تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,861 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,490 |
ارائه مدل ساختاری تفسیری استراتژیهای رونق تولید در صنایع ایران | ||
پژوهش های پیشرفت سیستم ها و راهبردها | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 141-166 اصل مقاله (917.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن بیژن* 1؛ محمود دهقان نیری2؛ محسن میری3؛ صادق حسنی مقدم4 | ||
1نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت سیستم ها، داشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
2استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استادیار، دانشکده برنامه ریزی و مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت سیستم ها دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 22 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 22 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژیهای رونق تولید در صنایع ایران صورت پذیرفته است. ابتدا به بررسی عمیق ادبیات موضوع و پژوهشهای انجام شده داخلی و خارجی پرداخته شده و مبانی اولیه و مطالعات گذشته در خصوص استخراج عوامل کلیدی طی مطالعات کتابخانهای استخراج گردیده است، سپس پرسشنامهای شامل 18 شاخص تأثیرگذار بر استراتژیهای رونق تولید در اختیار اعضای گروه خبره قرار گرفته و از 10 نفر خبره خواسته شده تا بر اساس طیف 1 تا 5 لیکرت به هر شاخص امتیاز دهند، سپس میانگین امتیازات هر شاخص محاسبه شده است. چنانچه میانگین امتیاز شاخصی از عدد 3 کمتر باشد حذف میگردد. نتایج این تحقیق تائید 15 شاخص را نشان میدهد که با استفاده از تکنیک ISM، شبکه تعاملات ISM مشخص شدند. مدل به دست آمده از این پژوهش شامل 5 سطح است که سطح پنجم که استراتژی بهبود سیستم برنامهریزی تولید (C3) است بهعنوان تأثیرپذیرترین سطح و سطح 1 که 5 استراتژی در آن است بهعنوان تأثیرگذارترین سطح مشخص شده است. در پایان پیشنهادهایی متناسب نیز ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی؛ رونق تولید؛ استراتژی رونق تولید؛ ISM | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting an interpretive structural model of production boom strategies in Iranian industries | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Bizhan1؛ Mahmood Dehqan2؛ Mohsen Miri3؛ Sadegh Hasani moghadam4 | ||
1Corresponding author: PH.D Candidate in System Management, Department of Management and Economy, Imam Hossein University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Management and Economy, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Planning and Management, Imam Hossein University, Tehran, Iran | ||
4PH.D Candidate in System Management, Department of Management and Economy, Imam Hossein University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to identify the factors affecting production growth strategies in Iranian industries. Therefore, at first, the literature on the subject and domestic and foreign research were conducted in depth to extract the basic principles and previous studies on the extraction of key factors during library studies. Then, a questionnaire including 18 indicators affecting production growth strategies was provided to the members of the expert group. 10 experts were asked to rate each indicator on a scale of 1 to 5 Likert. Then the average scores of each index were calculated. If the average index score is less than 3, it will be deleted. The results showed the confirmation of 15 indicators. The ISM interaction network was then identified using the ISM technique. The research model consisted of 5 levels, the fifth level in which the strategy of improving the production planning system (C3) is the most effective level and the level 1 in which there are 5 strategies is the most effective level.At the end, some appropriate implications have been presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Strategy, Production Boom, Production Boom Strategy, ISM | ||
مراجع | ||
ایرجی، مهروز، قاسمی، احمدرضا، فارسیجانی، حسن و ثانوی فرد، رسول (1397). استراتژی طراحی مدل تولید پایدار صنایع.
بهرامیان، یزدان (1398). شناسایی شاخص های موثر بر رونق تولید در اقتصاد مقاومتی یزدان بهرامیان. مطالعات مدیریت و کار آفرینی، 27(1)، 360-376.
پویا، علیرضا، آذر، عادل (2010). طراحی چارچوبی جهت فرموله کردن استراتژی تولید. مدیریت فردا، 23(9)، 49-62.
دلال نصیری، سمانه، احمدی، عباداله، برزگر، مجید(1391). رابطه خلاقیت و نوآوری با رضایت شغلی در شاغلان صنایع دستی شیراز.
غفاری، رحمان، احمدیاندیوکتی، محمدمهدی و سواسری، علی (1399). رونق تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و همبستگی ملی با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری. مطالعات ملی، 82(21)، 89-108.
فارسی جانی، حسن، تیموریان، مهدی (1388). بررسی عوامل موفقیت انتقال تکنولوژی برای رسیدن به کلاس جهانی (موردکاوی: شرکت هپکو).
مشبکی، اصغر، خدامی، سهیلا و تقوی شوازی،الهه (2010). نظریهی نهادی نوین تلفیقی و نقش آن بر ایجاد مزیت رقابتی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 2(38)، 149-174.
مقیمی، سیدمحمد، حسین زاده، ماشااله. (2014).ارائه مدلی برای بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمانی با رویکرد فرایندگرا (مطالعه در صنایع استان فارس).
نوری، حمید، رادفورد، راسل(1382). مباحث نوین در مدیریت تولید و عملیات.
ولی پور، حمیدرضا، نعمت الهی نیا، ساره (1394). مطالعات گاه نگاشتی سفال های مس سنگی تپه خله کو تاکستان.
Akbari, S., Csikvári, P., Ghafari, A., Ghezelahmad, S. K., & Nahvi, M. (2017). Graphs with integer matching polynomial zeros. Discrete Applied Mathematics, 224, 1-8.
Arafa, A., & ElMaraghy, W. H. (2011). Manufacturing strategy and enterprise dynamic capability. CIRP annals, 60(1), 507-510.
Benito-Ostolaza, J. M., Hernández, P., & Sanchis-Llopis, J. A. (2016). Do individuals with higher cognitive ability play more strategically?. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 64, 5-11.
Brodrechtova, Y. (2008). Determinants of export marketing strategies of forest products companies in the context of transition—The case of Slovakia. Forest Policy and Economics, 10(7-8), 450-459.
Chang, H. J. (1993). The political economy of industrial policy in Korea. Cambridge journal of economics, 17(2), 131-157.
Clark, K. B. (1996). Competing through manufacturing and the new manufacturing paradigm: is manufacturing strategy passé?. Production and operations management, 5(1), 42-58.
Hill, T. (2017). Manufacturing strategy: the strategic management of the manufacturing function. Macmillan International Higher Education.
Hüschelrath, K. (2018). Strategic Behaviour of Incumbents: Rationality, Welfare and Antitrust Policy. In Competition versus Predation in Aviation Markets (pp. 3-36). Routledge.
Liang, W., & Yang, M. (2019). Urbanization, economic growth and environmental pollution: Evidence from China. Sustainable Computing: Informatics and Systems, 21, 1-9.
Maradana, R. P., Pradhan, R. P., Dash, S., Zaki, D. B., Gaurav, K., Jayakumar, M., & Sarangi, A. K. (2019). Innovation and economic growth in European Economic Area countries: The Granger causality approach. IIMB Management Review, 31(3), 268-282.
Mills, J., Platts, K., & Gregory, M. (1995). A framework for the design of manufacturing strategy processes: a contingency approach. International Journal of Operations & Production Management.
Navarro-García, A., Peris-Oritz, M., & Barrera-Barrera, R. (2016). Market intelligence effect on perceived psychic distance, strategic behaviours and export performance in industrial SMEs. Journal of business & industrial marketing.
Oliveira, J. S., Yazdani, N., Cadogan, J. W., Hodgkinson, I. R., Tsougkou, E., Story, V. M., & Boso, N. (2018). The empirical link between export entry mode diversity and export performance: A contingency-and institutional-based examination. Journal of Business Research, 88, 505-512.
Pooya, A. R., Fakoor, A. M., & Shahhoseini, R. (2015). Configuration of Manufacturing Strategy Decision Areas and Production Competitive Priorities in Line Production Systems (Multiple Case Study). Journal of Industrial Management Perspective, 5(1, Spring 2015), 9-30.
Rhee, M., & Mehra, S. (2006). Aligning operations, marketing, and competitive strategies to enhance performance: An empirical test in the retail banking industry. Omega, 34(5), 505-515.
Schroeder, R. G., Bates, K. A., & Junttila, M. A. (2002). A resource‐based view of manufacturing strategy and the relationship to manufacturing performance. Strategic management journal, 23(2), 105-117.
Shao, X. F. (2020). What is the right production strategy for horizontally differentiated product: Standardization or mass customization?. International Journal of Production Economics, 223, 107527.
Skinner, W. (1969). Manufacturing-missing link in corporate strategy.
Song, X., Zhou, Y., & Jia, W. (2019). How do economic openness and R&D investment affect green economic growth?—evidence from China. Resources, Conservation and Recycling, 146, 405-415.
Susman, G. I., & Dean Jr, J. W. (1989). Strategic use of computer-integrated manufacturing in the emerging competitive environment. Computer integrated manufacturing systems, 2(3), 133-138.
Thomas, L. J. (1985). Restoring Our Competitive Edge: Competing through Manufacturing.
Thome, J. P. (2008). Creating a sustaining value engineering function within worldwide manufacturing (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
Ward, P. T., Duray, R., Leong, G. K., & Sum, C. C. (1995). Business environment, operations strategy, and performance: an empirical study of Singapore manufacturers. Journal of operations management, 13(2), 99-115. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 173 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |