تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,011 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,923,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,735,549 |
اثربخشی آموزش برنامة تابآوری بر استرس فرزندپروری مادران دانشآموزان دختر با اختلال فلج مغزی | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 60، شهریور 1401، صفحه 223-249 اصل مقاله (910.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
خدیجه محمدی1؛ پریسا تجلی* 2؛ افسانه قنبری پناه3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی عمومی و کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2نویسنده مسئول: استادیار، گروه روانشناسی عمومی و کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی عمومی و کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 دی 1400، تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 15 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
فلج مغزی بهعنوان یکی از شایعترین اختلالهای حرکتی بوده که عملکرد خانواده را با مشکل مواجه میسازد. یکی از رایجترین مشکلاتی که والدین این کودکان با آن مواجه هستند، استرس فرزندپروری است. این والدین بهویژه مادران برای کنار آمدن با ناتوانی فرزندان و کاهش استرسهای خود، نیازمند حمایتهای روانی و اجتماعی هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف آموزش برنامة تابآوری بر استرس فرزندپروری مادران دانشآموزان دختر با اختلال فلج مغزی انجام شد. جامعة آماری پژوهش حاضر را تمامی مادران دارای فرزند دختر با اختلال فلج مغزی مشغول به تحصیل در پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی (7 تا 12 سال) مدرسه استثنایی پویش واقع در شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 تشکیل دادند. از این جامعة آماری، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر، پس از احراز ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش از روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. از هر دو گروه؛ پیشآزمونی برای تعیین وضعیت تابآوری و استرس فرزندپروری آنان بهعمل آمد. سپس گروه آزمایشی طی 12 جلسه، برنامة آموزشی تابآوری را دریافت کردند، پس از گذشت دو ماه، آزمون پیگیری در هر دو گروه اجرا شد. ابزار پژوهش مقیاس استرس فرزندپروری بری و جونز (1995) و مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) بود. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته انجام شد. نتایج نشان داد که در متغیر استرس فرزندپروری، کاهش معناداری در پسآزمون و پیگیری گروه آزمایش رخ داده است، این تفاوت با در نظر گرفتن سطح 0.01P≤ (سطح معناداری تصحیح شده در آزمون بنفرونی برای سطح معناداری 05/0) معنادار میباشد. بنابراین، تأثیر آموزش تابآوری بر کاهش استرس فرزندپروری معنادار بوده و اثر آن پس از گذشت دو ماه همچنان پایدار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فلج مغزی؛ مادران؛ تابآوری؛ استرس فرزندپروری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Resilience Training Program on Parenting Stress of Mothers’ Female Students With Cerebral Palsy | ||
نویسندگان [English] | ||
khadije Mohammadi1؛ Parisa Tajalli2؛ Afsaneh Ghanbari Panah3 | ||
1Ph.D. Candidate, Department of General Psychology and Exceptional Children, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Corresponding Author: Assistant Professor, Department of General Psychology and Exceptional Children, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of General Psychology and Exceptional Children, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Cerebral palsy is one of the most common movement disorders that make family functioning difficult. One of the most common problems that parents of these children face is parenting stress. These parents, especially mothers, need psychological and social support to cope with their children's disability and reduce their stress. Therefore, the present study was conducted with the aim of teaching resilience program on parenting stress for mothers of female students with cerebral palsy. The aim of this study was to teach resilience program of the mothers of the children with cerebral palsy on their parenting stress. Statistical data of the present study are all mothers with daughters with cerebral palsy studying in the first to sixth grades formed. From this statistical population, using - elementary) 7 to 12 years (Pooyesh Exceptional School in the academic year 2020-2021. From this statistical population, 30 people were selected using the purposeful sampling method after meeting the criteria for entering the research and were randomly assigned to the experimental (15 people) and control (15 people) groups. In this research, a quasi-experimental method was used with a pre-test, post-test and follow-up test with a control group. from both groups; A pre-test was conducted to determine their resilience and parenting stress. Then the experimental group received the resilience training program during 12 sessions. After two months, the follow-up test was performed in both groups. The research tools were the parenting stress scale of Barry and Jones (1995) and the resilience scale of Connor and Davidson (2003). Analysis of the data obtained from the research was done using mixed variance analysis. The results showed that there was a significant decrease in the parenting stress variable in the post-test and follow-up of the experimental group, this difference considering the 0 level.P≤01 (significance level corrected in Benferroni test for significance level 0.05) is significant; Therefore, the effect of resilience training on reducing parenting stress was significant and its effect was still stable after two months. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mothers, Parenting Stress, Resilience, Cerebral Palsy | ||
مراجع | ||
آزادی، فاطمه و قدمی، ابوالفضل (1396). مقایسة مدل ارتباطی سبکهای مقابله با استرس و رضایت از زندگی با میانجیگری تابآوری در افراد مصروع و عادی شهر تهران. مجله روانسنجی، 23 (4)، 102-89.
احمدی، زینب و محرابی، حسینعلی. (1399). رابطه حمایت اجتماعی و تابآوری با رشد پس از سانحه: نقش واسطهای سبکهای مقابله با استرس. ایدههای نوین روانشناسی، 5 (9)، 13-1.
اعظمی، یوسف؛ معتمدی، عبداله؛ دوستیان، یونس؛ جلالوند، محمد و فرزانگان، محسن (1391). نقش تابآوری، معنویت و دینداری در پیشبینی رضایتمندی از زندگی در سالمندان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12، 20-1.
بریری، لیلا و پیرعلی، معصومه (1394). مقایسه تنیدگی والدگری و مهارت حل مشکل خانواده در مادران دانشآموزان عادی و نیازهای ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی، 7، 135، 51-43.
بیانفر، فاطمه (1392). لجبازی کودکان: چگونه با کودک لجباز و نافرمان خود رفتار کنم؟. تهران: نشر دانژه.
تقیزاده، محمداحسان و میرعلائی، مرضیهالسادات (1392). مطالعة اثربخشی معنویتدرمانی گروهی بر تابآوری زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس شهر اصفهان. فصلنامة علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، 7، 15، 96-82.
توفیقی، زهرا.، آقایی، اصغر و گلپرور، محسن (1396). مقایسة اثربخشی آموزش تابآوری و تنظیم هیجان بر داغ اجتماعی ادراک شده و تحمل روانی مادران دارای کودکان مبتلا به فلج مغزی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 7، 28، 93-71.
جوکار، بهرام (1386). نقش واسطهای تابآوری در رابطة بین هوش هیجانی و هوش عمومی با رضایت از زندگی. روانشناسی معاصر، 4، 12-3.
حسنزاده، سعید (1391). استرس والدینی در مادران دارای فرزند ناشنوا. مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، 42، 62-51.
حسینی قمی، طاهره و جهانبخشی، زهرا (1400). اثربخشی آموزش تابآوری بر استرس و سلامت روان مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12، 46، 228-205.
خلعتبری، جواد و بهاری، صونا (1389). ارتباط بین تابآوری و رضایت از زندگی. فصلنامة روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 1، 2، 94-83.
رضاییفرد، اکبر (1400). نقش تابآوری و سبکهای فرزندپروری در پیشبینی استرس والدینی مادران دانشآموزان با اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه. فصلنامه پژوهشی روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10، 4، 85-76.
کشتکاران, طاهره. (1388). رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده با تاب آوری در دانشجویان دانشگاه شیراز. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 11 (39)، 55-43.
محمدی، مسعود (1384). بررسی عوامل مؤثر بر تابآوری افراد در معرض خطر سوءمصرف مواد. رساله دکتری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
موحدی، یزدان و پاکزاد، سجاد (1399). تأثیر بازیهای ویدئویی در محیط واقعیت مجازی بر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی. سلامت جامعه، 14، 1، 10-1.
نیرومند، رقیه؛ صیدمرادی، کاوه؛ کاکاوند، علیرضا و توسلی، زهرا (1398). اثربخشی آموزش فنون تنظیم هیجان بر کاهش استرس و افزایش تابآوری دانشجویان. اندیشه و رفتار، 14، 53، 16-7.
نیکخو، فاطمه و حسینی قمی، طاهره (1400). پیشبینی سالمت روان و تابآوری مادران دارای فرزند آهسته گام بر اساس انعطاف پذیری شناختی. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 1 (34)، 13-22.
Altmdag, O., Içcan, A., Akcan, S., Koksal, S., Erçin, M., Ege, L. (2007). Anxiety and depression levels in mothers of children with cerebral palsy. Turkiye Fiziksel Tip ve Rehabilitasyon Dergisi, 53, 4-22.
Arce, E., Simmons, A.N., Stein, M.B., Winkielman, P., Hitchcock, C., & Paulus, M.P. (2009). Association between individual differences in selfreported emotional resilience and the affective perception of neutral faces. Journal of Affective Disorders, 114(1-3), 286-293.
Bresler J. (2020). Thinking about obsessional thinking: an integrative model. Psychoanalytic Inquiry, 40:384–94.
Caulfield, N., Chang, D., Dollard, M.F. & Elshaug, C.A. (2004). Review of occupational stress interventions in australia. International Journal of Stress Management, 11,149-166.
Cénat, J.M., & Derivois, D. (2014). Psychometric properties of the Creole Haitian version of the ResilienceScale amongst child and adolescent survivors of the 2010earthquake. Comprehensive Psychiatry, 55(2014) 388-395.
Creswell, J. W., (2009), Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Thousands Oaks, CA: Sage.
Connor, K.M., & Davidson, J.R.T. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor- Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and, Anxiety, 18, 76-82.
Çulhacik, G.D., Durat, G.g., Eren, N. (2020). Effects of activity groups, in which art activities are used, on resilience and related factors in families with disabled children. Perspect. Psychiatr. Care, 57(1):1–8.
Deon, L.L., & Gaebler-Spira, D. (2010). Assessment and treatment of movement disorders in children with cerebral palsy. Orthopedic Clinics, 41(4), 507-517.
Garnefski, N., Kraaij, V & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Journal of personality and individual differnces, 30(8), 1311-1327.
Hayes, A.F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. 2. Guilford Press.
Jeong, Y.G., Jeong, Y.J., & Bang, J. (2013) Effect of social support on parenting stress of Korean mothers of children with cerebral palsy. Journal of Physical Therapy Science,25(10): 1339– 1342.
Koenig, H.G., Nelson, B., Shaw, S.F., Saxena, S. & Cohen, H.J. (2016). Religious involvement and adaptation in female family caregivers. Journal of the American Geriatrics Society, 64(3):578-583.
Krok, D., Zarzycka, B. & Telka, E. (2021). The Religious Meaning System and Resilience in Spouse Caregivers of Cancer Patients: A Moderated Mediation Model of Hope and Affect. J Relig Health. 2021; 60(4): 2960-2976.
Krstic, T,, Mihic, L., Mihic, I. (2015). Stress and resolution in mothers of children with cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities; 47: 135-143.
Ladekarl, M., Olsen, N. J., Winckler, K., Brødsgaard, A., Nøhr, E. A., Heitmann, B. L., & Specht, I. O. (2021). Early Postpartum Stress, Anxiety, Depression, and Resilience Development among Danish First-Time Mothers before and during First-Wave COVID- 19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 11734.
LeDoux, J.E. (2003). Emotion Circuits in the Brain. Annu Rev Neurosci, 23,155-84.
Lima, M. B. S., Ramos, E. M. L. S., Pontes, F. A. R., & Silva, S. S. D. C. (2021). Paralisia Cerebral: Estresse Parental de Cuidadores. Psico-USF, 26, 357-368.
Masten, A.S. (2009). Ordinary magic: lessons from research on resilience in human development. Education Canada, 49(3), 28-32.
Meyer, E. C., Kotte, A., Kimbrel, N. A., DeBeer, B. B., Elliott, T. R., & et al. (2019). Predictors of lower-than-expected posttraumatic symptom severity in war veterans: The influence of personality, self-reported trait resilience, and psychological flexibility. Behaviour Research and Therapy, 113, 1-8.
Munoz, R.T., Brady, S., Brown, V. (2017). The psychology of resilience: A model of the relationship of locus of control to hope among survivors of intimate partner violence. Traumatology, 23(1):102-111.
Pandya, S.P. (2018). Spirituality to build resilience in primary caregiver parents of children with autism spectrum disorders: A cross-country experiment. International Journal of Developmental Disabilities, 64(1):53-64.
Park, E.-Y. (2021). Relationship among Gross Motor Function, Parenting Stress, Sense of Control, and Depression in Mothers of Children with Cerebral Palsy. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 9285.
PV, A. H., & Haris, F. (2018). Parental stress and coping strategies among parents of autistic children. Indian Journal of Health & Wellbeing, 9(6).
Read, J. R., Sharpe, L., Modini, M., & Dear, B. F. (2017). Multimorbidity and depression: a systematic review and meta-analysis. Journal of affective disorders, 221, 36-46.
Sanayeh, M., Nourian, M., Tajalli, S., Khoshnavay Fomani, F., Heidari, A., & Nasiri, M. (2021). Resilience and Associated Factors in Mothers of Children with Congenital Heart Disease: A Cross-Sectional Study. IJCBNM, 9(4):336-345.
Smith, K. J., Peterson, M. D., O’Connell, N. E., Victor, C., Liverani, S., Anokye, N., & Ryan, J. M. (2019). Risk of depression and anxiety in adults with cerebral palsy. JAMA neurology, 76(3), 294-300.
Smith, G. D., & Yang, F. (2017). Stress, resilience and psychological well-being in Chinese undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 49, 90-95.
Spielfogel, J.E., Leathers, S.J., Christian, E. & McMeel, L.S. (2011). Parent management training, relationships with agency staff, and child mental health: Urban foster parents' perspectives. Children and Youth Services Review, 33(4), 2366-2374.
Viduoliene, E. (2013). Predicting the change of child’s behavior problems: Socio demographic and maternal parenting stress factors. Social Transformations in Contemporary Society, 1, 267-276.
Wadnerkar, M.B., Pirinen, T., Haines-Bazrafshan, R., Rodgers, J., & James, D. (2012). A single case study of a family-centred intervention with a young girl with cerebral.
Walsh, F. (2016). Strengthening Family Resilience (2 Edition). SAGE Publications.
Yilmaz, H., Erkin, G., & İZKİ, A. A. (2013). Quality of life in mothers of children with Cerebral Palsy. International Scholarly Research Notices, 2013. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368 |