تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,071 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,665 |
تحلیل عددی هیدرودینامیکی شناور نظامی با پروانه دوتایی موازی و اثر شکل پاشنه | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 1، دوره 20، شماره 58، شهریور 1400، صفحه 3-9 اصل مقاله (594.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کریم اکبری وکیل آبادی* 1؛ عباس حسن آبادی1؛ حسین بردیده2 | ||
1دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) | ||
2دانشگاه نوشیروانی بابل | ||
تاریخ دریافت: 01 دی 1399، تاریخ بازنگری: 01 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 01 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین فاکتورها در بهره گیری از شناورهای نظامی، قابلیت مانورینگ بسیار زیاد می باشد. تعیین فاصله بهینه بین پروانه های و از بدنه شناورها و از طرفی زاویه جریان ورودی به پروانه ها از مسائل بسیار پیچیده بوده که طراحان کشتی ها نگاه ویژه ای به آن دارند. در این مقاله به شبیه سازی و نحلیل هیدرودینامیکی یک شناور نظامی با در نظر گرفتن دو پروانه مخالف چرختده، با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی پرداخته است. جهت شبیه سازی این فرایند از نرم افزار فلوئنت 14/5 استفاده شده است. یکی از بخشهایی که شکل آن در میزان نیروهای مقاومت وارد بر بدنه شناور موثر است، شکل پاشنه شناور می باشد. در این تحقیق از فرم بدنه شناور فریگیت DTMB5415 استفاده شده است که در قسمت اول با تغییر دادن زاویه انحنا و جابجایی محل انحنای پاشنه، در چند حالت بهترین شکل پاشنه از نقطه نظر هیدرودینامیکی انتخاب شده است. در مرحله بعد دو پروانه از نوع پروانه های مخالف چرخنده را در پشت پاشنه انتخابی قرار داده و برای زاویه شافت صفر درجه و دو درجه، تحلیل صورت گرفته است. برای شبیه سازی جریان آشفته از مدل دو معادله ای k-ɛ RNG استفاده شده است. تحلیل به صورت جریان دو فاز در نظر گرفته شده و مدلسازی جریان دو فازی نیز با در نظر گرفتن روش volume of fluid method تحقق یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دینامیک سیالات محاسباتی؛ شبیه سازی سه بعدی؛ مدل آشفتگی k-ɛ RNG؛ مدل دو فازی VOF | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hydrodynamic Numerical Analysis of the Naval ship with Twin-Propeller and Effect of the Stern Shape | ||
نویسندگان [English] | ||
karim Akbari vakilabadi1؛ abbass hasanabadi1؛ hossien bardideh2 | ||
1Imam Khomeini Maritime academy | ||
2Babol Noshirvani University of Technology | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important factors in using military vessels is the ability to maneuvering. Determining the distance between the impellers and the body of the boats and the angle of the flow into the butterflies are very complex issues that ship designers particularly look at. In This article investigated the hydrodynamic modeling and analysis of a military vessel by taking two anti-rotating propeller using computational fluid dynamics. Fluent 5.14 software is used to simulate this process. The stern of the vessel is one of the components that it’s shape is effective on the resistance forces acting on the body of the vessel. The target vessel in this article was Frigate DTMB5415. First by altering the angle of the stern and displacement of the curvature of the stern, the best stern chosen from hydrodynamic point of view. Then two anti-rotating propeller was placed at the back of the chosen stern and analysis was performed for the shaft angles equal to zero and two degree respectively. Simulation of turbulent flow was performed by using k- ɛ RNG model with two equation. Two phase flow were considered for the analysis and modeling of two phase flow was carried out by volume of fluid method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Computational fluid dynamics, 3D simulation, k-ɛ RNG turbulent model, VOF two phase model | ||
مراجع | ||
[1] JI Sheng Cheng, OUAHSINE Abdellatif., “3-D Numerical Simulation of Convey-Generated Waves in a Restricted Waterway”, Université de Technologie de Compiègne, Laboratoire Roberval,, France,2012 [2] Y.M. Ahmed., “Numerical simulation for the free surface flow around a complex ship hull form atdifferent Froude numbers”, Naval Architecture and Marine Engineering Department, Alexandria University, Alexandria, Egypt,2011 [3] D. A. Jones, D. B. Clarke, ‘FLUENT Code simulation of flow around a naval hull: the DTMB 5415, Maritime Platforms Division, DSTO Defence Science and Technology Organisation, Australia, 2010. [4] CharlesE.Badoen, AlexanderB.Phillips,StephenR.Turnock,” Influence ofdriftangleonthecomputation of hull–propeller–rudder interaction”, Fluid Structure Interactions Research Group, Faculty of Engineering and the Environment, University of Southampton, Southampton SO17 1BJ, United Kingdom,2015 [5] G.F. Clauss, M. Klein, “Experimental investigation on the vertical bending moment in extreme sea states for different hulls”, Technical University of Berlin, Ocean Engineering Division, Sekr. SG-17, Salzufer 17-19, 10587 Berlin, Germany,2016 [6] Larsson, L., Stern, F. and Bertram, V., “Benchmarking of Computational Fluid Dynamics for Ship Flows: The Gothenburg 2000 Workshop”, Journal of Ship Research, 47, No.1, pp. 63-81, March 2003. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16,755 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |