تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,203 |
تعداد مقالات | 8,704 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,207,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,210,488 |
چهارچوب نظری مبانی مدلسازی در مدیریت استراتژیک | ||
پژوهش های پیشرفت سیستم ها و راهبردها | ||
دوره 2، شماره 3، آذر 1400، صفحه 45-69 اصل مقاله (872.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی عسگرحلوائی* | ||
دانشآموخته دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 21 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 24 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
مدلها همواره در بخش قابلتوجهی از تحقیقات کمی و کیفی مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرند. برخی پژوهشگران یا از ابتدا مدلی را مبنای تحقیق خود قرار میدهند و آن را در یک جامعه جدید یا تحت شرایطی جدید میآزمایند یا اینکه برای دستیابی به یک مدل جدید در یک حوزه مشخص تلاش میکنند. در هر صورت آنچه ضروری است شیوه مواجهه با مدلهای مختلف و دستیابی به درکی شفاف از جایگاه آنها در نقشه کلان مدیریت استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه چگونه یک مدل را تحلیل و ارتباط آن با سایر مدلهای موجود در حوزه مدیریت استراتژیک را بررسی نمود، موضوع اساسی این پژوهش است. هدف از تدوین این مقاله ارائه دیدگاهی جامع به منظور بهبود مراحل توسعه و تحلیل مدلهای مفهومی است. برای این منظور مدل اجرای استراتژی ریبنیاک (2005) مبنای تحلیل قرار گرفته است. ابتدا با تبیین یک چارچوب منطقی جهت توصیف و تجزیهوتحلیل مدلها، مدل موردنظر را توصیف و تحلیل نمودیم و سپس بر اساس مبانی ارائه شده و جهتگیری کاربرد مدل اجرای استراتژی، آن را توسعه داده و در نهایت مدل جدید پیشنهادی را ارائه نمودیم. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل؛ مدلسازی؛ مدیریت استراتژیک؛ توسعه مدل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Theoretical Framework of Modeling in Strategic Management | ||
نویسندگان [English] | ||
ali asgarhalvaei | ||
PH.D In Commercial Policy Making Management, College of Management and Accountancy, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Models are always used in a significant part of quantitative and qualitative research of strategic management. Some researchers either base their research on a model from the beginning and test it in a new society or under new conditions; Or they are trying to come up with a new model in a specific area. In any case, what is necessary is how to deal with different models and achieve a clear understanding of their position in the strategic management master plan. How to analyze a model and examine its relationship with other models in the field of strategic management is the main topic of this research. The purpose of this article is to provide a comprehensive perspective to improve the development and analysis of conceptual models. For this purpose, Hrebiniak (2005) strategy implementation model is the basis of analysis. First, by explaining a logical framework for describing and analyzing the models, we described and analyzed the desired model, and then based on the presented principles and orientation of the application of the strategy implementation model, we developed it and finally presented the proposed new model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modeling, Strategic Management, Model Development | ||
مراجع | ||
اسکافی، امیررضا (1384). سازمان مبتنی بر نقاط مرجع استراتژیک. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده حسابداری و مدیریت. دانشگاه علامه طباطبایی.
اسکات، ریچارد (1382). سازمانها: سیستمهای حقوقی، حقیقی و باز (چاپ دوم) (ترجمه محمدرضا بهرنگی). تهران: کمال تربیت.
اسکیدمور، ویلیام (1385). تفکر نظری در جامعهشناسی (چاپ اول) (ترجمۀ جمعی از مترجمان)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
اعرابی، سید محمد (1371). هماهنگی معیار صحت. فصلنامه مطالعات مدیریت. دورة دوم، شماره 7 و 8.
اعرابی، سید محمد (1379). طراحی ساختار سازمانی (چاپ دوم). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
اعرابی، سید محمد (1384). جزوه کلاسی درس مبانی فلسفی تئوریهای مدیریت. تهران: دانشکده حسابداری و مدیریت. دانشگاه علامه طباطبایی.
اعرابی، سید محمد (1385). مدیریت (چاپ اول). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ایکاف، راسل (1386). برنامهریزی تعاملی: مدیریت هماهنگ با تحول برای ساختن آینده سازمان (چاپ چهارم) (ترجمۀ سهراب خلیلی شَوَرینی). تهران: مرکز.
