تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 966 |
تعداد مقالات | 6,966 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,763,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,491,057 |
طراحی الگوی تعاملی یادگیرنده _ یاددهنده | ||
فصلنامه مدیریت دانش سازمانی | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 15، اسفند 1400، صفحه 39-65 اصل مقاله (1.58 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اکبر محمدی کیا ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی. دانشکده مدیریت و حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی .قزوین .ایران | ||
4استادیار گروه مهندسی صنایع. دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی .قزوین .ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1400، تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
شدت رقابت در سازمان ها، بهرهگیری از روشهای جدید و تعاملی یادگیری و یاددهی را لازم و ملزوم یکدیگر ساخته است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی شاخص های مولفه های یاد دهنده و یاد گیرنده و بررسی تاثیر مولفه های یادگیرنده بر یاد دهنده و همچنین بررسی تاثیر مولفه های یاد دهنده بر یاد گیرنده می باشد. در این پژوهش برای شناسایی معیارها و بیان روابط بین آنها، پس از مطالعه پژوهش های مرتبط وبا استفاده از رویکرد کیفی کلایزی هفت مرحله ای ومصاحبه با 12 نفر از خبرگان دانشگاهی دارای مدرک دکتری مدیریت و جمع آوری وتحلیل داده ها با توجه به مولفه های اصلی یادگیرنده و یاددهنده ،مفاهیم اثرگذاربر یادگیرندگی و یاد دهندگی مشخص شدند و سپس پرسشنامه محقق ساخته به تعداد 200 فقره بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید.داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار plsمورد تجزیه و تحلیل شدند که نتایج نشان داد که مولفه های یاد دهنده بر یادگیرندگی تاثیر دارند که به ترتیب بالاترین سهم برای ارزشها به مقدار271/0انرژی هیجانی به مقدار 238/0، ایدهها به مقدار236/0 دیدگاه قابل یاددهی به مقدار234/0 و سازه قاطعیت در تصمیمگیری به مقدار225/0 اختصاص دارد. وهمچنین مولفه های یاد گیرنده بر یاد دهندگی نیز تاثیر مثبتی داشتند که به ترتیب بالاترین سهم برای نگرش سیستمی به مقدار 286/0 تسلط فردی به مقدار247/0 یادگیری تیمی به مقدار242/0، چشمانداز مشترک به مقدار230/0 و سازه مدلهای ذهنی به مقدار219/0 اختصاص دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیرنده؛ یاددهنده؛ مدل تعاملی؛ معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |