تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,215 |
تعداد مقالات | 8,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,394,398 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,332,688 |
الگوی نقشآفرینی حوزه و دانشگاه در تمدنسازی مبتنیبر منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی | ||
مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 53-83 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حامد نجاران طوسی* | ||
استادیار، گروه مدیریت عملکرد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 28 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
حاکمیت اسلام در جهان و تحقق تمدن نوین اسلامی بهعنوان مهمترین آرمان و چشمانداز نهایی، همواره مورد تأکید امامین انقلاب اسلامی قرار داشته است. رسیدن به این آرمان والا بدون نقشآفرینی ویژه توسط نهاد علم (حوزههای علمیه و دانشگاهها) که تغذیه فکری و علمی جامعه را برعهده دارند، میسر نخواهد شد؛ اما این امر چه ملزوماتی دارد و چگونه و با چه کیفیتی باید اتفاق بیفتد؟ این مقاله درصدد است تا به این موضوع پرداخته و چگونگی نقشآفرینی حوزه و دانشگاه را از مجموعه بیانات و تدابیر امامین انقلاب اسلامی استخراج نماید. برای رسیدن به این هدف از روش کیفی «تحلیل مضمون» استفادهشده و با استخراج 1736 مضمون اولیه، الگویی مشتمل بر ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای نقشآفرینی نهاد علم در تحقق تمدن نوین اسلامی تدوین گردید. این الگو دو بُعد اساسی «پرورش انسان» و «توسعه حکمت» دارد. «پرورش انسان» 4 مؤلفه «الزامات کلی»، «تربیت فکری و اعتقادی»، «تربیت فرهنگی و اخلاقی» و «تربیت علمی و مهارتی» داشته و «توسعه حکمت» شامل 4 مؤلفه «الزامات کلی»، «تولید فکر»، «تولید علم» و «فنّاوری و نوآوری» است. در ذیل هرکدام از این مؤلفهها نیز شاخصهایی وجود دارد که الگوی نقشآفرینی حوزه و دانشگاه را در تحقق تمدن نوین اسلامی، تبیین مینمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تمدنسازی؛ حوزه علمیه؛ دانشگاه؛ انقلاب اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The model of creating a seminary and university in civilization based on the intellectual system of the Imams of the Islamic Revolution | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamed Nagaran Toosi | ||
Assistant Professor, Performance Management Group, Imam Hossein University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The governance of Islam on the world and the realization of the new Islamic civilization as the most important ideal and final vision, has always been emphasized by the Imams of the Islamic Revolution. Achieving this excelent ideal will not be possible without special planning by the institution of knowledge (Hawza and universitiy) that are responsible for the intellectual and scientific nourishment of society. But what are the requirements and how and with what quality should it happen? This article seeks to address this issue and extract how the Hawza and the university are designed from the collection of statements of the Imams of the Islamic Revolution. To achieve this goal, the qualitative method of "content analysis" was used and by extracting 1736 basic themes, a model consisting of dimensions, components and indicators of the institution of science in the realization of modern Islamic civilization was developed. This model has two basic dimensions: "human upbringing" and "development of wisdom". "human upbringing" has 4 components: "general requirements", "intellectual and belief training", "cultural and moral training" and "scientific and skill training" and "development of wisdom" includes 4 components: "general requirements", "thought production", "science development" and "technology and innovation". Below each of these components, there are indicators that explain the pattern of the Hawza and the university in the realization of the new Islamic civilization | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Civilization, Hawza, university. Islamic Revolution | ||
مراجع | ||
احمدی فشارکی، حسنعلی (1385)، دانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی(ره)، چ پنجم، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
جمعی از طلاب و محققین حوزه علمیه (1390)، روشنای علم: مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون دانش و تولید علم، تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی.
خرمشاد، محمدباقر (1390)، دانشگاه تمدنساز، روابط فرهنگی، ش 2: 15-11.
خرمشاد، محمدباقر؛ آدمی، علی (1388)، انقلاب اسلامی، انقلاب تمدنساز؛ دانشگاه ایرانی، دانشگاه تمدنساز، تحقیقات فرهنگی، س 2، ش 6، 188-161.
دبیرخانه تحول و تعالی دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام) (1395)، منشور دانشگاه امام حسین(علیهالسلام) در بیان و بنان ولایت، چ سوم، تهران: دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام).
سفیدخوش، میثم (1396)، ایده دانشگاه، ترجمه جمعی از مترجمان، تهران: حکمت.
شیخزاده، محمد (1394)، سبک رهبری خدمتگذار الگویی متعالی برای فرماندهان و مدیران، تهران: مرکز امامت، مرکز باقرالعلوم(علیهالسلام).
مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (1392)، شورایعالی انقلاب فرهنگی: رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی.
مخبر دزفولی، محمدرضا؛ آژینی، محسن (1389)، منشور فرهنگی انقلاب اسلامی (مجموعه رهنمودها و دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ، علم و فناوری)، تهران: دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی.
نجاران طوسی، حامد؛ فاتحراد، مهدی؛ برزنونی، محمدعلی (1398)، دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام).
منابع الکترونیکی:
خامنهای، سیدعلی، پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای(مدظلهالعالی)، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، آخرین تاریخ بهروزرسانی 28/01/1401 به نشانی www.khamenei.ir.
موسوی الخمینی(ره)، سیدروحالله، صحیفه امام خمینی(ره)، پایگاه اینترنتی گسترش آرا و اندیشههای امام خمینی(ره)، آخرین تاریخ بهروزرسانی 28/01/1401 www.rouhollah.ir. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 468 |