تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 955 |
تعداد مقالات | 6,851 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,666,470 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,413,049 |
شبیهسازی جریان آشفته تراکم پذیر حول سطوح متحرک بال یک هواپیمای تجاری سنگین پهن پیکر در فازهای مختلف پرواز | ||
دوفصلنامه مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 28، پاییز و زمستان 1400 اصل مقاله (3.45 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیاوش افتخاریان فرد1؛ علیرضا داوری2؛ احمد مامندی ![]() | ||
1گروه مهندسی مکانیک، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران | ||
2گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار- گروه مهندسی مکانیک، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 07 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 20 دی 1400 | ||
چکیده | ||
در این مقاله، شبیهسازی CFD آیرودینامیکی جریان آشفته تراکم پذیر حول سطوح کنترل متحرک برآزای بال هواپیمای تجاری سنگین پهن پیکر در فازهای مختلف پرواز با مدل آشفتگی Spalart-Allmaras تک معادلهای چگالی مبنا برای استخراج ضرایب آیرودینامیکی برآ، پسا و فشار انجام شدهاست. مدلسازی بال هواپیمای ایرباس A380 در ابعاد واقعی بر اساس ایرفویل فوق بحرانی SC(2)-0610 با استفاده از نرمافزار طراحی سهبعدی SolidWorks برای تولید هندسههای دوبعدی و سهبعدی انجام شدهاست. تولید مش دوبعدی و سهبعدی بیسازمان در نرمافزار ANSYS Workbench با توجه به هندسههای مختلف ایرفویل/بال با سطوح کنترل انجام شده و سپس شبیهسازی CFD رژیم جریان آشفته تراکم پذیر زیر صوت برای بال در حالت دوبعدی و سهبعدی با استفاده از نرمافزار ANSYS Fluent انجام شدهاست. بررسی استقلال از شبکه مش و اعتبارسنجی مدل و مقایسه نتایج بهدست آمده برای بال سهبعدی انجام شدهاست. تاثیر پیکربندیهای مختلف سطوح برآزای اسلت و فلپ بال در لبه حمله و فرار ایرفویل/بال در زوایای حمله مختلف تا قبل از واماندگی بال بر اساس فازهای مختلف پروازی (برخاستن، کروز و نشستن) بر روی ضرایب آیرودینامیکی در رژیم جریان آشفته دوبعدی/سهبعدی مورد بررسی قرار گرفتهاست. تحلیل نتایج بهدست آمده برای نمودارهای تغییرات ضرایب آیرودینامیکی برحسب زاویههای حمله مختلف و ارائه کانتورهای فشار، سرعت، عدد ماخ جریان و خطوط جریان بر روی ایرفویل (بال دوبعدی) و بال سهبعدی ارائه شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
جریان آشفته تراکم پذیر؛ سطوح برآزای بال؛ تحلیل CFD؛ فازهای پرواز؛ هواپیما تجاری سنگین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |