تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,650 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,160 |
بهینهسازی چیدمان بارانداز عبوری خردهفروشی در سیستم JIT بهکمک روش تجزیه بندرز | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
دوره 23، شماره 73، تیر 1401، صفحه 63-75 اصل مقاله (496.61 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم شعاعی1؛ پروانه سموئی* 2 | ||
1کارشناسیارشد مهندسیصنایع،دپارتمان مهندسیصنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلیسینا همدان،ایران | ||
2استادیار مهندسیصنایع،دپارتمان مهندسیصنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلیسینا همدان،ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1400، تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
انبار بهعنوان حلقهای اصلی در هر سازمان بزرگ و پیچیده، برقرارکنندهی ارتباط مستقیم میان بخشهای مختلف سازمان و زنجیرهی تأمین است. امروزه سعی میشود انبارها بهگونهای طراحی شود که موجب سرعت بخشیدن به عملیات مختلف در انبار گردد. ازاینرو تلاش برای حرکت بهسوی سیستم بهنگام اهمیت بسیاری یافته است. تطابق با این سیستم، نیازمند وجود مراکز توزیع است. یک راهکار استفاده از سیستم توزیع بارانداز عبوری است. در این مطالعه، چیدمان و طرح بهینهی انبار موجود در سیستمهای توزیع بارانداز عبوری با درنظرگرفتن عملیات توزیع بهصورت سیستم بهنگام مورد بررسی قرار گرفته است. چیدمان بهعنوان تخصیص مکانهای کف انبار به خردهفروشان تعریف میشود. در این راستا، خوشههایی از مکانهای کف انبار جهت تخصیص به خردهفروشان مختلف درنظر گرفته شده است. هر خوشه، گروهی از چند مکان کف انبار است که با یکدیگر همسایه و یکی پس از دیگری و کنار هم قرار داده شده است. محصولات از قفسههای بخش دریافت برداشته و به سمت مکانهای کف انبار که جهت خردهفروشان مختلف درنظر گرفته شده است، حمل میشود. هدف تعیین تخصیص مکانهای کف انبار به خردهفروشان است، به گونهای که مسافت طی شده در انبار کمینه گردد. سناریوهای مختلف جهت چیدمان انبار مورد مطالعه قرارگرفته و تجزیه و تحلیل گشتهاند. مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح، ارائه و برای حل مسئله نیز از روش تجزیهی بندرز بهره گرفته شده و نتایج ارائه شده است. در نهایت جهت توسعهی مدل، ایدهها و پیشنهادهایی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
JIT؛ الگوریتم تجزیه بندرز؛ بارانداز عبوری؛ چیدمان؛ تخصیص خردهفروشان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Optimization of A Retail Cross-Dock Layout in JIT System Using Benders Decomposition Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Shoaee1؛ Parvaneh Samouei2 | ||
1Msc, Industrial Engineering Department, Engineering College, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran. | ||
2مهندسی صنایع دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده [English] | ||
Warehouse, as the main link in any large and complex organization, establishes a direct relationship between different parts of the organization and the supply chain. Today, the warehouses are designed to be built in such a way that they can speed up various warehouse operations. Therefore, it is important to attempt to move toward the just-in-time system. Adaptation to this system requires distribution centers. One solution is to use a cross-dock. In this article, the optimal retail cross-dock layout is investigated by considering distribution operations as JIT. Layout is defined as the allocation of warehouse floor space to retailers. In this regard clusters of the warehouse floor locations are considered to assign to different retailers. Each cluster includes a group of multiple neighboring floor locations that are adjacent to each other and placed one after the other. Products are picked up at the receiving docks and are transported along with the warehouse up to the location where the products for a given retailer are located. The purpose is to determine the allocation of warehouse floor locations to retailers to minimize the distance traveled in the warehouse. Different scenarios for layout of the warehouse have been studied and analyzed. An integer linear programming model is presented and the Benders decomposition method is also used to solve the problem and the results are presented. Finally, ideas and recommendations are presented to develop the model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
JIT, Benders Decomposition Algorithm, Cross Dock, Layout, Retail Allocation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 313 |