تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,741 |
اصول اخلاقی تربیت متعاطیان حکمرانی اسلامی از منظر نهج البلاغه | ||
دولت پژوهی ایران معاصر | ||
دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 15، شهریور 1401، صفحه 85-121 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین گازر* 1؛ محمدحسین علیپور2 | ||
1پژوهشگر مرکز علم و فناوری اسلامی دانشگاه امام حسین (علیه السلام) | ||
2استادیار دانشکده پیامبر اعظم (ص) | ||
تاریخ دریافت: 24 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 06 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 09 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
اخلاق یکی از محوریترین ارکان جامعه بهحساب میآید؛ انبیاء الهی مبعوث شدند تا اخلاق را در عالم فراگیر نمایند چنانکه پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) هدف مبعوث شدنشان را تکمیل کردن مکارم اخلاق بیان میکنند؛ بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(رحمه الله علیه) نیز در آثار خود توجه ویژهای به مسئلهی اخلاق دارند تا جایی که حتی در کتب فقهیای مثل تحریر- الوسیله نیز مسائل اخلاقی را مورد بحث و بررسی قرار میدهند؛ از طرفی بر اساس اندیشه امامین انقلاب اسلامی تحقق حکومت اسلامی شرط لازم رسیدن به تمدن اسلامی است و روشن است که رکن اصلی حکومت اسلامی؛ متعاطیان حکمرانی و مدیران حکومت هستند به این معنا که تا شرایط برای تربیت حکمرانان و مدیران در جامعهی اسلامی مهیا نشود حکومت اسلامی ایجاد نخواهد شد؛ کتاب شریف نهج البلاغه به این مسأله بهطور ویژه پرداخته است تا جایی که امیرالمومنین علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر در کنار هر دستور حکومتی یک یا چند دستور تربیتی اخلاقی دارند؛ در این نوشتار سعی شده است که با روش تحلیل مضمون اصول تربیتی حکمرانی اسلامی از منظر نهج البلاغه در قالب سه مهارت مبنایی-شناختی و مهارت رفتاری و مهارت معنوی تبیین گردد تا سهمی هرچند ناچیز در پیشبرد منویات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در زمینه تحقق تمدن اسلامی داشته باشد؛ و در انتها این مهارتها در قالب یک جدول ارائه میگردد. سؤال اصلی(یا هدف اصلی) هدف اصلی در این مقاله بیان شاخصههای مهم اخلاقی برای بسترسازی حکمرانی اسلامی با محوریت متعاطیان این امر از منظر نهجالبلاغه میباشد. در این نوشتار سعی شده که اصول اخلاقی مهمی که لازمه حکمرانی اسلامی است و در نهج البلاغه روی آن تأکید شده است احصاء گردد؛ با این رویکرد که تا زمانی که توجه ویژه به تغییر در ساحت درونی آحاد جامعه برای تربیت متعاطیان حکمرانی صورت نگیرد تغییر در ساحت اجتماع بما هو اجتماع ممکن نخواهد بود؛ بر همین اساس بررسی قواعد اخلاقی از منظر نهج البلاغه میتواند افقی نو در این راستا پیش روی محققین قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیر اسلامی؛ نهج البلاغه؛ تربیت اخلاقی؛ حکمرانی اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
the Ethical Principles of Educating the Sufferers of Islamic Governance from the Perspective of Nahj al-Balaghah | ||
نویسندگان [English] | ||
amirhossein gazor1؛ mohamadhossein alipur2 | ||
1Researcher of Islamic Science and Technology Center of Imam Hussein University | ||
2Assistant Professor of the Faculty of the Great Prophet | ||
چکیده [English] | ||
According to the Imams of the Islamic Revolution, the realization of the Islamic government is a necessary condition for achieving Islamic civilization, and it is clear that the main pillar of the Islamic government; The successors are the rulers and managers of the government in the sense that the Islamic government will not be established until the conditions are created for the training of rulers and managers in the Islamic society; They have one or more moral education orders next to each government order; In this article, an attempt has been made to explain the educational principles of Islamic governance from the perspective of Nahj al-Balaghah in the form of three basic cognitive skills, behavioral skills and spiritual skills According to the Imams of the Islamic Revolution, the realization of the Islamic government is a necessary condition for achieving Islamic civilization, and it is clear that the main pillar of the Islamic government | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic Director, Nahj al-Balaghah, Moral Education, Islamic Governance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |