تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,998,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,264,070 |
بهینه یابی سامانه اسپلیت درگ رادر در زوایای حمله مختلف در یک مدل هواپیمای بال پرنده | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 29، شهریور 1401، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افشین مدنی1؛ محمد حسن جوارشکیان* 2؛ روح الله کریمی کلایه1 | ||
1دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، ایران | ||
2دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 18 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
در این تحقیق سامانه اسپلیت درگ در زوایای حمله مختلف برای یک هواپیمای بال پرنده توسط یک روش عددی شبیهسازی و بهینهیابی شده است. سامانه اسپلیت درگ با ایجاد پسا نامتقارن بین بال راست و چپ، کنترل محور عمودی را فراهم میکند. هواپیمای مورد مطالعه، یک هواپیما لامبدا شکل زاویه عقبگرد 56 میباشد. سامانه کنترلی اسپلیت درگ نصب شده از دو صفحه بر رویهم تشکیل گردیده است، با باز شدن خلاف جهت در یک سمت هواپیما پسا لازم برای تولید گشتاور گردشی را ایجاد مینماید. موقعیت نصب آنها، نوک بالها و در قسمت لبه فرار میباشد. هنگام استفاده از اسپلیت درگ علاوه بر گشتاور گردش، گشتاور غلتشی مزاحمی ایجاد میشود که ناشی از اختلاف پسا بین سطح بالا و پایین این سامانه است و علت این امر تغییرات در زاویه حمله هواپیما میباشد. باز کردن نامتقارن صفحهها میتواند غلتش ایجادشده را به صفر و در بعضی شرایط به حداقل برساند. آزمایش صورتگرفته در زوایای حمله 0 تا 12 درجه برای زوایای باز شوندگی اسپلیت درگ 10 و 20 و 30 درجه اجرا گردیده است. محاسبات بر پایهی معادلات (RANS) با روش حجم محدود گسسته سازی شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد بسته به مقدار زاویه حمله چه میزان به زاویه سطوح اسپلیت درگ افزوده شود تا بهینهترین حالت برای خنثیسازی غلتش پیدا گردد که در نهایت نمودارهای بهینهشده این سامانه به دست میآیند. | ||
کلیدواژهها | ||
اسپلیت درگ رادر؛ پهپاد؛ بال پرنده؛ بهینه یابی؛ شبیهسازی عددی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 636 |