تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 955 |
تعداد مقالات | 6,851 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,666,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,413,042 |
بررسی پارامترهای تأثیرگذار بر پایداری خودرو و بهینهسازی چندهدفه شاخصهای دینامیکی آن | ||
فصلنامه مکانیک هوافضا | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1400 اصل مقاله (1.14 MB) | ||
نوع مقاله: گرایش ساخت و تولید | ||
نویسندگان | ||
سعید عرفانیان ظروفی1؛ یداله فرزانه ![]() | ||
1گروه مکانیک، واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
2گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد | ||
3گروه مکانیک، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 27 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 20 دی 1400 | ||
چکیده | ||
واژگونی یکی از چالشهای اساسی درزمینهٔ ایمنی خودرو است که باعث درصد زیادی از خسارات جانی و مالی در تصادفات جادهای میگردد. در بعضی از موارد میتوان میزان احتمال وقوع واژگونی را کاهش داد ولی شاخصهای دیگر مانند پایداری خودرو تحتالشعاع قرار میگیرند. به همین جهت در این پژوهش برای اینکه شاخص پایداری و واژگونی بهصورت همزمان بهبود یابد، از روش ترکیبی تاپسیس و تاگوچی و وزن دهی آنتروپی استفاده گردیده است. ابتدا مدل دینامیکی خودرو انتخابشده است. 13 پارامتر در 3 سطح شامل پارامترهای ذاتی و هندسی خودرو و سیستم تعلیق شناسایی شد. 27 سری آزمون به روش تاگوچی در نرمافزار مینی تب آماده شد این پارامترها در نرمافزار کارسیم ارزیابی و شناسایی شدند. درنهایت با توجه به زاویههای نرخ چرخش حول محور Z و زاویه غلت بدنه، 6 پارامتر مهم به دست آمد. سپس 6 پارامتری که در مرحله قبل حائز اهمیت بودند را مشخص و مجدداً با روش تاگوچی، تعداد 25 آزمون در 5 سطح در نرمافزار کارسیم و بهینهسازی چندهدفه تاپسیس با وزن دهی آنتروپی انجام شد. نتایج نشان داد روش ترکیبی پیشنهادی در سرعت km/h 80 باعث کاهش شاخص واژگونی به میزان %29.2 ، زاویه غلت بدنه به میزان%27.4 ، شتاب جانبی به میزان %1 و نرخ زاویه چرخش حول محورZ بهاندازه %1.9 شده است . مجدداً آزمونها در سرعتهای مختلف انجام گردید. مشخص شد با افزایش سرعت درصد بهبود کلیه شاخصها کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگونی؛ پایداری؛ بهینهسازی ترکیبی؛ تاپسیس؛ تاگوچی؛ وزن دهی آنتروپی؛ شاخص واژگونی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |