تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,016,528 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,278,352 |
استفاده از مهندسی ارزش در انتخاب قوس با شعاع کم- تونل مکانیزه خط 3 قطار شهری مشهد | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1400، صفحه 41-48 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید رضا حسنی زاوه* 1؛ حسن شایسته عظیمیان2؛ حسین میرمحرابی3؛ حسن شمسی فراشاه4 | ||
1کارشناس خدمات مهندسی- شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
2کارشناس خدمات مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
3کارشناس مسئول خدمات مهندسی حفاری مکانیزه-شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
4مدیر مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 28 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از محدودیتهای حفاری مکانیزه تونل در مقایسه با روشهای حفاری سنتی، ایجاد قوسهای تند است؛ علاوه بر این، در صورت توأم شدن قوسهای دارای شعاع کم با معارضین سطحی و زیرسطحی، مشکلات و محدودیتهای حفاری، دوچندان میگردد. بهطورمعمول برای عبور ایمن از این معارضین گزینههایی نظیر تغییر مسیر، پیشنهاد بهسازی و طرحهای حفاظتی در فاز قبل از اجرا در دسترس طراحان است. با توجه به طراحی اولیه پلان و پروفیل در تونل غربی خط 3 قطار شهری مشهد، اجرای بخشی از مسیر با چالشهای مهمی ازجمله همزمانی قوس 300 متر با عبور از زیر ساختمانهای اقامتی و تجاری بلندمرتبه در منطقه روبهرو بوده است. پس از مطالعات و بررسیهای بهعملآمده، اجرای قوس با شعاع غیرمعمول 270 متر در دستور کار قرار گرفت. برای پیشگیری از مشکلات حفاری در قوس تند، تمهیدات لازم بهکارگیری شده است؛ برخی از این تمهیدات عبارتاند از اجرای طرحهای حفاظتی ساختمانهای جنوبی بلوار فردوسی و ساختمان زیبا سازه، تعویض براش و ابزارهای برشی، تعیین موقعیت درست کلید در رینگ، طرح چینش ویژه اینورتها و طراحی نوار نقاله که باعث حفاری باکیفیت مناسب در قوس گردید. ازنظر مهندسی ارزش نیز انتخاب و اجرای قوس با شعاع 270 متر، معادل 20 میلیارد ریال صرفهجویی در پی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تونل مکانیزه؛ قوس؛ مهندسی ارزش؛ کیفیت | ||
مراجع | ||
T. Thomas, "A Head of Curve in Bangkok," North American Tunnelling Journal, vol. June-July, p. 14, 2019.##S. Li, G. Gu, P. Li, M. Zhang, and G. Wang, "Numerical simulation of mechanical properties of the segments for a curved shield tunnel during construction stage: a case study," in IACGE 2018: Geotechnical and Seismic Research and Practices for Sustainability: American Society of Civil Engineers Reston, VA, 2019, pp. 61-69.##S. Qiao, P. Xu, R. Liu, and G. Wang, "Study on the Horizontal Axis Deviation of a Small Radius TBM Tunnel Based on Winkler Foundation Model," Applied Sciences, vol. 10, no. 3, p. 784, 2020.##M. Sugimoto, A. Sramoon, S. Konishi, and Y. Sato, "Simulation of shield tunneling behavior along a curved alignment in a multilayered ground," Journal of geotechnical and geoenvironmental engineering, vol. 133, no. 6, pp. 684-694, 2007.##V. Guglielmetti, P. Grasso, A. Mahtab, and S. Xu, Mechanized tunnelling in urban areas: design methodology and construction control. Taylor & Francis, 2008.##M. Karimi, M. R. Arab, M. Eslami, and O. Roshani, "Interaction of cavities and underground structures on subsidence," Construction science and technology, vol. 1, no. 4, pp. 35-42, 2021. (In Persian)##L. D. Miles, Techniques of value analysis and engineering. Miles Value Foundation, 2015.##S. Standard, "Value Standard and Body of Knowledge," SAVE, United States of America, 2007. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |