تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 955 |
تعداد مقالات | 6,851 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,666,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,413,056 |
شبیهسازی عددی اثر هندسه استفاده از لوله پرهدار در یک مبدل حرارتی پوسته و لوله | ||
فصلنامه مکانیک هوافضا | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1400 اصل مقاله (2.42 MB) | ||
نوع مقاله: گرایش انتقال حرارت و پیشرانش | ||
نویسندگان | ||
محسن رستمی1؛ امیرحمزه فرج الهی ![]() ![]() | ||
1دانشگاه امام علی | ||
2دانشکده مهندسی-دانشگاه امام علی (ع) | ||
3دانشگاه صنعتی قم | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 09 دی 1400، تاریخ پذیرش: 20 دی 1400 | ||
چکیده | ||
در این مقاله یک مبدل حرارتی پوسته و لوله که برای انتقال حرارت بین دو سیال مختلف استفاده میشود بهصورت سهبعدی شبیهسازی شده است. این مبدل متشکل از یک پوسته است که 90 عدد لوله به صورت U شکل درون آن قرار دارد. برای انتقال حرارت بیشتر یکبار لولهها بدون پره و بار دیگر همراه با پره که بهصورت طولی و یکپارچه با بدنه لوله تولید میشوند، شبیهسازی و مقایسه شدند. سیال جاری در پوسته، روغن MIL-PRF 23699 و سیال جاری در لولهها، سوخت JP-4 است. این دو سیال در مسیرهای جداگانه و مخالف هم جریان دارند و از طریق تماس با سطح لولهها، با همدیگر تبادل حرارت انجام میدهند. با استفاده از نرمافزار Aspen طراحی به گونه ایی انجامشده که مبدل حرارتی طول و وزن کمتری داشته باشد تا تأثیر بهتر و بالاتری در راندمان بالگرد داشته باشد. بهمنظور بررسی اثر هندسه لولهها و دبی جرمی روغن بر میزان انتقال حرارت بین سوخت و روغن، شبیهسازی در برنامه ANSYS Fluent انجامشده است. در این شبیهسازی، بخشی از کل مبدل حرارتی بهعنوان هندسه انتخاب شده و اثر تغییر هندسه لولهها، دبی جرمی سوخت و روغن بر ضریب انتقال حرارت، ضریب کولبرن، ضریب اصطکاک و نسبت آنها و تغییرات دمای خروجی بررسی شده است. نتایج حاصل از این شبیهسازی نشان میدهد که نرخ انتقال حرارت بین سوخت و روغن برای مبدل حرارتی با لولههای پرهدار، حدود 11 درصد بیشتر از حالت بدون پره است. همچنین کاهش دبی جرمی روغن واردشده به پوسته موجب افزایش بازدهی مبدل حرارتی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مبدل حرارتی پوسته و لوله؛ ضریب کولبرن؛ انتقال حرارت؛ لوله پرهدار؛ ضریب اصطکاک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 46 |