![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,329,021 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,042,137 |
بررسی تجربی اثر سرعت بر تریم دینامیکی، به عنوان معیار وقوع ناپایداری طولی ، در یک نمونه شناور تندرو با استفاده از تست در دریا | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 6، دوره 20، شماره 58، شهریور 1400، صفحه 58-65 اصل مقاله (675.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر مقدس اهنگری* 1؛ محمد سعید شمشیری2؛ سید مجتبی علوی جم1؛ مرتضی ابراهیمی3 | ||
1دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
2/صنعتی امیرکبیر | ||
3محقق/سازمان تحقیقات ندسا | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 20 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 01 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از پدیده های نامطلوب در دستیابی شناورهای تندرو به سرعت های بالا، پدیده ناپایداری طولی می باشد. این پدیده که در واقع کوپل ناپایدار بین هیو و پیچ است موجب آسیب به شناور، تجهیزات و خدمه می گردد. به منظور ارزیابی و محاسبه دقیق سرعت وقوع این پدیده در مراحل طراحی لازم است تا تحلیل عددی یا تست مدل انجام پذیرد. لذا وجود مجموعه داده معتبر جهت اعتبارسنجی این تحلیل ها بویژه تحلیل عددی امری ضروری می باشد. در این مقاله با معیار قراردادن تریم دینامیکی به عنوان معیار وقوع پورپویزینگ در شناور تندرو، به اندازهگیری مقدار این تریم در سرعت های مختلف بر روی یک نمونه شناور کوگار بدون پله در دریا پرداخته شده است. این نتایج نشان میدهد، تریم دینامیکی با افزایش سرعت روند افزایشی داشته و پس از قرارگیری شناور در حالت پروازی، به تدریج کاهش یافته و به یک مقدار تقریبا ثابت در سرعت های بالا میل می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
پورپویزینگ؛ تست دریا؛ شناور تندرو؛ تریم دینامیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Experimental study of the effect of velocity on dynamic trim, as a measure of the occurrence of longitudinal instability in a planing boat example using sea trial tests. | ||
نویسندگان [English] | ||
Aliasghar Moghaddas Ahangari1؛ mohammad saeed shamshiri2؛ Seyed Mojtaba Alavijam1؛ Morteza Ebrahimi3 | ||
2AUT | ||
3NEDSA research center | ||
چکیده [English] | ||
One of the undesirable phenomena in the achievement of planing vessels at high speeds is the phenomenon of longitudinal instability. This phenomenon, which is in fact an unstable coupling between heave and pitch, causes damage to the vessel, equipment and crew. In order to evaluate and accurately calculate the speed of occurrence of this phenomenon in the design stages, it is necessary to perform numerical analysis or model testing. Therefore, the existence of a valid data set to validate these analyzes, especially numerical analysis is essential. In this paper, by setting the dynamic trim as a criterion for the occurrence of porpoising in a planing boat, the amount of this trim at different speeds is measured on a sample of a cougar boat without steps in the sea. These results show that the dynamic trim has an increasing trend with increasing speed and after the float is in planing mode, it gradually decreases and tends to an almost constant value at high speeds. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
porpoising, sea trial tests, planing boat, dynamic trim | ||
مراجع | ||
37:189–199.
Marine craft”. Philos Trans R Soc Lond A 358:1905–1915.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |