تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,324,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,039,009 |
اندازه گیری ضریب پسا و تخمین ضرایب آیرودینامیکی با استفاده از مدلسازی دادههای آزمایش ایروبالستیک با حداقل مربعات غیرخطی در حضور خطاهای مختلف | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 28، اسفند 1400، صفحه 103-124 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا بابایی1؛ محمدمهدی علیشاهی* 2؛ مجتبی میرزائی3 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشگاه شیراز، شیراز، فارس، ایران | ||
2استاد، دانشگاه شیراز، شیراز، فارس، ایران | ||
3استادیار، دانشگاه شیراز،شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 09 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 19 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
استخراج ضرایب آیرودینامیکی و مشتقات دینامیکی با دقت بالا یکی از مهمترین کاربردهای آزمایشهای ایروبالستیک است. اینکار با اندازهگیری موقعیتهای خطی و زاویهای و سرعتهای مربوطه و دیگر پارامترها بسته به حسگرهای بهکار رفته در آزمایشگاه، انجام میشود. مهمترین سوال قبل و بعد از انجام این آزمایشها میزان دقت نتایج بدست آمده، اثبات درستی روش و الگوریتم بهکار رفته در استخراج ضرایب و اثر خطاهای مختلف بر روی نتایج است. بدین منظور میتوان اثر وجود خطا در مقادیر اندازهگیری شده نسبت به ضرایب آیرودینامیکی مورد نظر را قبل از انجام آزمایش مدلسازی، محاسبه و بررسی نمود. در این مطالعه علاوه بر انجام آزمایشات پروازی برای تعیین ضریب پسا، مقایسه اثر وجود خطا در انواع پارامترهای اندازهگیری شده در ضرایب آیرودینامیکی نیز ارایه شده است. در یک سری آزمایش پروازی ضریب پسای کره با خطای کمتر از 3% استخراج گردید که مبین توانایی تخمین ضرایب آیرودینامیکی با دقت بالا از آزمایشات ایروبالستیکی میباشد. خطاهای آزمایشات ایروباستیک میتواند ناشی از حسگرها، خطای ساخت نمونه، خطای الگوریتم تخمین و ... باشد که با در نظر گرفتن هر یک، میزان خطای نهایی محاسبه شده و نتایج پروازی مدل شده در حضور خطا نیز میتواند با مقادیر بدون خطا مقایسه میگردد. این بررسی نشان خواهد داد که تاثیر خطای هر یک از دادههای پروازی بر روی حل عددی مدل پروازی و نتایج ضرایب تخمین زده شده چگونه است و در نتیجه در انتخاب هر یک از حسگرها در آزمایشها پروازی ایروبالستیکی چه دقتی باید لحاظ شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمایش ایروبالستیک؛ شناسایی و تخمین ضرایب؛ روش حداقل مربعات؛ ضرایب آیرودینامیکی؛ خطای ضرایب؛ ضریب پسا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Measurement of Drag Coefficient and Estimation of Aerodynamic Coefficients Using Nonlinear Least Square Method on Simulated Aeroballistic Tests Considering Experimental Errors | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Babayi1؛ Mohammad Mehdi Alishahi2؛ Mojtaba Mirzai3 | ||
1PhD student, Shiraz University, Shiraz, Fars, Iran | ||
2Professor, Shiraz University, Shiraz, Fars, Iran | ||
3Assistant Professor, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Extraction of aerodynamic coefficients and dynamic derivatives with high accuracy is one of the most important applications of aeroballistic experiments. This is done by measuring the linear and angular positions and the relevant speeds and other parameters depending on the sensors used in the laboratory. The most important question before and after these experiments is the accuracy of the obtained results, proving the correctness of the method and algorithm used in extracting the coefficients and the effect of different errors on the results. For this purpose, the effect of error in the measured values relative to the desired aerodynamic coefficients can be calculated and investigated before performing the modeling test. In this study, in addition to performing flight tests to determine the drag coefficient, a comparison of the effect of error in a variety of parameters measured in aerodynamic coefficients is also presented. In a series of flight tests, the drag coefficient of the sphere was extracted with an error of less than 3%, which shows the ability to estimate aerodynamic coefficients with high accuracy from stests. Errors of aeroballistic tests can be caused by sensors, sample construction error, error of estimation algorithm, etc. By considering each of them, the final error rate is calculated and the flight results modeled in the presence of error can be compared with error-free values. This study will show the effect of the error of each flight data on the numerical solution of the flight model and the results of the estimated coefficients, and therefore how carefully should be selected in the selection of each sensor in aeroballistic flight tests. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aeroballistic test, Nonlinear Least Square, Aerodynamic coefficients, Coefficients error, Drag Coefficient | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |