم، با افزودن تحمل پریشانی به معادله رگرسیون، واریانس تبیینشده به 18 درصد افزایش یافت. بنابراین هر دو متغیر بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی، قادر به پیشبینی سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی نوجوانان بودند. بحث: طبق یافتههای حاصل، سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی در دانشآموزان ازطریق بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی قابل پیشبینی است. ازاینرو لازم است در زمینه سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی نوجوانان به بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی آنها و تقویت این متغیرها توجه شود و مداخلات روانشناختی به سمت ارتقای بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی سوق داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بلوغ عاطفی؛ تحمل پریشانی؛ سازگاری اجتماعی | ||
مراجع | ||
اسلامینسب، علی (1391)، روانشناسی سازگاری، تهران: نشر بنیاد.
اندامی خشک، علیرضا (1395)، نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی با رضایت از زندگی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
پوربافرانی، سمیه (1391)، رابطه خودمیانبینی با سازگاری اجتماعی و سلامت روانی دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور تهران.
خدایاریفرد، محمد (1390)، بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد، طرح پژوهشی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.
خوش کنش، ابوالقاسم؛ اسدی، مسعود؛ شیرعلی پور، اصغر؛ کشاورز افشار، حسین (1389)، نقش نیازهای بنیادین و حمایت اجتماعی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه. روانشناسی کاربردی، 1(13):94-82.
رایس، فروغان (1386)، "رشد انسان"، ترجمه مهشید فروغان، تهران: انتشارات ارجمند.
صفارپور، آزاده (1387)، بررسی رابطه بین بلوغ عاطفی و سازگاری زوجی مردان شاغل در شرکت نفت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
Aashra, B.K., & Jogsan, Y.A. (2013). Emotional Maturity and SelfActualization in Graduate and Post-Graduate Students. Journal of Research in Humanities and Social Science, 1(4), 15-18.
Anestis, M. D., & Joiner, T. E. (2017). The multifaceted role of distress tolerance in patients with chronic pain. International Journal of Eating Disorders, 40(8), 718-726.
Behera, S. & Rangala, DR. B. (2014). Emotional maturity from dance practice: As a predictor towards life satisfaction in relation to self- esteem. Social Science International, 30(2), 237-249.
Corstorphine, E., Mountford, V., & Meyer, C. (2007). Distress tolerance in the eating disorders. Eating behaviors, 8(1), 91-97.
Daughters, S. B., Reynolds, E. K., MacPherson, L., Kahler, C. W., Danielson, C. K., Zvolensky, M., Lejuez., C. W. (2019). Distress tolerance and early adolescent externalizing and internalizing symptoms: The moderating role of gender and ethnicity. Behaviour Research and Therapy, 47, 198-205.
Follick, M. J., & Ahern, D. L. (2017). Cognitive distortion and psychological distress in chronic low back pain. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54, 573- 575.
Human, L. J., Chan, M., Ifthikhar, R., Williams, D., DeLongis, A., & Chen, E. (2016). Accuracy and Positivity in Adolescent Perceptions of Parent Behavior: Links With Adolescent Psychological Adjustment and Proinflammatory Profiles. Social Psychological and Personality Science, 7(8), 796-805.
Leung, J., & Sand, M.C. (2016). Self- esteem and emotional maturity in college students. Journal of college student personnel, 22(4), 291- 299.
Manoharan, R.J.L., & Doss, I.C. (2007). Emotional maturity of postgraduate students in Pondicherry region. Experiments in Education, 8(3), 346-362.
Marek, S., Tervo-Clemmens, B., Klein, N., Foran, W., Ghuman, A. S., & Luna, B. (2018). Adolescent development of cortical oscillations: Power, phase, and support of cognitive maturation. PLoS biology, 16(11), e2004188.
Nicholls, A.R., Levy, A.R., & Perry, J.L. (2015). Emotional maturity, dispositional coping, & coping effectiveness among adolescent’s athletes. Psychology of sport & exercise, 17, 32-39.
O’Cleirigh C, Ironson G, Smits JA. (2007). Does distress tolerance moderate the impact of major life events on psychosocial variables and behaviors important in the management of HIV? Behavior therapy;38(3):314-23.
Ohannessian, C. M. (2009). Media use and adolescent psychological adjustment: An examination of gender differences. Journal of child and family studies, 18(5), 582-593.
Pumpey, D. (2017). A correlation of emotional maturity level and selfesteem in adolescents, and role model influence on future goals. Thesis of Master of Arts, Kean University. Available at: www.cdc.gov
Rice, F. P., & Dolgin, K. G. (2015). The adolescent: Development, relationships and culture. Pearson Education New Zealand.
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion, 29(2), 83-102.
Steinberg, L., & Morris, A. S. (2014). Adolescent development. Annual review of psychology, 52(1), 83-110.
Vijayakumar, N., de Macks, Z. O., Shirtcliff, E. A., & Pfeifer, J. H. (2018). Puberty and the human brain: Insights into adolescent development. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 92, 417-436.
Webb, M. K., Simons, J. S., & Simons, R. M. (2019). Affect and drinking behavior: Moderating effects of involuntary attention to emotion and distress tolerance. Experimental and clinical psychopharmacology.
Zvolensky, M. J., & Leyro, T. (2010). Distress tolerance: Theory, measurement, and relations to psychopathology. Current Directions in Psychological Science, 19(6), 406-410. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 567 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |