تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,663 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,954 |
بررسی تأثیر رهبری اخلاقی درک شده بر پنهانسازی دانش (نمونه پژوهش: یک شرکت خودروسازی) | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 17، شهریور 1401، صفحه 143-180 اصل مقاله (913.14 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه موردی | ||
نویسندگان | ||
فرشته ایمانی1؛ قاسم اسلامی* 2؛ روح الله باقری3 | ||
1دانشجو کارشناسی ارشدرشته فناوری اطلاعات گرایش مدیریت دانش ،دانشکده علوم اداری و اقتصادی ،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استادیار، گروه آموزشی مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار، گروه آموزشی مدیریت،دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 14 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 15 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
دانش به عنوان مهمترین دارایی سازمان های امروزی مطرح می باشد، ولی علیرغم تلاش های بسیار برای به اشتراکگذاری دانش هنوز در این زمینه چالشهای بسیاری در سازمانها وجود دارد. تحقیقات نشان میدهد افراد تمایل به تسهیم دانش در حد مطلوبی ندارند؛ حتی زمانی که تسهیلات مناسب برای به اشتراکگذاری دانش در سازمان وجود دارد، کارکنان دانش خود را پنهان میکنند. پنهان کردن دانش میتواند منجر به کاهش بهره وری و سود در سازمانها گردد. عوامل مختلفی وجود دارند که بر پنهان سازی دانش افراد در سازمانها اثر میگذارند. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیررهبری اخلاقی درک شده بر پنهان سازی دانش کارکنان با میانجی گری امنیت روانشناختی و کار معنادار و نقش تعدیل گر اشتیاق برای کار همدلانه می باشد. این پژوهش ازنظر هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان یک شرکت خودرو سازی در شهر تهران و تعداد آنها 4300 نفر می باشد. حجم نمونه 440 نفر و روش نمونه گیری، غیر احتمالی در دسترس می باشد. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد جمع آوری و برای تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزارSPSS و AMOS استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نهایی از طریق بررسی نظرات صاحبنظران مدیریت، مورد تأیید قرار گرفت. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 0.7 برای سازه های مختلف پرسشنامه، پایایی آن را مورد تأیید قرار داد. یافته های پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی درک شده بر پنهان سازی دانش تاثیر مستقیم و منفی دارد. نقش مثبت امنیت روانشناختی و کار معنادار به عنوان میانجی ها و نقش اشتیاق برای کار همدلانه به عنوان تعدیلگر نیز مورد تایید قرار گرفت. نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که وجود رهبران اخلاقی یکی از عوامل کاهش پنهان سازی دانش کارکنان در سازمان است. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری اخلاقی؛ پنهانسازی دانش؛ امنیت روانشناختی؛ کار معنادار؛ اشتیاق برای کار همدلانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Perceived Ethical Leadership on Knowledge Hiding A Case Study on an Automobile Factory | ||
نویسندگان [English] | ||
Fereshteh Imani1؛ Ghasem Eslami2؛ Rohollah Bagheri3 | ||
1Master student in the field of Information Technology Management, Knowledge Management, Ferdowsi University of Mashhad | ||
2Assistant Professor Department of Management Faculty of Economics and Administrative sciences Ferdowsi University Of Mashhad (FUM) | ||
3Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Administrative sciences, Ferdowsi University of Mashhad, (FUM) | ||
چکیده [English] | ||
Knowledge is considered to be the most important asset of todays’ organizations but despite so much effort in order to share knowledge, still there seems to be a lot of challenges. Previous studies show that people do not represent any kind of interest in an acceptable extent of knowledge sharing; even if there would be an appropriate level of facilities, they hide their knowledge. Knowledge hiding will end in reduced productivity and profitability. There are a lot of different factors which affect knowledge hiding in organizations. This paper aims at examining the effect of perceived ethical leadership on staff knowledge hiding considering the mediating role of psychological safety and meaningful work and moderating role of harmonious work passion. This article is an applied research in terms of the goal of research and in terms of data gathering method this study utilizes descriptive-survey method. The statistical population of this research includes 4300 staff of an automotive company in Tehran and the sample covers 440 of these employees by non-probabilistic available sampling method. Data gathered through standard questionnaire, and structural equation modeling by using AMOS and SPSS software, which utilized to analyze data. Content validity of final questionnaire has been confirmed by examining the comments of management experts. The structural validity examined by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient proved to be bigger than 0.7 which confirmed the reliability. According to the results, perceived ethical leadership has a direct and negative effect on knowledge hiding. The positive roles of psychological safety and meaningful work as mediators and harmonious work passion as a moderator have been confirmed. The research concludes that the presence of ethical leaders is one of the factors which reduce knowledge hiding of staff in an organization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethical leadership, Knowledge hiding, Psychological safety, Meaningful work, Harmonious work passion | ||
مراجع | ||
ابراهیمی. ملیحه. (1397). بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر تسهیم دانش کارکنان با توجه بر نقش میانجی انگیزش کنترل شده و شناسایی اخلاقی کارکنان در شعب بانک دی. موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، موسسه آموزش عالی ازاد ایرانیان و تحت حمایت سیویلیکا،تهران.
افجه، سید علیاکبر؛ انتظاری اردشیر و مرتجی، نجمه سادات. (1394). الگوی رفتار اشتراک دانش در شبکه اجتماعی. فصلنامه علوم اجتماعی، 22(71)، 125-90.
بُد، مریم. (1397). بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر تسهیم دانش با تبیین نقش میانجی امنیت روانشناختی و آوای کارکنان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
خان بابایی، انسیه و کاظمی، فاطمه. (1397). تأثیر رهبری اخلاقی بر اشتراکگذاری دانش با نقش میانجی متغیرهای انگیزش کنترل شده و هویت اخلاقی کارکنان. سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و آموزش و پرورش محمودآباد، محمودآباد.
درگاهی، حسین و دستافکن، آرزو. (1396). بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و پنهان کردن دانش در سطح فردی آزمایشگاههای بالینی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران. نشریه آزمایشگاه و تشخیص، 9(35)، 39-24.
زند کریمی، مریم. (1398). بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و تسهیم دانش با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی معلمان. روانشناسی مدرسه، 8(1) (پیاپی 29)، 107-87.
سیفاللهی، ناصر و داوری، محمدرضا. (1388). مدیریت دانش در سازمانها. تهران: موسسه آراد کتاب.
عزیزی، شهریار. (1392). متغیرهای میانجی، تعدیل گر و مداخلهگر در پژوهشهای بازاریابی: مفهوم، تفاوتها، آزمونها و رویههای آماری. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین،3(2)،176-157.
قاسمی. محسن. (1399). رابطه رهبری اخلاقی با به اشتراکگذاری دانش کارکنان شهرداری شیراز. دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه، دانشگاه پیام نور استان فارس، شیراز.
ولیخانی دهاقانی، ماشاالله و محمدی، آرش. (1401). مروری بر رابطه مالکیت روانشناختی دانش، پنهانسازی دانش با نقش میانجی اعتماد و رهبری اخلاقی بر این رابطه. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(84)، 2188-2172.
هومن، حیدرعلی. (1384). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: سمت.
Reference
Abbas, J., Zhang, Q., Hussain, I., Akram, S., Afaq, A., & Shad, M. A. (2020). Sustainable innovation in small medium enterprises: the impact of knowledge management on organizational innovation through a mediation analysis by using SEM approach. Sustainability, 12(6), 2407.
Abdullah, M. I., Dechun, H., Ali, M., & Usman, M. (2019). Ethical leadership and knowledge hiding: a moderated mediation model of relational social capital, and instrumental thinking. Frontiers in Psychology, 10, 2403.
Ali, S. H. (2021). The Moderating Effect of Ethical Leadership between Psychological Ownership of Knowledge and Knowledge Hiding: An Empirical Study on the Public Universities in Northern Iraq. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 30(2), 178.
Anser, M. K., Ali, M., Usman, M., Rana, M. L. T., & Yousaf, Z. (2021). Ethical leadership and knowledge hiding: an intervening and interactional analysis. The Service Industries Journal, 41(5-6), 307-329.
Babcock, P. (2004). Shedding light on knowledge management. HR magazine, 49(5), 46-51.
Bailey, C., Lips‐Wiersma, M., Madden, A., Yeoman, R., Thompson, M., & Chalofsky, N. (2019). The five paradoxes of meaningful work: Introduction to the special issue ‘meaningful work: Prospects for the 21st century’. Journal of Management Studies, 56(3), 481-499.
Bandura, A., & Walters, R. H. (1977). Social learning theory (Vol. 1). Prentice Hall: Englewood cliffs.
Blau, P. M. (1964). Exchange and Power in Social Life. John Wiley & Sons, New York.
Bouckenooghe, D., Zafar, A., & Raja, U. (2015). How ethical leadership shapes employees’ job performance: The mediating roles of goal congruence and psychological capital. Journal of Business Ethics, 129(2), 251-264.
Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational behavior and human decision processes, 97(2), 117-134.
Bowie, N. E. (1998). A Kantian theory of meaningful work. Journal of Business Ethics, 1083-1092.
Byrne, Z. S., Peters, J. M., & Weston, J. W. (2016). The struggle with employee engagement: Measures and construct clarification using five samples. Journal of Applied Psychology, 101(9), 1201.
Connelly, C. E., Zweig, D., Webster, J., & Trougakos, J. P. (2012). Knowledge hiding in organizations. Journal of organizational behavior, 33(1), 64-88.
Černe, M., Hernaus, T., Dysvik, A., & Škerlavaj, M. (2017). The role of multilevel synergistic interplay among team mastery climate, knowledge hiding, and job characteristics in stimulating innovative work behavior. Human Resource Management Journal, 27(2), 281-299.
Demirtas, O., Hannah, S. T., Gok, K., Arslan, A., & Capar, N. (2017). The moderated influence of ethical leadership, via meaningful work, on followers’ engagement, organizational identification, and envy. Journal of Business Ethics, 145(1), 183-199.
Edmondson, A. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative science quarterly, 44(2), 350-383.
Ehrhart, M. G. (2004). Leadership and procedural justice climate as antecedents of unit‐level organizational citizenship behavior. Personnel psychology, 57(1), 61-94.
Einarsen, S., Aasland, M. S., & Skogstad, A. (2007). Destructive leadership behaviour: A definition and conceptual model. The Leadership Quarterly, 18(3), 207-216.
Emery, Y., & Giauque, D. (2003). Emergence of contradictory injunctions in Swiss NPM projects. International Journal of Public Sector Management.
Forest, J., Mageau, G. A., Sarrazin, C., & Morin, E. M. (2011). “Work is my passion”: The different affective, behavioural, and cognitive consequences of harmonious and obsessive passion toward work. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 28(1), 27-40.
Ho, V. T., & Pollack, J. M. (2014). Passion isn't always a good thing: Examining entrepreneurs' network centrality and financial performance with a dualistic model of passion. Journal of Management Studies, 51(3), 433-459.
Ho, V. T., Wong, S. S., & Lee, C. H. (2011). A tale of passion: Linking job passion and cognitive engagement to employee work performance. Journal of Management Studies, 48(1), 26-47.
Hobfoll, S. E., Shirom, A., & Golembiewski, R. (2000). Conservation of resources theory. Handbook of organizational behavior, 57-81.
Hu, Q., Schaufeli, W. B., Taris, T. W., Shimazu, A., & Dollard, M. F. (2019). Resource crafting: Is it really ‘resource’crafting—or just crafting? Frontiers in psychology, 10, 614.
Jaccard, J., Wan, C. K., & Turrisi, R. (1990). The detection and interpretation of interaction effects between continuous variables in multiple regression. Multivariate behavioral research, 25(4), 467-478.
Jahanzeb, S., Fatima, T., Bouckenooghe, D., & Bashir, F. (2019). The knowledge hiding link: a moderated mediation model of how abusive supervision affects employee creativity. European Journal of Work and Organizational Psychology, 28(6), 810-819.
Kalshoven, K., & Boon, C. T. (2012). Ethical leadership, employee well-being, and helping. Journal of Personnel Psychology.
Khan, M. A. S., Jianguo, D., Ali, M., Saleem, S., & Usman, M. (2019). Interrelations between ethical leadership, green psychological climate, and organizational environmental citizenship behavior: A moderated mediation model. Frontiers in psychology, 10, 1977.
Kahn, W. A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of management journal, 33(4), 692-724.
Khari, C., & Sinha, S. (2017). Impact of workplace spirituality on knowledge sharing intention: A conceptual framework. Journal of Human Values, 23(1), 27-39.
Koay, K. Y., & Lim, P. K. (2021). Ethical leadership and knowledge hiding: testing the mediating and moderating mechanisms. Journal of Knowledge Management.
Liang, J., Farh, C. I., & Farh, J. L. (2012). Psychological antecedents of promotive and prohibitive voice: A two-wave examination. Academy of Management journal, 55(1), 71-92.
Liden, R. C., Wayne, S. J., Liao, C., & Meuser, J. D. (2014). Servant leadership and serving culture: Influence on individual and unit performance. Academy of management journal, 57(5), 1434-1452.
Liu, W., Zhang, P., Liao, J., Hao, P., & Mao, J. (2016). Abusive supervision and employee creativity: The mediating role of psychological safety and organizational identification. Management Decision.
Maslow, A. H., Hirsh, E., Stein, M., & Honigmann, I. (1945). A clinically derived test for measuring psychological security-insecurity. The Journal of general psychology, 33(1), 21-41.
Mayer, D. M., Aquino, K., Greenbaum, R. L., & Kuenzi, M. (2012). Who displays ethical leadership, and why does it matter? An examination of antecedents and consequences of ethical leadership. Academy of management journal, 55(1), 151-171.
Men, C., Fong, P. S., Huo, W., Zhong, J., Jia, R., & Luo, J. (2020). Ethical leadership and knowledge hiding: a moderated mediation model of psychological safety and mastery climate. Journal of Business Ethics, 166(3), 461-472.
Michaelson, C., Pratt, M. G., Grant, A. M., & Dunn, C. P. (2014). Meaningful work: Connecting business ethics and organization studies. Journal of business ethics, 121(1), 77-90.
Peng, H. (2013). Why and when do people hide knowledge?. Journal of knowledge management.
Quade, M. J., Perry, S. J., & Hunter, E. M. (2019). Boundary conditions of ethical leadership: Exploring supervisor-induced and job hindrance stress as potential inhibitors. Journal of Business Ethics, 158(4), 1165-1184.
Siemsen, E., Roth, A. V., Balasubramanian, S., & Anand, G. (2009). The influence of psychological safety and confidence in knowledge on employee knowledge sharing. Manufacturing & Service Operations Management, 11(3), 429-447.
Silva de Garcia, P., Oliveira, M., & Brohman, K. (2020). Knowledge sharing, hiding and hoarding: how are they related?. Knowledge Management Research & Practice,1-13.
Sparks, J. R., & Schenk, J. A. (2001). Explaining the effects of transformational leadership: an investigation of the effects of higher‐order motives in multilevel marketing organizations. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 22(8), 849-869.
Philippe, F. L., Vallerand, R. J., Houlfort, N., Lavigne, G. L., & Donahue, E. G. (2010). Passion for an activity and quality of interpersonal relationships: The mediating role of emotions. Journal of personality and social psychology, 98(6), 917.
Tang, P. M., Bavik, Y. L., Chen, Y. F., & Tjosvold, D. (2015). Linking ethical leadership to knowledge sharing and knowledge hiding: The mediating role of psychological engagement. International Proceedings of Economics Development and Research, 84, 71-76.
Usman, M., & Hameed, A. A. (2017). The effect of ethical leadership on organizational learning: evidence from a petroleum company. Business & Economic Review, 9(4), 1-22.
Usman, M., Hameed, A. A., & Manzoor, S. (2018). Exploring the links between Ethical Leadershi p and Organizational Unlearning: A Case Study of a European Multinational Company. Business and Economic Review, 10(2), 29-54.
Vallerand, R. J. (2015). The psychology of passion: A dualistic model. Series in Positive Psychology.
Vallerand, R. J., Blanchard, C., Mageau, G. A., Koestner, R., Ratelle, C., Léonard, M... & Marsolais, J. (2003). Les passions de l'ame: on obsessive and harmonious passion. Journal of personality and social psychology, 85(4), 756.
Walumbwa, F. O., & Schaubroeck, J. (2009). Leader personality traits and employee voice behavior: mediating roles of ethical leadership and work group psychological safety. Journal of applied psychology, 94(5), 1275.
Younas, Amjad., Wang, Daoping., Javed, Basharat., Rawwas, Mohammed Y. A., Abdullah, Iqra.,Zaffar, Mohammed Adel, (2018), Positive Psychological States and Employee Creativity: The role of Ethical Leadership. The Journal of Creative Behavior, Vol. 54, 567–581.
Zhao, H., & Xia, Q. (2019). Nurses’ negative affective states, moral disengagement, and knowledge hiding: the moderating role of ethical leadership. Journal of nursing management, 27(2), 357-370.
Zhao, H., Xia, Q., He, P., Sheard, G., & Wan, P. (2016). Workplace ostracism and knowledge hiding in service organizations. International Journal of Hospitality Management, 59, 84-94.
Zhang, Y., Fang, Y., Wei, K. K., & Chen, H. (2010). Exploring the role of psychological safety in promoting the intention to continue sharing knowledge in virtual communities. International Journal of Information Management, 30(5), 425-436. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 926 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 580 |