تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,102 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,703 |
سیستم رانش دریایی پمپ جت | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 21، شماره 60، شهریور 1401، صفحه 3-16 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله ترویجی | ||
نویسندگان | ||
وحید آئینی* 1؛ احسان یاری2؛ محمدحسین قائدشرف3؛ هادی مهدوی تلارمی4 | ||
1مربی دانشگاه فنی و حرفه ای شماره یک پسران (شهید مفتح ) | ||
2استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان | ||
3دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان | ||
4کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 12 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
سیستم رانش پمپ جت از انواع سیستمهای پیشرانش دریایی میباشد که نیروی تراست را بر اساس روش اختلاف ممنتوم ایجاد میکند. پمپ جت در درجه اول برای وسایل نقلیه زیرآب طراحیشده است. سیستم رانش پمپ جت به دلیل پنهانکاری و عملکرد عالی آن بسیار مورداستفاده قرارگرفته است، اما به دلیل محرمانه بودن و پیچیدگی آن، جزئیات کمی منتشرشده است. رفتار این سیستم پیشرانش تا حدود زیادی مشابه پمپهای جریان محوری میباشد. اجزای اصلی سیستم رانش پمپ جت شامل داکت، موتور، استاتور، هاب و باس میباشند. موتور با تعداد تیغههای مشخص بر روی هاب نصبشده و استاتور نیز از سمت ریشه به هاب و از سمت نوک به سطحی داخلی داکت چسبیده است. پمپ جتها ازنظر آرایش قرارگیری موتور و استاتور در داخل داکت و همچنین مکانیزم چرخش به چهار دسته طبقهبندیشدهاند: پیش چرخش، پس چرخش، رینگ محرک و دوتایی ناهمسانگردی. نوع پیش چرخش نویز و راندمان کمتری نسبت به نوع پس چرخش دارد و بهنوعی از سیستمهای پیشرانش فوق بیصدا محسوب میشود. با توجه به مزایای بشمار استفاده از قوای محرکه هستهای در زیردریاییها و سایر وسایل نقلیه دریایی، پمپ جت با توجه به مزایای آکوستیکی و همچنین محدودیتهای پدیده مسمومیت با زنون و کاهش توان در رآکتورهای هستهای، کاندید مناسبی برای سیستمهای پیشران دریایی با محرک هستهای به نظر میرسد. در این پژوهش سعی بر این است که این نوع پیشران معرفی و مزایای آن بررسی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پمپ جت؛ سیستمهای پیشرانش؛ موتور؛ استاتور؛ شناور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Jet pump propulsion system | ||
نویسندگان [English] | ||
vahid aeeni1؛ Ehsan Yari2؛ Mohammad Hossein Quaidsharaf3؛ Hadi Mahdavi Talarmi4 | ||
1University Instructor (Shahid Mofteh) | ||
2Assistant Professor, Department of Mechanical Engineering, Malik Ashtar University of Technology, Isfahan | ||
3Ph.D. student of mechanical engineering - energy conversion, University of Technology Malik Ashtar, Isfahan | ||
4senior expert in aerospace engineering, Malik Ashtar University of Technology, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The jet pump thrust system is one of the types of marine propulsion systems that creates the thrust force based on the momentum difference method. The jet pump is primarily designed for underwater vehicles. The jet pump propulsion system has been widely used due to its stealth and excellent performance, but due to its secrecy and complexity, few details have been published. The behavior of this propulsion system is similar to axial flow pumps. The main components of jet pump thrust system include duct, motor, stator, hub and boss. The motor is installed on the hub with a specific number of blades and the stator is attached to the hub from the root side and to the inner surface of the duct from the tip side. Jet pumps are classified into four categories according to the placement of the motor and stator inside the duct as well as the rotation mechanism: pre-rotation, post-rotation, driving ring and double anisotropy. The pre-rotation type has less noise and efficiency than the post-rotation type and is considered a type of ultra-silent propulsion system. Considering the numerous advantages of using nuclear propulsion in submarines and other marine vehicles, the jet pump seems to be a suitable candidate for marine propulsion systems with nuclear propulsion, considering the acoustic advantages as well as the limitations of the phenomenon of xenon poisoning and power reduction in nuclear reactors. arrives. In this research, an attempt is made to introduce this type of engine and examine its advantages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jet pump, propulsion systems, motor, stator, float | ||
مراجع | ||
[1] DenghuiQin, QiaogaoHuang, GuangPan, YaoShi, PengHan, XinguoDong, "Effect of the duct and the pre-swirl stator on the wake dynamics of a pre-swirl pumpjet propulsor", Ocean EngineeringVolume 237, 1 October 2021, 109620.
[2] DenghuiQin, QiaogaoHuang, GuangPan, YaoShi, PengHan, XinguoDong, "Comparison of hydrodynamic performance and wake vortices of two typical types of pumpjet propulsor", Ocean EngineeringVolume 224, 15 March 2021, 108700.
[3] XiaohuiLuo, QiupingLi, ZutiZhang, JijianZhang, "Research on the underwater noise radiation of high pressure water jet propulsion ", Ocean EngineeringVolume 219, 1 January 2021, 108438.
[4] Lin Lu, Chen Wang, Denghui Qin, "Numerical investigations of flow characteristics of a pumpjet propulsor in oblique inflow", Applied Ocean ResearchVolume 103, October 2020, 102343.
[5] Chengcheng Qiu, Qiaogao Huang, Guang Pan, Yao Shi, Xinguo Dong, "Numerical simulation of hydrodynamic and cavitation performance of pumpjet propulsor with different tip clearances in oblique flow", Ocean EngineeringVolume 209, 1 August 2020, 107285.
[6] Han Li, Qiaogao Huang, GuangPan, Xinguo Dong, "The transient prediction of a pre-swirl stator pump-jet propulsor and a comparative study of hybrid RANS/LES simulations on the wake vortices", Ocean EngineeringVolume 203, 1 May 2020, 107224.
[7] Denghui Qin, Guang Pan, Seongkyu Lee, Qiaogao Huang, Yao Shi, "Underwater radiated noise reduction technology using sawtooth duct for pumpjet propulsor", Ocean Engineering
Volume 188, 15 September 2019, 106228.
[8] Han Li, Guang Pan, Qiaogao Huang, "Transient analysis of the fluid flow on a pumpjet propulsor", Ocean EngineeringVolume 191, 1 November 2019, 106520.
[9] Lin Lu, Yuefei Gao, Qiang Li, Lin Du, "Numerical investigations of tip clearance flow characteristics of a pumpjet propulsor", International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering Volume 10, Issue 3, May 2018, Pages 307-317.
[10] Jie Gong, Chun-yu Guo, Tie-cheng Wu, Da-gang Zhao, "Particle image velocimetry measurement of velocity distribution at inlet duct of waterjet self-propelled ship model", Journal of Hydrodynamics, Ser. B Volume 29, Issue 5, October 2017, Pages 879-893.
] 11[ بررسی عددی رفتار هیدرودینامیکی و پارامترهای سیالاتی میدان جریان حول سیستم رانش پمپ جت، احسان یاری، سید مهدی اعرابی مقدم، بیست و نهمین همایش سالانه بینالمللی انجمن مهندسان مکانیک ایران و هشتمین همایش صنعت نیروگاههای حرارتی
] 12[ طراحی سیستم رانش پمپجت CRP، نوروزمحمد نوری، صابر محمدی، اولین همایش پیشرانههای دریایی
] 13[ شبیهسازی عددی دنباله جریان پشت سیستم رانش پمپجت، امین طالع زاده شیرازی، محمدرضا نظری، مجتبی دهقان منشادی، هجدهمین همایش صنایع دریایی
] 14[ استخراج منحنی عملکرد یک نمونه تحقیقاتی سیستم پیشرانش پمپجت، امین طالع زاده شیرازی، محمدرضا نظری، مجتبی دهقان منشادی، هجدهمین همایش صنایع دریایی
] 15[ مطالعه سیستم رانش پمپجت و امکانسنجی استفاده از آن در شناورهای سرعتبالا، مهران مطلبی نژاد، حسن قاسمی، چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو
[16]Carlton, J. S., Marine propellers and propulsion, third ed., Amsterdam, Netherland, Elsevier ( 2012 )
[17] مونسان، م. م.، کتاب جامع مهندسی معماری دریایی، انتشارات کمالی نژاد، 1391
[18] Dawson, C.:The early history of water - jet propulsion. MARINERS MIRROR, 89, 88-92(2003)
[19] Bertram, V., Practical ship hydrodynamics Oxford, U.K, Butterworth Heinemann (2012) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |