تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,328,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,442 |
بررسی پارامترهای یک بدنه استوانه ای شکل مارپیچ در حالت کاملا مغروق | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 1، دوره 20، شماره 59، اسفند 1400، صفحه 3-8 اصل مقاله (645.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هاشم ملکی1؛ امین نجفی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
2استادیار، مهندسی دریا، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، | ||
تاریخ دریافت: 11 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 10 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 20 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از مشکلات اساسی در شناورهای سواث افزایش بیش از اندازه سطح خیس به دلیل وجود بدنه ها زیرین می باشد. افزایش سطح خیس سبب افزایش نیروی مقاومت و در نتیجه استفاده از موتورهای قوی در این نوع از شناورها می شود. هدف از مقاله حاضر بررسی تاثیر مارپیچ کردن بدنه های زیرین و تاثیر آن در کاهش نیروی مقاومت در حالت کاملا مغروق می باشد. در این مقاله ابتدا به مقایسه تاثیر مارپیچ کردن بدنه های زیرین با استفاده از روش عددی پرداخته شده است. پس از اثبات موثر بودن روش ارائه شده پارامترهای مختلف بدنه مارپیچ نظیر عمق مارپیچ، طول مارپیچ و زاویه چرخش مورد بررسی قرار گرفت. با ادغام حالت بهینه شده هر کدام از پارامترها بدنه مارپیچ جدیدی ارائه گردید که در آن نیروی مقاومت نسبت به حالت ابتدایی کاهش محسوسی داشت.با کاهش مصرف سوخت از طریق مارپیج کردن بدنه های مغروق گام جدیدی در راستای بهینه سازی شناورهای سواث برداشته خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
استوانه مارپیچ؛ مغروق؛ شبیه سازی عددی؛ بررسی پارامتری؛ استار سی سی ام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of the parameters of a spiral cylindrical body in a completely submerged state | ||
نویسندگان [English] | ||
hashem maleki1؛ amin najafi2 | ||
1Imam Hossein comprehensive university | ||
2Imam Hossein comprehensive university | ||
چکیده [English] | ||
One of the main problems in SWATH ship is the excessive increase of the wet surface due to the presence of the hulls below. Increasing the wet surface increases the resistance force and as a result the use of powerful engines in this type of ship. The purpose of this paper is to investigate the effect of spiraling the lower bodies and its effect on reducing the resistance force in a completely submerged state. In this paper, first, the effect of spiraling the lower bodies using a numerical method is compared. After proving the effectiveness of the proposed method, various parameters of the spiral body such as spiral depth, spiral length and rotation angle were examined. By integrating the optimized state of each of the parameters, a new spiral body was presented in which the resistance force was significantly reduced compared to the initial state. By reducing fuel consumption by spiraling submerged hulls, a new step will be taken to optimize Swath vessels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
spiral cylinder submerged, numerical simulation, parametric investigation, Star CCM+ | ||
مراجع | ||
[1] Brizzolara, S., et al. "Comparative performance of optimum high speed swath and semi-swath in calm water and in waves." Trans–Soc Naval Architects Mar Eng 123 (2015): 273-286. [2] سعید کیاست، مهدی و خدمتی، محمدرضا و اکبری وکیلآبادی، کریم و قصابزاده، مرتضی، 1388، بررسی پارامتری دینامیک شناور SWATH به کمک تست مدل و تعیین نسبتهای بیبعد بهینه، هفدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک، تهران. [3] Liang, Lihua, et al. "Stabilizer fin effect on SWATH ship motions and disturbance observer based control design." 2013 IEEE International Conference on Mechatronics and Automation. IEEE, 2013. [4] Y. Lin, Q. Yang, G. Guan, Automatic design optimization of SWATH applying CFD and RSM model, Ocean Eng. 172 (2019) 146–154. [5] E. Begovic, C. Bertorello, A. Bove, F. De Luca, Experimental study on hydrodynamic performance of SWATH vessels in calm water and in head waves, Appl. Ocean Res. 85 (2019) 88–106. [6] F. Pérez-Arribas, J. Calderon-Sanchez, A parametric methodology for the preliminary design of SWATH hulls, Ocean Eng. 197 (2020). [7] Q. Yang, Y. Lin, G. Guan, Improved sequential sampling for meta-modeling promotes design optimization of SWATH, Ocean Eng. 198 (2020) 106958. [8] Pan, Yu-cun, Huai-xin Zhang, and Qi-dou Zhou. "Numerical prediction of submarine hydrodynamic coefficients using CFD simulation." Journal of Hydrodynamics 24.6 (2012): 840-847 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |