تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 957 |
تعداد مقالات | 6,871 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,680,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,424,159 |
کنترل ارتعاشات سازه انعطاف پذیر متصل به پایه چرخان با الگوریتم مود لغزشی فراپیچشی-ترمینال غیرتکین در حضور نامعینی | ||
فصلنامه مکانیک هوافضا | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1400 اصل مقاله (944.36 K) | ||
نوع مقاله: گرایش دینامیک،ارتعاشات و کنترل | ||
نویسندگان | ||
میلاد عظیمی ![]() | ||
1استادیار، پژوهشکده سامانه های فضانوردی، پژوهشگاه هوافضا (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) | ||
2پژوهشگاه هوافضا (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) | ||
3پژوهشگاه هوافضا (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، پژوهشکده فضایی، گروه طراحی وسایل فضایی | ||
تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 24 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 20 دی 1400 | ||
چکیده | ||
در این مقاله به طراحی کنترل مقاوم وضعیت یک سازه انعطافپذیر متصل به پایه چرخان در قالب یک سیستم صلب-انعطاف پذیر با استفاده از الگوریتم هیبرید مرتبه دوم مود لغزشی فراپیچشی -ترمینال غیر تکین پرداخته شده است. حدود مشخصی از اغتشاشات خارجی و نامعینی های دینامیکی در کنار دینامیک کاملا کوپل بخش های انعطاف پذیر در ساختار کنترلی درنظر گرفته شده است. معادله دینامیک صلب-انعطاف پذیر سیستم با استفاده از روش لاگرانژ استخراج و با بکارگیری روش المان محدود و فرض تئوری تیر اویلر- برنولی برای بازوی انعطاف پذیر گسسته سازی شده است. رویکرد هیبرید کنترلی به کار گرفته شده شامل بخش مود لغزشی ترمینال غیرتکین منجر به افزایش دقت های بالا در ردگیری هدف و افزایش سرعت های همگرایی شده، و بخش مود لغزشی فراپیچشی منجر به کاهش قابل ملاحظه پدیده چترینگ می شود. پایداری کلی سیستم با استفاده از تئوری لیاپانوف اثبات شده است. شبیه سازی های انجام شده با به کارگیری تئوری کنترلی پیشنهادی در قالب یک مطالعه مقایسه ای امکان انجام مانورهای زاویه بزرگ و کاهش قابل ملاحظه ارتعاشات ناشی از تحریک بخش های انعطافپذیر را با معیار چابکی، دقت و سرعت بالای همگرایی نمایش داده و با کاهش پدیده چترینگ، عملکرد سیستم را از منظر تحریک مودهای فرکانس بالا افزایش داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتعاشات؛ ترمینال غیرتکین؛ چترینگ؛ سازه چرخان؛ کنترل مود لغزشی؛ فراپیچشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |