تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 972 |
تعداد مقالات | 7,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,851,568 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,551,923 |
مطالعه عددی تاثیر پارامترهای هندسی اسپری در جریان سوخت و هسته هوا در اتمایزر چرخشی فشاری انتهای باز | ||
فصلنامه مکانیک هوافضا | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1401 اصل مقاله (1.15 MB) | ||
نوع مقاله: گرایش انتقال حرارت و پیشرانش | ||
نویسندگان | ||
محمد مرادی1؛ سعید کریمیان علی ابادی ![]() | ||
1دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشگاه تربیت مدرس دانشکده مکانیک | ||
3دانشگاه خواجه نصیر طوسی | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 23 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 07 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به بررسی عددی جریان داخلی اتمایزر فشار-چرخشی انتها باز پرداخته خواهد شد که کاربرد زیادی در موتور توربین گازی و پیشرانه های فضایی دارد. برای شبیهسازی جریان داخلی اتمایزر از مدل چند فازی حجم سیال بهره گرفته شده است. همچنین به دلیل ماهیت جریان چرخشی داخل اتمایزر از مدل توربولانسی RNG k-ε استفاده گردید. به منظور دستیابی به نتایج بهتر از مش سازمان یافته استفاده شد. در این پژوهش پارامترهای اسپری، نظیر ضخامت فیلم مایع، زاویه چتر پاشش، ضریب تخلیه و کانتور های توزیع سرعت و فشار مورد مطالعه قرار خواهدگرفت. شبیه سازی اتمایزر انتهای باز با نسبت L⁄D=5 و همچنین استفاده از مش سازمان یافته و لحاظ کردن سوخت کروسین برای ایجاد شرایط نزدیک به کارکرد توربین گازی، از جمله مواردی بود که پژوهش حاظر را با دیگر پژوهشها متمایزر میسازد. همچنین نتایج نشان داد که در فشار ۰.۵ مگاپاسکال زمان لازم برای رسیدن سوخت در اتمایزر مورد استفاده کمتر از ۱.۵ میلیثانیه بوده و نیز با روش حجم سیال علاوه بر مدل جریان های داخل اتمایزر و دست یابی هیدرودینامیک جریان، میتوان وجود موجها و شکست چتر پاشش و تبدیل به قطرات بزرگتر را مشاهده نمود. زاویه اسپری و ضریب تخلیه برای اتمایزر مورد بررسی به ترتیب برابر۷۴.۸ و ۰.۱۷ ثبت گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
دینامیک سیالات محاسباتی CFD؛ مدل چند فازی حجم سیال ؛ مدل توربولانسی RNG k-&epsilon؛ ؛ اتمایزر فشار-چرخشی انتها باز؛ توربین گازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |