تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,561 |
استفاده از مهندسی ارزش در انتخاب قوس با شعاع کم- تونل مکانیزه خط 3 قطار شهری مشهد | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1400، صفحه 41-48 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید رضا حسنی زاوه* 1؛ حسن شایسته عظیمیان2؛ حسین میرمحرابی3؛ حسن شمسی فراشاه4 | ||
1کارشناس خدمات مهندسی- شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
2کارشناس خدمات مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
3کارشناس مسئول خدمات مهندسی حفاری مکانیزه-شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
4مدیر مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 28 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از محدودیتهای حفاری مکانیزه تونل در مقایسه با روشهای حفاری سنتی، ایجاد قوسهای تند است؛ علاوه بر این، در صورت توأم شدن قوسهای دارای شعاع کم با معارضین سطحی و زیرسطحی، مشکلات و محدودیتهای حفاری، دوچندان میگردد. بهطورمعمول برای عبور ایمن از این معارضین گزینههایی نظیر تغییر مسیر، پیشنهاد بهسازی و طرحهای حفاظتی در فاز قبل از اجرا در دسترس طراحان است. با توجه به طراحی اولیه پلان و پروفیل در تونل غربی خط 3 قطار شهری مشهد، اجرای بخشی از مسیر با چالشهای مهمی ازجمله همزمانی قوس 300 متر با عبور از زیر ساختمانهای اقامتی و تجاری بلندمرتبه در منطقه روبهرو بوده است. پس از مطالعات و بررسیهای بهعملآمده، اجرای قوس با شعاع غیرمعمول 270 متر در دستور کار قرار گرفت. برای پیشگیری از مشکلات حفاری در قوس تند، تمهیدات لازم بهکارگیری شده است؛ برخی از این تمهیدات عبارتاند از اجرای طرحهای حفاظتی ساختمانهای جنوبی بلوار فردوسی و ساختمان زیبا سازه، تعویض براش و ابزارهای برشی، تعیین موقعیت درست کلید در رینگ، طرح چینش ویژه اینورتها و طراحی نوار نقاله که باعث حفاری باکیفیت مناسب در قوس گردید. ازنظر مهندسی ارزش نیز انتخاب و اجرای قوس با شعاع 270 متر، معادل 20 میلیارد ریال صرفهجویی در پی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تونل مکانیزه؛ قوس؛ مهندسی ارزش؛ کیفیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using Value Engineering in Choosing Small Radius Curve: a Case Study in Mechanized Tunnel of Mashhad Urban Railway Line 3 | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyedreza Hassanizaveh1؛ Hasan Shayesteh Azimian2؛ hossein mirmehrabi3؛ Hasan Sahamsi Farashah4 | ||
1Master of Engineering Services of Imen Sazan Tadbir Pars Company | ||
2Master of Engineering Services of Imen Sazan tadbir Pars Company | ||
4Engineering Manager - Imen Sazan Tadbir Pars Company | ||
چکیده [English] | ||
One of the limitations of mechanized tunnel excavation compared to traditional excavation methods is the creation of tight curve. In addition, excavation problems and limitations are doubled if small radius curves are combined with surface and subsurface obstacles. Typically, there are options available to designers to deal with these obstacles, such as rerouting, proposing remodeling and improvement, and protection plans in the pre-construction phase. According to the initial design of the plan and profile in the western tunnel of the Mashhad urban railway line 3 project, some part of the implementation of the route has faced important challenges, including the synchronization of the 300-meter curve with passing high-rise residential and commercial structures in the region. After studies and investigations, the implementation of the curve with an unusual radius of 270 meters was put on the agenda. Necessary actions have been taken to prevent excavation problems in the tight curve. Some of these actions include the implementation of protection plans for the southern buildings of Ferdowsi Avenue and the Ziba Sazeh building, replacement of brushes and cutting tools, determining the correct position of the key in the ring, special arrangement of inverts and conveyor design that resulted in high quality excavation in the curve. In terms of value engineering, the selection and implementation of a curve with a radius of 270 meters, is equivalent to 20 billion rials in savings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mechanized Tunnel, curve, value engineering, Quality | ||
مراجع | ||
T. Thomas, "A Head of Curve in Bangkok," North American Tunnelling Journal, vol. June-July, p. 14, 2019.##S. Li, G. Gu, P. Li, M. Zhang, and G. Wang, "Numerical simulation of mechanical properties of the segments for a curved shield tunnel during construction stage: a case study," in IACGE 2018: Geotechnical and Seismic Research and Practices for Sustainability: American Society of Civil Engineers Reston, VA, 2019, pp. 61-69.##S. Qiao, P. Xu, R. Liu, and G. Wang, "Study on the Horizontal Axis Deviation of a Small Radius TBM Tunnel Based on Winkler Foundation Model," Applied Sciences, vol. 10, no. 3, p. 784, 2020.##M. Sugimoto, A. Sramoon, S. Konishi, and Y. Sato, "Simulation of shield tunneling behavior along a curved alignment in a multilayered ground," Journal of geotechnical and geoenvironmental engineering, vol. 133, no. 6, pp. 684-694, 2007.##V. Guglielmetti, P. Grasso, A. Mahtab, and S. Xu, Mechanized tunnelling in urban areas: design methodology and construction control. Taylor & Francis, 2008.##M. Karimi, M. R. Arab, M. Eslami, and O. Roshani, "Interaction of cavities and underground structures on subsidence," Construction science and technology, vol. 1, no. 4, pp. 35-42, 2021. (In Persian)##L. D. Miles, Techniques of value analysis and engineering. Miles Value Foundation, 2015.##S. Standard, "Value Standard and Body of Knowledge," SAVE, United States of America, 2007. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |