تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 954 |
تعداد مقالات | 6,847 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,651,141 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,403,734 |
مطالعه عددی رشد یخ شبنم و روشن روی دهانه بال پهپاد | ||
دوفصلنامه مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 28، پاییز و زمستان 1400 اصل مقاله (1.53 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد حسن جوارشکیان ![]() ![]() | ||
1دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشکده مهندسی. دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 12 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 26 دی 1400، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش رشد دو نوع یخ شبنم و روشن در طول دهانه بال یک پهپاد (UAV) مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین علت فیزیکی تشکیل این یخها روی سطح بههمراه تاثیر یخزدگی روی ضرایب آیرودینامیکی بال توسط روش عددی بررسی شد. برای اینمنظور، بال مستطیلی با مقطع ناکا0012 در زاویه حمله 4 درجه، در دو دمای مختلف مورد مطالعه قرار گرفت. از حلگر فشارمبنا و مدل آشفتگی یک معادلهای اسپالارت-آلماراس در نرم افزار تجاری استفاده شد. محاسبات در رینولدز 106×3 صورت گرفت. نتایج حاصل از الگوی رشد یخ حاکی از آن است که روی دهانه بال از ریشه تا میانه تفاوتی میان ضخامت یخ وجود نداشته ولی از قسمت میانه تا نوک، بهعلت افزایش سرعت جریان، میزان برخورد و تجمیع قطرات در ناحیه مذکور افزایش یافته که نتیجه آن افزایش ضخامت یخ میباشد. همچنین تحت شرایط یخ روشن، در نزدیک لبه فرار بهعلت رشد لایه مرزی، یخ تشکیل میشود. با انجام محاسبات مشابه درحالت غیرلزج و عدم رشد یخ در نزدیک لبه فرار، صحت این ادعا نیز ثابت شد. ازطرفی پدیده جریان القایی که روی نوک بالهای سهبعدی به-وجود میآید، باعث برخورد قسمتیاز قطرات به نوک بیرونی بال و درنتیجه رشد مقداری ناچیز یخ در ناحیه مذکور میشود. بعلاوه بررسی ضرایب برآ و پسا نشان داد که تشکیل یخ باعث افت عملکرد آیرودینامیکی بال میشود. همچنین این مطالعه نشان داد که افت عملکرد ناشی از یخ روشن بهدلیل ایجاد شاخ روی سطح بال، بیشتر از یخ شبنم میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
یخزدگی بال؛ عملکرد آیرودینامیکی؛ تجمیع یخ؛ ضریب درگ؛ پرنده های بدون سرنشین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |