تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,586 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,182 |
بررسی عملکرد موتور اشتعال جرقهای دوار وانکل در ارتفاع تحت تأثیر سیستم پرخوران | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 27، خرداد 1400، صفحه 129-141 اصل مقاله (890.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر گودرزی* 1؛ محسن قنبرنیا سوته2؛ محمد مهدی دوستدار3؛ محمدصابر زمان پور زهرایی2 | ||
1دانشگاه امام حسین | ||
2دانشگاه جامع امام حسین ع | ||
3هیئت علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
تاریخ دریافت: 15 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 15 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 17 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
استفاده از پرخوران یکی از روشهای ارتقاء سطح پروازی پرنده موجود، بدون نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در موتور آن میباشد. البته این امر منوط به انتخاب صحیح پرخوران و کنترل دقیق آن است. امروزه مدلسازی ریاضی و رایانهای فرآیندهای درون موتور به عنوان یک ابزار قوی برای تخمین عملکرد سیستم و کاهش هزینه و زمان تست مورد توجه قرار گرفته است. در تحقیق حاضر از مدل ترمودینامیکی چند ناحیهای برای این منظور استفاده شده است. بهاینترتیب در گام اول کد مربوطه جهت شبیهسازی هندسی موتور وانکل توسعهیافته و پس از اطمینان از عملکرد صحیح آن، مشخصات موتور رفت و برگشتی معادل توسط کد استخراج شده است و مشخصات مستخرج به نرمافزار جیتیپاور داده شده و مدل رفت و برگشتی موتور توسعهیافته است. در مرحله بعد مدل ایجاد شده توسط نتایج تجربی بهدستآمده از آزمون توانآزما در آزمایشگاه موتور صحهگذاری شده است و از مدل اعتبارسنجی شده جهت شبیهسازی شرایط ارتفاع استفاده شده و میزان افت عملکرد بهدست آمده است. در مرحله آخر توسط تئوریهای انطباق، پرخوران مناسب انتخاب شده است و با سازوکارهای کنترلی مناسب عملکرد سیستم موتور و پرخوران در ارتفاع هدف مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در دور کاری موتور و در حالت بار کامل پرخورانی سبب افزایش 41 درصدی توان و کاهش 5 درصدی مصرف مخصوص سوخت در ارتفاع هدف نسبت به موتور تنفس طبیعی در ارتفاع کاری معمول میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور دوار وانکل؛ نرمافزار جیتیپاور؛ پرخوران؛ کنترل؛ نتایج تجربی توانآزما | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Altitude Performance Evaluation of Spark Ignition Rotary Wankel Engine Equipped by a Turbocharger | ||
نویسندگان [English] | ||
amir goudarzi1؛ mohsen ghanbarnia sooteh2؛ - -3؛ mohammad saber zamanpour zahraee2 | ||
1ihu | ||
2ihu | ||
3- | ||
چکیده [English] | ||
Turbocharging is a prevalent method for the promotion of an UAV flight level without having to make major changes in its engine. It depends on the correct selection and precise control of the turbocharger. Today, the mathematic simulation of the engine cyclic processes as a strong tool to estimate performance and reduce costs and testing time is taken into consideration. In this research multi-zones thermodynamic modeling according to the following steps is performed. At the first step, a geometrical model of the Wankel engine is developed and the geometrical characteristics of the equivalent reciprocating engine is achieved. At the second step, the equivalent reciprocating engine is simulated by GT-Power commercial software. Then, using the empirical results of dynamometer tests the developed model is vitrificated and by this means the effect of altitude conditions on the engine performance is studied. At the last step, according to the matching theories, a proper turbocharger is selected and by using appropriate control mechanisms, the performance of the turbocharged engine at the desired altitude is evaluated. Results indicate that for the operating engine speed and full load condition, turbocharging leads to 41% power increment and 5% specific fuel consumption reduction at the target altitude compared to the naturally aspirated engine at designed working altitude. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Wankel rotary engine, GT-Power Software, Turbocharger, Control, Dynamometer Test | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 224 |