تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,999,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,265,172 |
مدل مفهومی اثرگذاری شبکههای اجتماعی بر امنیت ملّی جمهوری اسلامی ایران | ||
فصلنامه پژوهش های حفاظتی امنیتی | ||
دوره 10، شماره 39، آذر 1401، صفحه 57-90 اصل مقاله (451.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امین آور* 1؛ سیدمهدی رفیعی راد2؛ محسن آقایی3 | ||
1دانشجوی دکتری تهدیدات امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی نویسنده مسئول | ||
2دانشجوی دکتری تهدیدات امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
3استاد راهنمای مطالعه گروهی و دبیر گروه مدیریت راهبردی فضای سایبر | ||
تاریخ دریافت: 12 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 18 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
شبکههای اجتماعی، در بسیاری از ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به یکی از تهدیدهای جدی برای امنیت ملّی کشورها تبدیلشده و شناسایی اثرات آنها بسیار حائز اهمیت است؛ لذا پژوهش حاضر، باهدف پاسخگویی به این سؤال که، «تأثیر شبکههای اجتماعی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چیست؟» و ارائه مدل مفهومی مناسب مبتنی بر روش نظریهپردازی داده بنیاد (تحلیل کیفی) انجام و موضوع فوق در پنج محور شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها (کنشها و واکنشها) و پیامدها مورد واکاوی قرار گرفت. در این راستا، ابتدا مبانی و ادبیات مرتبط، از طریق مشاهدات میدانی و مستندات کتابخانهای جمعآوری و در نرمافزار مکس کیودا1 درج و کلیه مفاهیم قابلتوجه در موضوع پژوهش استخراج و کد گذاری شد و سپس، با تلفیق و خوشه بندی کدهای همسان، مقولههای کلان و عوامل اثرگذار احصاء گردید. بهمنظور اعتبار سنجی عوامل فوق، نتایج در گروههای کانونی متشکل از اساتید و کارشناسان مربوطه موردبحث و بررسی قرار گرفت و 70 نفر از صاحبنظران این حوزه بهعنوان نمونه آماری تعیین گردید و با اخذ نظریههای تخصصی توسط ابزار پرسشنامه (همچنین مصاحبه با 15 نفر از صاحبنظران)، تجزیهوتحلیل کمی آنها طبق «آزمون کای»، سطح معناداری و صحت عوامل ارزیابی شد. در ادامه نیز با دستهبندی عوامل در پنج محور شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها (کنشها و واکنشها) و پیامدها، «مدل مفهومی اثرگذاری شبکههای اجتماعی بر امنیت ملّی جمهوری اسلامی ایران» ترسیم و ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که شبکههای اجتماعی، تأثیرگذاری قابلتوجهی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و روند تهدید آفرین آن نیز رو به افزایش است و به سمت تضعیف امنیت ملی پیش میرود. این مسئله در تمامی حوزههای امنیت ملی شامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی جریان داشته و روند استفاده مردم از شبکههای اجتماعی موجب افزایش شکاف میان حاکمیت و جامعه، کاهش نظارت و کنترل حاکمیت بر فعالیتهای اقتصادی و اثرگذاری بر سبک زندگی و فرهنگ خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه اجتماعی؛ امنیت ملّی ج.ا.ایران؛ فضای مجازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
1- آیتیمن. (۱۴۰۰). شبکههای اجتماعی محبوب ایرانیها در سال 1400. بازیابی 27 آذر 2021، از https://www.itmen.ir/news/276694/شبکه-های-اجتماعی-محبوب-ایرانی-ها-سال-1400
2- آلبرتس، دیوید و پاپ، دانیل (1385)، «گزیدهای از عصر اطلاعات: الزامات امنیت ملی در عصر اطلاعات» ، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
3- امانی کلاریجانی، امرالله (1396). «فضای مجازی و وا کاوی سیاست های پیشگیرانه در کنترل آسیبهای اجتماعی نوپدید» . رهیافت پیشگیری. شماره اول. پاییز.
4- باستانی، سوسن، کمالی، افسانه و صالحی، مریم. (1386). «سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی». فصلنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی. شماره 61.
5- بوزان، باری (1387)، «مردم، دولتها و هراس»، ترجمه:پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
6- تاجیک، محمدرضا. (1380)، «مقدمهای بر استراتژی امنیت ملی ا.ج.ا، (رهیافتها و راهبردها)، جلد 1» ، تهران: فرهنگ گفتمان.
7- حبیب زاده، اصحاب و روح الله بخشی (1395). «شبکههای اجتماعی مجازی و امنیت عمومی. فصلنامه پژوهشهای دانش انتظامی»، سال هجدهم، زمستان.
8- خانیکی، هادی و بابائی، محمود. (1391). «تأثیر سازوکارهای ارتباطی اینترنت، بر الگوهای تعامل کنشگران فضای سایبر ایران»، فصلنامه علوم اجتماعی (علامه طباطبایی)، شماره 56.
9- دارابی، علی (1395). «رسانههای ارتباطی نوین و تأثیر آن بر فرایند بیداری اسلامی در انقلاب تونس». فصلنامه علمی –پژوهشی پژوهش های نوین در جهان اسلام. سال 6. شماره 22.
10- رحیمی، بهمن؛ ایزدی، فواد؛ و موسوی امیرآباد، عاطفه. (۱۴۰۰). طرح راهبردی مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا درجمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آراء امام خامنه ای (مدظله). فصلنامه علمی امنیت ملی، 10(41)، 7-42.
11- سلطانینژاد، احمد, موسوی شفائی، مسعود, اسدینژاد، الهام. (1392). «تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در دهه 1380». پژوهشنامه علوم سیاسی, 8(2).
12- صادقیان، سید جلال (1389). «بررسی نقش کارکردی رسانه ها در امنیت ملی و عمومی». فصلنامه دانش انتظامی. دوره 12, شماره 1 (مسلسل 46).
13- عبدالله خانی، علی (1388). «نظریههای امنیت مقدمهای بر طرحریزی دکترین امنیت ملی». تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالملل ابرار معاصر تهران.
14- غفاری، جلال، محمدصادق دهقانی محمدآبادی، محمدرضا نجارزاده (1392). «نقش رسانه های مجازی و شبکههای اجتماعی در بیداری اسلامی» ، مطالعه موردی انقلاب تونس. مطالعات بیداری اسلامی سال دوم بهار و تابستان 1392 شماره 3.
15- فضلی، مهدی (1383). «تخریب و اختلال در داده ها و سیستم های کامپیوتری» ، مجموعه مقالات اولین همایش حقوقی فناوری اطلاعات، تهران: مرکز مطالعات راهبردی و توسعه قوه قضائیه.
16- قنبری، زهرا. (۱۳۹۹). تعداد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی چقدر است؟. بازیابی 27 آذر 2021، از https://itiran.com/2021/02/21/تعداد-کاربران-ایرانی-شبکه-های-اجتماع/
17- گوهری مقدم، ابوذر (1390). «جنبش اشغال والاستریت: ماهیت و اهداف. گزارش راهبردی» ، مرکز پژوهشهای مجلس، شماره 12036، کد موضوعی 260.
18- ماندل، رابرت. (1387). «چهره متغیر امنیت ملی»، ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ سوم، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی غیرانتفاعی.
19- مرادی، محسن. (۱۳۹۵). کدگذاری دادهها در نظریهپردازی دادهبنیاد (Grounded Theory) [علمی]. بازیابی 25 خرداد 2017، از http://analysisacademy.com/5209/کدگذاری-دادهها-در-نظریهپردازی-داد.html
20- مردانی، فریبا؛ و جنودی، المیرا. (۱۴۰۰). تأثیر شبکه های اجتماعی در بهبود وضعیت اطلاع رسانی و جذب مخاطبین. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 7(1).
21- ولوی، محمد رضا (1394). «شبکههای اجتماعی مجازی، فرصت ها و تهدیدات و ارائه الگوی مناسب». مطالعه گروهی. دانشگاه عالی دفاع ملی.
22- Castronovo, Cristina (2012). Social Media in Alternative Marketing Communication Model. Journal of Marketing Development & Competitivness.
23- Eriksson, Johan (2006). The Information Revolution, Security, and International Relations: (IR) relevant Theory? International Political Science Review. Vol. 27. No. 3
24- Hallman, Harry (2008). Social Network Marketing, Octane Press.
25- Jerving, Jim (2010). Social Networking as a Marketing Tool, The cuna marketing & business development council. January.
26- Lacobucci, Dawn (2003). Introduction to Consumers in Cyberspace, Journal of Consumer Psychology, Vo13: Pages 1–10.
27- Lowenthal, Mark (2003) ، Intelligence from Secrets to Policy، Washington: CQ Press Intelligence: Washington: Brasseys Press.
28- Lowenthal, Mark M. (2017). Intelligence : from secrets to policy (Seventh edition.).
29- CSIS Center for Strategic & International Studies. (2011). Cyber security Two Later, A report of the CSIS Commission on Cyber security for the 44th presidency.
30- McCullagh, Declan (2011). How SOPA would affect you, CBS Interactive. , available at: http://news.cnet.com/8301-31921_3-57329001-28/how-sopa0would-affect-you-fap/2011
31- Elina Lange.Ionatamishvili and Sanda Svetoka, ‘Strategic Communications and Social Media in the Russia.Ukraine Conflict’ in Kenneth Geers (ed.) Cyber War in Perspective: Analysis from the Crisis in Ukraine, 2015, p. 94
32- Nissen, Thomas (2015). The Weaponization of Social Media, available in: https://www.stratcomcoe.org/download/file/fid/2437
33- Massari, L., (2010). Analysis of MySpace user profiles. Information Systems Frontiers, 1-7.
34- Engerer, H. (2009). ‘Security Economics: Definition and Capacity. Economics of Security Working Paper. No. 5. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |