تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,846,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,207 |
تأثیر هندسه داخلی انژکتور سوخت یک رانشگر تکمولفهای هیدرازینی 10 نیوتنی بر مشخصههای لایه سیال خروجی از آن | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 27، خرداد 1400، صفحه 175-184 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حدیثه کریمایی* | ||
پژوهشگاه هوافضا | ||
چکیده | ||
رانشگرهای هیدرازینی، پرکاربردترین رانشگرهای سامانههایِ هدایت و کنترل وضعیت محمولههای بازگشتی و سرنشیندار میباشند. در این مقاله، تأثیر هندسه داخلی انژکتور بر مشخصههای لایه سیال خروجی از آن نظیر ضخامت لایه، زاویه مخروط پاشش، سرعت میانگین و همچنین دبی جرمی آن، مطالعه شده است. مطالعات پارامتری پیرامون هندسه پایه انژکتور مورد مطالعه مربوط به یک رانشگر تکمولفهای هیدرازینی 10 نیوتنی است. این انژکتور، بهگونهای طراحی شد که یک زاویه پاشش متوسط و ضخامت لایه خیلی کم بهدست میدهد که با توجه به محدودیت طول محفظه کاتالیستی مناسب بوده و پودرسازی ریزتری بهدست دهد. بدین منظور، شبیهسازی جریان داخلی انژکتور بر پایه دینامیک سیالات محاسباتی با استفاده از روش حجم سیال (VOF) بهمنظور پیشبینی مشخصههای جریان انجام شد و آشفتگی جریان نیز با استفاده از مدل k-e شبیهسازی شد. سپس مطالعات پارامتریک برای بررسی تأثیر هندسه صورت گرفت. شبیهسازی به کمک نرمافزارهای انسیس-ورکبنچ و انسیس-فلوئنت انجام شد. نتایج این بررسیها نشان داد که ساختمان داخلی انژکتور و فاکتورهای مختلف هندسی آن، تأثیر قابل توجهی بر کنترل مشخصههای لایه سیال خروجی دارد. نتایج نشان داد بیشترین تأثیر را بر روی مشخصات اسپری خروجی، نسبت شعاع گردش سیال به شعاع نازل و به شعاع مجرای ورودی دارند. بهطوری که سرعت میانگین کمینه در نسبتهای بالای شعاع گردش سیال به شعاع نازل و به شعاع مجرای ورودی محقق گردیده و سرعت میانگین بیشینه در نسبتهای کوچک آن بهدست میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
لایه سیال؛ رانشگر تکمولفهای؛ مخروط اسپری؛ هندسه داخلی انژکتور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of internal geometry of the fuel injector of a 10N Monopropellant Hydrazine Thruster on the outlet liquid sheet characteristics | ||
نویسندگان [English] | ||
Karimaei, Hadiseh Karimaei, Hadiseh | ||
Assistant professor,, ARI | ||
چکیده [English] | ||
Hydrazine monopropellant thrusters are most widely used for navigation and control systems of re-entry and manned payloads. In this paper, the effect of the internal geometry of the injector on the characteristics of the outlet liquid sheet, such as the liquid sheet thickness, the spray cone angle, the average output velocity, and its mass flow rate, has been studied. The injector chosen for the case study is the fuel injector of a 10N monopropellant hydrazine thruster. This injector was designed in such a way to achieve a medium spray angle and a very small sheet thickness, which is suitable considering the limited length of the catalytic chamber and leads to finer atomization. For this purpose, simulation of the internal flow based on the computational fluid dynamics is performed to predict the output flow characteristics, and then parametric studies are conducted to investigate the effects of geometry. The results of these studies show that the internal structure of the injector has a great influence on the control of the characteristics of the liquid sheet, and the ratios of fluid swirl radius to the nozzle radius/inlet duct radius have the greatest effect on the output spray characteristics, so that minimum average speed is achieved at larger ratios and maximum average speed is obtained at smaller ratios. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Swirl Injector, Monopropellant, Spray Cone, Low Thrust | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |