تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,848,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,266 |
احصاء شایستگیهای حرفهای معاونان پرورشی مبتنی بر آموزههای اسلامی | ||
مدیریت اسلامی | ||
دوره 30، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 209-237 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا قاسمی زاد* 1؛ آذر تقی پور2؛ حمیدرضا معتمد3 | ||
1نویسنده مسئول: استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران. | ||
3استاد یار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 28 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 02 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف تدوین احصاء شایستگیهای حرفهای معاونان پرورشی بر اساس آموزههای اسلامی انجام گرفت. از منظر روش شناسی، کیفی، از نوع تحلیل مضمون و گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام پذیرفت. جامعه پژوهش، شامل معاونان پرورشی متوسطه دوره اول شهرستانهای استان بوشهر بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و قاعده اشباع نظری، 24 معاون در مصاحبه شرکت کردند. در نتیجه تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش، 109 مضمون پایه، 16 مضمون فراگیر و 5 مضمون سازماندهنده، شامل: شایستگیهای شناختی، شایستگیهای مدیریتی، شایستگیهای رفتاری، شایستگیهای مهارتی و شایستگیهای عاطفی ایجاد شد و برای اعتباریابی یافتهها از روش بازخورد مشارکتکنندگان استفاده شد که صحت تحلیل دادهها و نتایج مورد تأیید قرار گرفت و مفاهیم استخراج شده در قالب شبکه مضامین ترسیم گردید. احصاء شایستگیهای حرفهای معاونان پرورشی در سازمان آموزش و پرورش، معیاری برای شایستهگزینی آنان منطبق بر آموزههای اسلامی ترسیم شد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستهسالاری حرفهای؛ آموزههای اسلامی؛ معاونان پرورشی؛ مدل شایستگی؛ مدیریت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Qualitative Analysis and Identification of the Professional Meritocracy Elements Of Educational Assistants from Islamic Teachings Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Ghasemizad1؛ Azar Taghipour2؛ Hamireza Motamed3 | ||
1Corresponding author, : Assistant Professor, Department of Educational Management, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran. | ||
2Ph.D. Candidate, Department of Educational Management, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Management, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to compile the components of professional orthodoxy of foster care assistants based on Islamic teachings by qualitative research method of content analysis. Data were collected using semi-structured interviews. The study population consisted of first grade secondary education assistants in the cities of Bushehr province who participated in the interview using purposive sampling method and theoretical saturation rule of 24 deputies. To validate the findings, the participants' feedback method was used, which confirmed the accuracy of data analysis and results, and the extracted concepts were drawn in the form of a network of themes. The results of the study included 109 basic themes, 16 comprehensive themes and 5 organizing themes including cognitive competencies, managerial competencies, behavioral competencies, skill competencies and emotional competencies as a criterion for their selection in accordance with Islamic teachings which are of special importance created. And to validate the findings, the participants' feedback method was used to confirm the accuracy of the data analysis and the results, and the extracted concepts were drawn in the form of a network of themes. Conclusion: The statistics of the professional qualifications of educational assistants in the education organization is a criterion for selecting them according to Islamic teachings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Meritocracy, Islamic Teachings, Educational Assistants, Competency model, Islamic Management | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ترجمه محمد مهدی فولادوند. (1390). قم: نشر معرفت وابسته به حوزه علمیه جامعه المصطفی (صلّی الله علیه و آله و سلّم).
نهجالبلاغه. محمد بن حسین رضی. (1414ق). تحقیق صبحی الصالح. قم: انتشارات دارالهجوه.
آوینی، سید مرتضی. (1387). توسعه و مبانی تمدن غرب، پیشرفت اقتصادی یا تکامل فرهنگی. تهران: نشر واحه.
احمدیپور، لقمان و دیگران. (1396). «شایستگیهای کارکنان در شرکتهای تولیدی». همایش مدیریت و فناوری، 2: 23-54.
اسماعیلی، رفیعالدین و یوسفزاده، حسن. (1391). «اصل مردمداری در مدیریت اسلامی و معیارهای آن». اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 1، 4: 147-131.
جعفری، رضا و حجتیزاده، طاهره. (1397). «تحلیلی بر تصویرنمایی نهجالبلاغه از فرهنگ بینشی و کُنشی فرماندهان مسلمان». مدیریت فرهنگی، 11، 39: 30-15.
خلعتبری، حسامالدین و صدارت، فریبا. (1393). «ویژگیهای شخصیتی مدیر از منظر قرآن و نهجالبلاغه». سراج منیر، 5 (16): 87-108.
داناییفرد، حسن و دیگران. (1392). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
دهکردی، فروزنده. (1379). «مردم سالاری دینی در کلام امام علی (علیهالسلام)». آیندهپژوهی مدیریت، 12، 3 (47): 85-95.
ساکی، رضا. (1394). درس پژوهی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
سرشار، الهام و سمیعی، روحاله. (1399). «ارائه مدل فرایندی شایستهسالاری در نظام اداری با رویکرد بهسازی منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان». مشاوره شغلی و سازمانی، 12 (43): 216-199.
شاهنوشی، مجتبی و دادخواه، میترا. (1396). «موانع تحقق شایستهسالاری در سازمانهای دولتی شهر شیراز از دیدگاه کار شناسان استانداری فارس». جامعشناسی کاربردی، 28 (3): 195-218.
شفیعی، عباس. (1385). «مردمداری در رهبری امام خمینی (رحمةالله)». متین، 8، 31، 32: 156-137.
عیدی، حسین و دیگران. (1398). «اثر شایستهسالاری منابع انسانی بر اثربخشی سازمانی؛ نقش میانجی نوآوری سازمانی». مدیریت منابع انسانی در ورزش، 6 (2): 195-205.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1402). اصول کافی. جلد 2. ترجمه و شرح سید جواد مصطفوی. تهران.
مرادی حقیقی، فائزه و موثقی گیلانی، احمد. (2015). «کارکرد اجتماعی و فرهنگی مذهب در توسعه اقتصادی مالزی». مطالعات روابط بینالملل، 8 (31): 69-96.
مؤمنی، منصور. (1387). بررسی عوامل مؤثر بر تواتمندسازی منابع انسانی. 17.
منتظری، اشرف و غلامی، کلثوم. (1395). «نقش کارورزی در توسعه شایستگیهای حرفهای معلمین». همایش کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، 5: 26-42.
محجوب، مینا. (1389). «شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه راهبردی استعدادهای مدیریت». همایش مدیریت دانش، 6: 75-74.
معمارزاده، غلامرضا و دیگران. (1392). «تعیین مدل ارتقاء شایستهسالاری و عوامل مرتبط با آن در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی». همایش مدیریت دانش، 3: 52 -55.
موسیپور، نعمتاله و احمدی، آمنه. (1394). طراحی کلان برنامه درسی ملی تربیت معلم. انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
فتحی واجارگاه، کورش. (1393). آموزش و بهسازی منابع انسانی به کجا ره میسپرد، چاپ اول.تهران: انتشارات راز نهان.
مصطفیپور، زهرا. (1397). «جانشینپروری مبتنی بر شایستهگزینی گامی به سوی تحول سازمانی». سومین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه، 45: 59-73.
موسیزاده، زهره و عدلی، مریم. (1393). مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی (علوم تربیتی از دیدگاه اسلام). تهران: نشر دانشگاه امام صادق، ۲: 83-103.
نصیرزاده، فرشته. (1393). «تأثیر اخلاق، وجدانکاری و هوش اخلاقی در مدیریت سازمانها». 4، (38): 110-101.
Braun, V. , & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3 (2), 77-101.
Donaldson, L. , & Davis, J. H. (1990). CEO governance and shareholder returns: Agency theory or stewardship theory. Australian graduate School of Management, University of New South wales.
Caniëls, M. C. J. , Semeijn, J. H. and Renders, I. H. M. (2018). Mind the mindset! The interaction of proactive personality, transformational leadership and growth mindset for engagement at -work, Career Development International, Vol. 23 No. 1, 48-66.
Cerdena, E. A. (2016). Exploration of leadership behaviors when responding to the gap of healthcare rising cost and declining quality. Northcentral University.
Deloub, J. S. & Marion, R. (2005). Higher education leadership roles in knowledge processing. The Learning Organization, 12 (2), 140-151.
Feldman & Morinio.. DR. (2018). Academic Leadership: A practical Guide to Chaining the Department. 2nd Ed. New York: Anker Publishing Company.
Ghahremani, M. (2019). The Relationship between Islamic-Iranian Management and Human Resource Development with the Mediation Role of Meritocracy and Accountability (Case Study: State Hospitals and Medical Centers of West Azerbaijan Province).
Lee, T. S. , Kim, D. H. , & Lee, D. W. (2011). A competency model for project construction team and project control team. KSCE Journal of Civil Engineering, 15 (5), 781-792.
Sundberg H. P and Wallin p. (2005). Icebergs drifting a part – customer strategies affecting systems development and information management in proceedings of the IADIS, international conference e-society , Qawra , Malta,619-624.
Wijaya Mulya, T. , & Sakhiyya, Z. (2021). ‘Leadership is a sacred matter’: women leaders contesting and contextualising neoliberal meritocracy in the Indonesian academia. Gender and Education, 33 (7), 930-945. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 344 |