تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,327 |
تغییرات برخی فاکتورهای فیزیولوژیکی (کورتیزول)، روانی (اضطراب شناختی، جسمانی و اعتمادبهنفس) و عملکردی تیراندازی بعد از یک دوره تمرینات تصویرسازی ذهنی در دانشجویان نظامی | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 13، شماره 50، شهریور 1401، صفحه 69-82 اصل مقاله (710.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سجاد محمدیاری* 1؛ محمد امیریان2؛ احمد رضا ظهرابی3 | ||
1نویسنده مسئول: استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزش، دانشگاه تهران،تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، البرز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 12 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 12 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
اضطراب رقابتی و اعتمادبهنفس عواملی هستند که باعث پاسخهای فیزیولوژیکی مختلفی در بدن میشوند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تغییر فاکتورهای فیزیولوژیک، روانی و عملکرد تیراندازی بعد از یک دوره تمرینات تصویرسازی ذهنی در دانشجویان نظامی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی بود که جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان افسری دانشگاه افسری امام علی (ع) بودند که از بین آنها، 30 نفر براساس معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شده و در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند. گروه آزمایش 6 هفته (سه روز در هفته) تمرینات تصویرسازی دریافت کردند. اضطراب شناختی، اضطراب جسمانی و اعتمادبهنفس ازطریق پرسشنامه، کورتیزول از بزاق و عملکرد تیراندازی ازطریق تیراندازی اندازهگیری شدند. یافتهها: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد بعد از تصویرسازی ذهنی در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون و گروه کنترل، اضطراب شناختی (006/0=p)، اضطراب جسمانی (001/0=p)، کورتیزول (002/0=p) کاهش معنادار و اعتمادبهنفس (001/0 =p) و عملکرد تیراندازی (001/0 =p) افزایش معناداری دارند. نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که تمرین تصویرسازی میتواند راهبردی برای کاهش پاسخهای روانی، فیزیولوژیکی و بهبود اعتمادبهنفس باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی؛ اضطراب شناختی؛ جسمانی؛ اعتمادبهنفس؛ کورتیزول؛ تیراندازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Changes in Some Physiological (Cortisol), Psychological (Cognitive, Physical and Self-Confidence) and Functional Shooting Factors After a Course of Mental Imagery Training in Military Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajjad Mohammadyari1؛ Mohammad Amirian2؛ Ahmad reza Zohrabi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Physical Education, Imam Ali University, Tehran, Iran | ||
2MSc in Sports Physiology, Department of Sports Physiology, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Ph.D. Candidate, Department of Physical Education, Karaj branch, Islamic Azad University of Karaj, Alborz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Competitive anxiety and self-confidence are factors that trigger different physiological responses in the body. The aim of the present study was to determine the change in physiological, psychological and shooting factors after a course of mental imaging exercises in military students. Method: The present study is a quasi-experimental study in which the statistical population was all officer students of Imam Ali (AS) Military University. they got. The experimental group received imaging exercises for 6 weeks in a sequence of three days a week. Cognitive anxiety, physical anxiety and self-esteem were measured through a questionnaire and cortisol from saliva and shooting performance through shooting. Results: The findings of the present study showed that after mental imaging in the experimental group compared to the pretest and the control group cognitive anxiety (p = 0.006), physical anxiety (p = 0.001), cortisol (p=0.002) Significant decrease and confidence (p = 0.001) and shooting performance (p = 0.001) have a significant increase. Conclusion: In general, it can be concluded that imaging practice can be a strategy to reduce psychological, physiological and strategic responses to improve self-confidence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imaging, Cognitive and Physical Anxiety, Confidence, Cortisol, Shooting | ||
مراجع | ||
Buckworth, J., Dishman, R. K., O'Connor, P. J., & Tomporowski, P. D. (2013). Exercise psychology. Human Kinetics.
de Bruin, E. I., Formsma, A. R., Frijstein, G., & Bögels, S. M. (2016). Mindful2Work: Effects of Combined Physical Exercise, Yoga, and Mindfulness Meditations for Stress Relieve in Employees. A Proof of Concept Study. Mindfulness, 1-14.
Ganis, G., Thompson, W. L., & Kosslyn, S. M. (2004). Brain areas underlying visual mental imagery and visual perception: An fMRI study. Cognitive Brain Research, 20, 226–241.
Gill, D. L. (2000). Psychological dynamics of sport and exercise. Human Kinetics.
Guillot, A., Collet, C., Nguyen, V. A., Malouin, F., Richards, C., & Doyon, J. (2008). Functional neuroanatomical networks associated with expertise in motor imagery ability. NeuroImage, 41, 1471–1483.
Hassani, Ruhollah. (2007) Comparison of the effect of mental imagery on learning and performing dribble football skills in male students aged 12 to 14 years. Master Thesis. Mashhad Azad University.
Holmes, P.S., & Collins, D.J. (2001). The PETTLEP approach to motor imagery: A functional equivalence model for sport psychologists. Journal of Applied Sport Psychology, 13, 60-83.
Kasala ER, Bodduluru LN, Maneti Y, Thipparaboina R. Effect of meditation on neurophysiological changes in stress mediated depression. Complementary therapies in clinical practice. 2014;20(1):74-80.
Kim, J., Singer, R. N., Tennant, L. K. (1998). Visual, auditory and kinesthetic imagery on motor learning. Journal of Human Movement Studies, 34, 159–174.
Mehr Safar, Amir Hossein, Khabiri, Mohammad and Moghadamzadeh, Ali (2015). Factor validity and reliability of the Persian version of the Competitive Anxiety Inventory-2 in terms of intensity, direction and frequency of competitive anxiety. Journal of Motor-Sports Growth and Learning. 8 (2). 28-39.
Mehr Safar, Amir Hossein, Khabiri, Mohammad and Gharayegh Zandi, Hassan (2015). The role of coping strategies in predicting cognitive-physical anxiety and self-confidence of elite wushu practitioners. Sports Psychology Studies. 5 (16) .99-116.
Mehrsafar AH, Strahler J, Gazerani P, Khabiri M, Sánchez JCJ, Moosakhani A, et al. The effects of mindfulness training on competition-induced anxiety and salivary stress markers in elite Wushu athletes: A pilot study. Physiology & behavior. 2019;210:11. 2655
Miodrag, N., Lense, M. D., & Dykens, E. M. (2013). A pilot study of a mindfulness intervention for individuals with Williams syndrome: Physiological outcomes. Mindfulness, 4(2), 137-147.
Najafi Mehri S, Sadeghian M, Tayyebi A, Karimi Zarchi AA, Asgari AR. Epidemiology of physical injuries resulted from military training course. J Mil Med. 2010; 12 (2):89-92.
Röthlin, P., Birrer, D., Horvath, S., & grosse Holtforth, M. (2016). Psychological skills training and a mindfulness-based intervention to enhance functional athletic performance: design of a randomized controlled trial using ambulatory assessment. BMC psychology, 4(1), 39.
Röthlin, P., Horvath, S., Birrer, D., & grosse Holtforth, M. (2016). Mindfulness Promotes the Ability to Deliver Performance in Highly Demanding Situations. Mindfulness, 7(3), 727-733.
Sundquist, K. (2015). Mindfulness group therapy in primary care patients with depression, anxiety and stress and adjustment disorders: randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry, 206(2), 128-135
Shi, Y., Wang, Y., Shao, C., Huang, J., Gan, J., & Huang, X, et al., (2020). COVID-19 infection: the perspectives on immune responses. Berlin, Germany: Nature Publishing Group.
Seiler, A., Fagundes, C. P., & Christian, L. M. (2020). The impact of everyday stressors on the immune system and health stress challenges and immunity in space. Springer: Berlin, Heidelberg. pp. 71-92.
Takamiya Y, Tsuchiya S. The self-care education for healthcare professional students using mindfulness. The International Journal of Whole Person Care. 2018;5(1).
Yadalehzadeh, Ahdieh. (2014). Psychology of mental imagery in sports. Definite publications. First Edition.
Yalcin I, Ramazanoglu F. The effect of imagery use on the self-confidence: Turkish professional football players. Revista de Psicología del Deporte. 2020; 29(2); 57-64. 9.
Zhou, R., & Liu, L. (2016). Eight-Week Mindfulness Training Enhances Left Frontal EEG Asymmetry during Emotional Challenge: a Randomized Controlled Trial. Mindfulness, 1-9.
Whitehead AL. Gendered organizations and inequality regimes: Gender, homosexuality, and inequality within religious congregations. Journal for the Scientific Study of Religion. 2013;52(3):476-93.
Williams SE, Cumming J. Athlete imagery ability: A predictor of confidence and anxiety intensity and direction. International Journal of Sport and Exercise Psychology. 2016;14(3):268-80.
Weinberg, R. (2008). Does imagery work? Effects on performance and mental skills. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity, 3, 1-21. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |