تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,017,845 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,279,584 |
بررسی رهاسازی ایمن و ناایمن یک محموله از سوخو-22 | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 27، خرداد 1400، صفحه 83-98 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر باقری1؛ حسین جباری2؛ علی اسماعیلی* 1؛ سید علی توکلی صبور3 | ||
1گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3پژوهشکده هوافضا پژوهشگاه باقرالعلوم، تهران | ||
تاریخ دریافت: 04 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 16 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 14 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
رهاسازی محمولهها در هواپیماهای جنگنده و ایجاد شرایطی که این محمولهها به بدنۀ هواپیما برخورد نداشته باشند و با دقت مناسبی به هدف مأموریتی خود برخورد کند از جمله دغدغههای پژوهشگران در این زمینه است. لذا بهمنظور دستیابی به شرایط بهینه، پژوهشگران با تکیهبر ابزار توانمند دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و دانش موجود، قادر به شناسایی و همچنین مرتفع ساختن ایرادات موجود بهمنظور بهینهسازی آن سازوکار، میباشند. در همین راستا، در این تحقیق، بررسی مسیر حرکت پرتابه و تغییرات زاویهای آن موردتوجه قرارگرفته، بهگونهای که در روند این شبیهسازی، یکی از بالهای هواپیما سوخو-22 با سطح مقطع NACA-64a210 بهصورت دلتا شکل، به همراه پایلونی به فرم صفحه مستطیلی با دو سمت بیضوی و همچنین محمولهای با پرههای دلتا شکل، در نظر گرفتهشده است. این هندسه با ویژگیهای مذکور در شرایط پروازی مختلف، شامل سه ارتفاع 5 ، 10 و 12 کیلومتری از سطح زمین، ماخهای 5/0، 8/0 و 2/1، زوایای حملۀ 0، 2، 4 و 8 درجه و باد جانبی با سرعت 0 ، 40 و 60 متر بر ثانیه، مورد بررسی قرارگرفته است. هدف از این پژوهش، مدلسازی و بررسی رهاسازی ایمن و ناایمن یک محموله توسط بالهای هواپیما سوخو-22 در پاکت پروازی مختلف بوده است. این مهم بهمنظور شناخت و مطالعه دقیقی از شرایط فیزیکی مسئله در جریانهای تراکمپذیر و آشفته صورت پذیرفته است. در انتها با بررسی نتایج حاصله از بخشهای مختلف (مربوط به شرایط پروازی متفاوت)، تأثیر هر یک از پارامترهای تغییر ارتفاع پروازی، ماخ، زاویه حمله و همچنین سرعت باد جانبی بر مسیر حرکت پرتابه در شرایط رهاسازی بدون نیروی اولیه، مورد ارزیابی قرار گرفت تا هر یک از رهاسازیهای ایمن و ناایمن شناخته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهاسازی ایمن؛ رهاسازی ناایمن؛ غلتش؛ پیچش؛ بدنه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |