تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,017,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,279,694 |
تأثیر هندسه داخلی انژکتور سوخت یک رانشگر تکمولفهای هیدرازینی 10 نیوتنی بر مشخصههای لایه سیال خروجی از آن | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 27، خرداد 1400، صفحه 175-184 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حدیثه کریمایی* | ||
پژوهشگاه هوافضا | ||
تاریخ دریافت: 18 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 15 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1400 | ||
چکیده | ||
رانشگرهای هیدرازینی، پرکاربردترین رانشگرهای سامانههایِ هدایت و کنترل وضعیت محمولههای بازگشتی و سرنشیندار میباشند. در این مقاله، تأثیر هندسه داخلی انژکتور بر مشخصههای لایه سیال خروجی از آن نظیر ضخامت لایه، زاویه مخروط پاشش، سرعت میانگین و همچنین دبی جرمی آن، مطالعه شده است. مطالعات پارامتری پیرامون هندسه پایه انژکتور مورد مطالعه مربوط به یک رانشگر تکمولفهای هیدرازینی 10 نیوتنی است. این انژکتور، بهگونهای طراحی شد که یک زاویه پاشش متوسط و ضخامت لایه خیلی کم بهدست میدهد که با توجه به محدودیت طول محفظه کاتالیستی مناسب بوده و پودرسازی ریزتری بهدست دهد. بدین منظور، شبیهسازی جریان داخلی انژکتور بر پایه دینامیک سیالات محاسباتی با استفاده از روش حجم سیال (VOF) بهمنظور پیشبینی مشخصههای جریان انجام شد و آشفتگی جریان نیز با استفاده از مدل k-e شبیهسازی شد. سپس مطالعات پارامتریک برای بررسی تأثیر هندسه صورت گرفت. شبیهسازی به کمک نرمافزارهای انسیس-ورکبنچ و انسیس-فلوئنت انجام شد. نتایج این بررسیها نشان داد که ساختمان داخلی انژکتور و فاکتورهای مختلف هندسی آن، تأثیر قابل توجهی بر کنترل مشخصههای لایه سیال خروجی دارد. نتایج نشان داد بیشترین تأثیر را بر روی مشخصات اسپری خروجی، نسبت شعاع گردش سیال به شعاع نازل و به شعاع مجرای ورودی دارند. بهطوری که سرعت میانگین کمینه در نسبتهای بالای شعاع گردش سیال به شعاع نازل و به شعاع مجرای ورودی محقق گردیده و سرعت میانگین بیشینه در نسبتهای کوچک آن بهدست میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
لایه سیال؛ رانشگر تکمولفهای؛ مخروط اسپری؛ هندسه داخلی انژکتور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |