تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,180,871 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,938,620 |
مقایسه طرحوارههای ناسازگار و مؤلفههای هوش هیجانی در رعایت یا عدم رعایت شیوهنامههای بهداشتی در دوره کرونایی | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 12، شماره 48، دی 1400، صفحه 21-40 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سجاد پناهی فر1؛ فرناز خدادادی جوکار* 2؛ مهنا غلامی3 | ||
1دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، سنندج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 28 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 07 دی 1400 | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارههای ناسازگار و مؤلفههای هوش هیجانی در رعایت یا عدم رعایت شیوهنامههای بهداشتی در زمان همهگیری کووید-19 در سربازان یک مرکز آموزشی نظامی در نیروهای مسلح در سال 1399 انجام گرفت. روش اجرا: نمونه آماری شامل 148 نفر از 250 نفری بودند که بدون رعایت اصول بهداشتی مربوط به ویروس کرونا در بازه زمانی معین به یکی از مراکز آموزش نظامی مراجعه نمودند و با روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شدند و نمونه افراد پاسخدهنده به اصول بهداشتی کرونا نیز بهصورت همگن از مراجعهکنندگان به همان مرکز آموزش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (1980) و پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (1995) استفاده شد؛ و در نهایت دادهها با بهرهگیری از تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بونفرنی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین طرحوارههای ناسازگار اولیه در حوزه طرد و بریدگی و حوزه عملکردهای مختل و همچنین مؤلفههای هوش هیجانی در هوش بین فردی و درون فردی بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود دارد. نتیجهگیری: بر این اساس وجود طرحوارههای ناسازگار و پایین بودن سطح هوش بین فردی و درون فردی از عوامل روانشناختی تأثیرگذار در عدم توجه به اصول بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ طرحوارههای ناسازگار؛ ویروس کرونا؛ رعایت و عدم رعایت اصول بهداشتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of maladaptive schemas and components of emotional intelligence in observing or not observing health procedures during the Covid-19 pandemic | ||
نویسندگان [English] | ||
sajad panahifar1؛ farnaz khodadadi jokar2؛ Mohanna gholami3 | ||
1Department of Psychology, College of Psychology, Lorestan University, Lorestan, Iran. | ||
2Department of Psychology, College of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran. | ||
3MA in Clinical Psychology, Sanandaj, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to compare maladaptive schemas and components of emotional intelligence in observing or not observing health procedures during the Covid-19 pandemic in soldiers of a military training center in the Armed Forces in 2020. The statistical sample consisted of 148 people out of 250 people who referred to the university in a certain period of time without observing the hygienic principles related to the coronavirus and were selected by systematic sampling method. They were selected to the Duty Training Center. To collect data the Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire (1980) and Young's Early Maladaptive Schemas Questionnaire (1995) were used. Finally, the data were analyzed using multivariate analysis of variance and Bonferroni post-hoc test. Findings indicate that there is a significant difference between the early maladaptive schemas in the field of disconnection and rejection and the field of impaired performance as well as the components of emotional intelligence in interpersonal and intrapersonal intelligence between the two groups. Accordingly, the existence of maladaptive schemas and low levels of interpersonal and intrapersonal intelligence are among the psychological factors influencing the lack of attention to health principles in the fight against coronavirus. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional intelligence, maladaptive schemas, Corona virus, Observance and non-observance of health principles | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، حسین، یاراحمدی، رسول، خارقانی مقدم، سیده ملیکا، ملکپور، فاطمه، ناصرزاده، زهرا، طاهری، احسان و محمدیان، یوسف. (1399). بررسی وضعیت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در صنایع. سلامت کار ایران، 17، ویژهنامه کووید-19.
جعفری، اصغر و سید خراسانی، مرضیه سادات. (1397). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس هوش هیجانی با نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در دانشجویان علوم پزشکی. دو ماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱ (۲)، ۳۹-۴۷.
فتحی، کیهان، شیرمردی، سارا، ماهار، زینب، کرایی، امین. (1400). پیشبینی اضطراب بیماری کرونا براساس طرحوارههای ناسازگار رهاشدگی، آسیبپذیری نسبت به ضرر و بیماری و حمایت اجتماعی ادراکشده. مجله علوم پزشکی رازی، ۲۸ (6). http://rjms.iums.ac.ir/article-16802-fa.html
محمد بیگی، علی، بختیاری، مریم، محمدخانی، شهرام و صادقی، زهره. (1391). بررسی رابطهی بین طرحوارههای ناکارآمد با اهمالکاری و سلامت روان دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۲۲ (۹۷)، ۲۶-۳۴.
مصلح تکلیمی، فاطمه. (1400). نقش تشخیصی طرحوارههای ناسازگار اولیه و طرحوارههای مقابله با تنیدگی در پیشبینی ترس از ابتلا به کرونا ویروس (کووید-۱۹) در دانش آموزان. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، ۶ (۵۴)، ۱-۱۲ http://ijndibs.com/article-1-551-fa.html
یانگ، جفری. (1386). طرحواره درمانی ترجمه حسن حمید پور. تهران. انتشارات ارجمند، 1386.
References
Abdel-Fattah, H. M. M. (2020). Emotional Intelligence and Emotional Stability in Crises. Journal of Psychiatry and Psychiatric Disorders 4, 56-62.
Arzani Birjani, M., Bakhtiyar Pour, S., & Saeedi Mehr, S. (2019). INVESTIGATING THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB-STRESS AND EMOTIONAL INTELLIGENCE WITH SOCIAL RESPONSIBILITY IN DOCTORS BY WORK ETHICS. Journal of Economic and Social Research. Vol. 18, Special Issue.4, 690-696.
Bish, A., Michie, S. (2010). Demographic and attitudinal determinants of protective behaviours during a pandemic: a review. Br J Health Psychol,15(4):797-824.
Bourouiba, L. (2020). Turbulent gas clouds and respiratory pathogen emissions: potential implications for reducing transmission of COVID-19. JAMA. Published online March 26, 2020. doi:10.1001/jama.2020.4756.
Castelnuovo, G., De Giorgio, A., Manzoni, G. M., Treadway, D. C., & Mohiyeddini, C. (2020) Psychological, Behavioral, and Interpersonal Effects and Clinical Implications for Health Systems of the Coronavirus (COVID-19) Pandemic: A Call for Research. Front. Psychol. 11:2146. doi: 10.3389/fpsyg.2020.0214.
Camara, M., & Calvete, E. (2012). P-122-Cognitive schemas predicting anxiety and depressive symptoms: the role of dysfunctional coping strategies. European Psychiatry, 27, 1.
Chen, X., Ran,.L., Liu, Q., Hu, Q., Du, X., & Tan, X. (2020). Hand hygiene, mask-wearing behaviors and its associated factors during the COVID-19 epidemic: a cross-sectional study among primary school students in Wuhan, China. Int J Environ Res Public Health,17(8):2893.
Chu, D.K., Akl, E.A., Duda, S., & et al. (2020). COVID-19 Systematic Urgent Review Group Effort (SURGE) study authors. Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis. Lancet. 2020; 395(10242):1973-1987. doi:10.1016/S0140- 6736(20)31142-9.
Dai, Y., Hu, G., Xiong, H., Qiu, H., & Yuan, X. (2020). Psychological impact of the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak on healthcare workers in China. MedRxiv. https://doi.org/10.1101/2020.03.03.20030874.
Docherty, A. B., Harrison, E. M., Green, C. A., & et al. (2020). ISARIC4C Investigators. Features of 20 133 UK patients in hospital with COVID-19 using the ISARIC WHO Clinical Characterisation Protocol: prospective observational cohort study. BMJ, 369:m1985. doi:10.1136/bmj.m1985.
Ganji, h., Mirhashemi, M., & Sabet, M. (1392). Preliminary Standardization of Brad-berry-Greaves emotional intelligence test. The Journal of knowledge and research in applied psychology. (10) 11:47-25.
Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Unpublished doctoral dissertation]. University of Virginia.
Huang, Y., & Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: a web-based cross-sectional survey. Psychiatry research, 288, Article 112954. https://doi.org/10.1016/j.psychres. 2020.112954.
Juni, P., Rothenbuhler, M., Bobos, P., & et al. (2020). Impact of climate and public health interventions on the COVID-19 pandemic: a prospective cohort study. CMAJ. 2020; 192(21):E566-E573. doi:10.1503/cmaj. 200920.
Kampf, G., Todt, D., Pfaender, S., Steinmann, E. (2020). Persistence of coronaviruses on inanimate surfaces and their inactivation with biocidal agents. J. Hosp. Infect. 104 (3), 246–251. https://doi.org/10.1016/j.jhin.2020.01.022.
Karimi, S. (2013). Early Maladaptive Schemas versus Emotional Intelligence in Substance Addicts and Non-addicts Livingin Tehran. Life Science Journal, 10(1), 481-6.
Landi, F., Barillaro, C., Bellieni, A., & et al. (2020). The new challenge of geriatrics: saving frail older people from the SARS-CoV-2 pandemic infection. J Nutr Health Aging. 2020; 24(5):466-470. doi:10.1007/s12603-020-1356-x.
Lea, R. G., Davis, S. K., Mahoney, B., & Qualter, P. (2019). Does emotional intelligence buffer the effects of acute stress? A systematic review. Front Psychol. 2019;10:810. 10.3389/fpsyg.2019.00810.
Lickona, T. (1992). Educating for a character. New York: Bantam Books.
Martin, R., & Young, J. (2010). Schema Therapy. In k.S.Doboson. (Ed). Handbook of Cognitive Behavioral Therapies, p.p.317-346. London.Guilford press.
Marqu`es, M., Domingo, J.L. (2021). Contamination of inert surfaces by SARS-CoV-2: persistence, stability and infectivity. A review. Environ. Res. 193, 110559 https:// doi.org/10.1016/ j.envres.2020.110559.
Mascia, M. L., Agus, M., & Penna, M. P. (2020). Emotional Intelligence, Self- Regulation, Smartphone Addiction: Which Relationship With Student Well- Being and Quality of Life? Front. Psychol. 11:375. doi: 10.3389/fpsyg.2020.00375.
Merida-Lopez, S., Bakker, A.B., & Extremera, N. (2019). How does emotional intelligence help teachers to stay engaged? Crossvalidation of a moderated mediation model. Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.04.048.
Naidoo, A.V. (2000). Community Psychology: Constructing Community, Reconstructing Psychology in South Africa. Inaugural Address: Please Reference as Follows: University of Stellenbosch.
Orak, R. J., Farahani, M. A., Kelishami, F. G., Seyedfatemi, N., Banihashemi, S., & Havaei, F. (2016). Investigating the effect of emotional intelligence education on baccalaureate nursing students’ emotional intelligence scores. Nurse Educ. Pract. 20, 64–69. doi: 10.1016/j.nepr.2016.05.007.
Pan, A., Liu, L., Wang, C., & et al. (2020). Association of public health interventions with the epidemiology of the COVID-19 outbreak inWuhan, China. JAMA. 2020;323(19):1-9. doi:10.1001/jama.2020.6130.
Perencevich, E. N., Diekema, D. J., & Edmond, M. B. Moving Personal Protective Equipment Into the Community Face Shields and Containment of COVID-19. JAMA. Published online April 29, 2020.
Piva, S., Filippini, M., Turla, F., Cattaneo, S., Margola, A., De Fulviis, S., Nardiello, I., Beretta, A., Ferrari, L., Trotta, R., Erbici, G., Focà, E., Castelli, F., Rasulo, F., Lanspa, M.J., & Latronico, N. (2020). Clinical presentation and initial management critically ill patients with severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection in Brescia, Italy. Published by Elsevier Inc. https://doi.org/10.1016/j.jcrc.2020.04.004
Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. Gen. Psychiatr. 33(2), e100213. https://doi.org/10.1136/gpsych-2020-100213.
Rossettini, G., Conti, C., Suardelli, M., Geri, T., Palese, A., Turolla, A., Lovato, A., Gianola, S., & Dell'Isola, A. (2019). COVID-19 and Health Care Leaders: How Could Emotional Intelligence Be a Helpful Resource During a Pandemic? Phys Ther. Sep 1;101(9):pzab143. doi:10.1093/ptj/pzab143.
Soltani, I., Shahsavari, M., & Moradi, M. (2014). The Impact of Emotional Intelligence on Crisis Management Capabilities Case Study: Small and Medium Enterprises in the Province of Isfahan. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 415-423.
Tagoe, T., & Quarshie, E. N. (2016). The relationship between emotional intelligence and job satisfaction among nurses in Accra. Nurs Open. 4(2): 84-89.
Tavakoli, A., Vahdat, K., Keshavarz, M. (2020). Novel coronavirus disease 2019 (COVID-19): an emerging infectious disease in the 21st century. ISMJ, 22(6):432-50.
Tetley, A., Moghaddam, N. G., Dawson, D. L., & Rennoldson, M. (2014). Parental bonding and eating disorders: A systematic review. Eating behaviors,15(1), 49-59.
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C.S., & Ho, R.C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. Int. J. Environ. Res. Public Health 17 (5). https://doi.org/10.3390/ijerph17051729.
Wang, D., Hu, B., Hu, C., & et al. (2020). Clinical characteristics of 138 hospitalized patients with 2019 novel coronavirus–infected pneumonia inWuhan, China. JAMA; 323(13):1239-1242. doi:10.1001/jama.2020.1585.
Wiersinga, W. J., Rhodes, A., Cheng, A. C., Peacock, S. J., & Prescott, H. C. (2020). Pathophysiology, Transmission, Diagnosis, and Treatment of Coronavirus Disease 2019 (COVID-19), A Review. Journal of American Medical Association.
Xiao, Y., Tang, B., Wu, J., Cheke, R.A., & Tang, S. (2020). Linking key intervention timings to rapid decline of the COVID-19 effective reproductive number to quantify lessons from mainland China. Int J Infect Dis. Published online June 11, 2020. doi:10.1016/j.ijid. 2020.06.030.
Young, J. E., Klosko, J. S. (2005). Schema therapy. In Oldham, J.M., Skodol, A.E., & Bender, D.S. (Eds.), The American psychiatric publishing textbook of personality disorders. Washington DC: American Psychiatry Publishing Inc. pp. 289-306.
Ying, Y., Ruan, L., Kong, F., Zhu, B., Ji, Y., Lou, Z. (2020). Mental health status among family members of health care workers in Ningbo, China, during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak: a cross-sectional study. BMC psychiatry, 20(1):1-10.
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy. A practitioner’s guide. New York: The Guilford Press.
Zhang, J., Wu, W., Zhao, X., & Zhang, W. (2020). Recommended psychological crisis intervention response to the 2019 novel coronavirus pneumonia outbreak in China: A model of West China Hospital. Precision Clinical Medicine, 3(1), 3–8. https://doi.org/10.1093/pcmedi/pbaa006.
Zhong, B. L., Luo, W., Li, H. M., & et al. (2020). Knowledge, attitudes, and practices towards COVID-19 among Chinese residents during the rapid rise period of the COVID-19 outbreak: a quick online cross-sectional survey. Int J Biol Sci, 16(10):1745-1752. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 526 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 322 |