باربور، ایان (1374). علم و دین (چاپ دوم) (ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
براتنژاد، محمدرضا (1387). سرمشق و جامعهشناسی. فصل نو (مجله اینترنتی علوم اجتماعی). شماره 50، خرداد.
بِرکو. رُی ام؛ وُلوین، آندرو دی و وُلوین، دارلین آر (1378). مدیریت ارتباطات: فردی و عمومی (چاپ پنجم) (ترجمۀ سید محمد اعرابی و داود ایزدی). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
برومند، زهرا (1390). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: دانشگاه پیام نور.
بیرو، آلن (1366). فرهنگ علوم اجتماعی (چاپ اول) (ترجمۀ باقر ساروخانی). تهران: کیهان.
پاکگوهر، علیرضا و خلیلی، محدثه (۱۳۸۷). مبانی مدل شناسی، پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، ۱(۴)، ۱.
توسلی، غلامعباس (1369). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سمت.
رزاقی، افشین (1381). نظریههای ارتباطات اجتماعی (چاپ اول). تهران: پیکان.
ریبنیاک، لاورنس جی (1389). عملیاتی کردن استراتژی: مدیریت اثربخش اجرا و تغییر (ترجمۀ نادر مظلومی، شهرام خلیلنژاد و سید علیرضا هاشمی). تهران: ادبستان اتحاد.
زارعی، بهروز (1376). مبانی شبیهسازی. مجله الکترونیکی پژوهشگاه مدارک علمی ایران.
سامانه مدیریت دانش (همافزا) (1390). مفهوم الگو. برگرفته از: http://www.bsmt.ir/
سورین، ورنر و تانکارد، جیمز (1384). نظریههای ارتباطات (ترجمۀ علیرضا دهقان). تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
فرهنگی، علیاکبر (1374). ارتباطات انسانی (جلد اول، مبانی). تهران: نشر: خدمات فرهنگی رسا.
قاسمی، بهروز (1386). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سپاهان.
کیوی، ریمون و کامپنهود، لوک وان (1375). روش تحقیق در علوم اجتماعی (ترجمه عبدالحسین نیکگهر). تهران: توتیا.
گرجی، ابراهیم و برخورداری، سجاد (1388). مبانی روش تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: ثالث.
گمل کاکرن، ویلیام (1386). تکنیکهای نمونهگیری (ترجمۀ عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی). تهران: اتحاد.
موسیخانی، مرتضی و منشیزاده، مسعود (1384). سازمان مدیریت: مدیریت سازمان در عصر ارتباطات (جلد یک و دو). قزوین: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
میرزایی اهرنجانی، حسن (1376)، در جستوجوی یک طرح نظری برای شناخت و تجزیهوتحلیل عوامل موثر بر وجدان کاری و انضباط اجتماعی در سازمان، قزوین، مجموعه مقالات دومین اجلاس بررسی راههای علمی حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی
میرزایی، خلیل (1385). فرهنگ تخصصی انگلیسی- فارسی علوم انسانی. تهران: حفیظ.
الوانی، سید مهدی (1372). مدیریت عمومی. تهران: نی.
Bill, J. A., & Hardgrave, R. L. (1973). Comparative politics: The quest for theory. Merrill Publishing Company
Chorn, N.H. (1991), "The “Alignment” Theory: Creating Strategic Fit", Management Decision, Vol. 29 No. 1. https://doi.org/10.1108/EUM0000000000066
Deutsch, K. W. (1952). On communication models in the social sciences. Public Opinion Quarterly, 16(3), 356-380
Hawes, L. C. (1975). Pragmatics of analoguing: Theory and model construction in communication (No. 04; P91, H3.).
Hrebiniak, L. G. (2013). Making strategy work: Leading effective execution and change. FT Press.
Hsiao, J. C., & Cleaver, D. S. (1982). Instructor's Manual: Management Science. Houghton Mifflin.
Kaplan, Abraham. (1964). The conduct of Inquiry: Methodology for Behavioral Science. San Francisco: Chandler Press.
Leavit, H. J. (1965). Applied Organizational Change in Industry: Structural, Technological and Humanistic Approaches, New Perspectives In Organizational Research. Chicago. Rand McNally. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |