تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,704,985 |
تحلیل عددی عملکرد و مقاومت شناور تندرو سرشی با اعمال اسپری ریل | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 21، شماره 60، شهریور 1401، صفحه 17-25 اصل مقاله (523.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سجاد حاجی زاده* 1؛ مهشید عمله کارسنگی2 | ||
1مهندسی دریا- دانشکده مهندسی- دانشگاه خلیج فارس | ||
2دانشگاه خلیج فارس | ||
تاریخ دریافت: 11 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 12 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
در چند دهه اخیر شناورهای تندرو اهمیت فوقالعادهای پیداکردهاند و برای دستیابی به سرعتهای بالا فرم بدنههای مختلفی پیشنهاد، طراحی و ساختهشدهاند. شناورهای تندرو به چهار گروه شناورهای تک بدنه، هیدروفویلی، اثر سطحی و چند بدنه تقسیم میشوند. در اینجا، تمرکز اصلی بر روی شناور های سرشی(اسپری ریل) میباشد. شناورهای تندرو سرشی برای رسیدن به سرعتهای بالا و مدنظر طرّاح با چالشهای مختلفی روبرو هستند. شناورهای با مقطع عرضی V شکل نیروی برآی هیدرودینامیکی را به خوبی ایجاد نمی کنند. یک روش برای ایجاد نیروی برآی هیدرودینامیکی در شناورهای تندرو اضافه نمودن اسپری ریل در راستای طولی بدنه می باشد. هنگامیکه آب به طرف کناره شناور جریان می یابد، با استفاده از اسپری ریل جریان آب به سمت پایین هدایت داده شده و باعث نیروی برآی هیدرودینامیکی می شود. در این پایان نامه با در دست داشتن تحلیل آزمایشگاهی شناور سرشی در شرایط آب آرام یکبار با اسپری ریل در موقعیت مکانی %24 آبخور و یکبار بدون نصب اسپری ریل، که شامل تریم ، مقاومت و جابهجایی ارتفاع مرکز ثقل شناور میباشد، با تحلیل عددی آن در شرایط کاملا یکسان مقایسه شده است که داری درصد خطای قابل قبولی میباشد.این بهینه سازی در شناور که با اعمال اسپری ریل انجام میشود،تریم و مقاومت را در سرعت های بالا به میزان قابل توجی کاهش میدهد و همچنین تغییرات ارتفاع مرکز ثقل را نیز افزابش میدهد.این پایان نامه میتواند مرجع معتبری برای بهبود عملکرد شناور های پروازی در آینده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل عددی؛ تندرو سرشی؛ شبیه سازی عددی؛ شناور سرشی؛ اسپری ریل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical analysis on resistance and seakeeping performance wave-piercing high speed vessels whit spray rails | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajad Hajizadeh1؛ Mahshid Amalehkarsangi2 | ||
1Persian Gulf University | ||
2Persian Gulf University | ||
چکیده [English] | ||
In recent decades, speedboats have become extremely important and various hull shapes have been proposed, designed and built to achieve high speeds. High-speed vessels are divided into four groups: single-hull, hydrophilic, surface-effect and multi-hull vessels. Here, the main focus is on the wave piercing vessel with spray rail. Speedboats face various challenges to reach the high speeds intended by the designer. V-shaped transverse vessels do not generate hydrodynamic lifting force well. One way to create a hydrodynamic lifting force in fast vessels is to add a spray rail in the longitudinal direction of the hull. When water flows to the side of the float, the water flow is directed downwards using a spray rail, causing a hydrodynamic lifting force. In this dissertation, with the laboratory analysis of the wave piercing vessel, which includes trim, resistance and displacement of the height of the center of gravity (VCG) of vessel, once in calm water conditions with spray rail at a location of 24%T and once without installing spray rail, it has been compared by numerical analysis under exactly the same conditions, which has an acceptable error rate. This optimization, which is done by applying spray rail, significantly reduces trim and resistance at high speeds, as well as increasing center of gravity height changes. This dissertation can be a reliable reference for improving the performance of planning body vessels in the future | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Numerical analysis, wave-piercing high speed, spray rails | ||
مراجع | ||
[1] Holloway, Damien Scott. A high froude number time domain strip theory applied to the seakeeping of semi-SWATHs. Diss. University of Tasmania, 1999. [2] Savisky,d. chapter iv planning craft of modern ship and craft, Naval Engineers Journul, 1985. [3] Pierson,JD. and Leshnover, An Analysis of fluid flow the spray root and wade region of flat planing surface davidson laboratory technical report No.335, 1948. [4] Smiley, Robert F. A Semiempirical Procedure for Computing the Water-Pressure Distribution on Flat and V-Bottom Prismatic Surfaces During Impact or Planing. No. NACA-TN-2583. NATIONAL AERONAUTICS AND SPACE ADMINISTRATION WASHINGTON DC, 1951. [5 ] Shoemaker, J.M. Tank tests of flate and V-bottom planing Surface , NACA TN 509, 1934. [6] Ikeda, Y, Katayma, T. porpoising oscillations of very-high-speed marine craft, Phil.Trans.R.Soc.Land.A.358, 2000. [7] Savitsky.D ,Morabito,Morabito,M. Surface wavecontors associtated with the forebody wake of stepped planing hull, Meeting of the NEW YORK Metropolitan Section of The Society of Naval Architects and Marine Engineers, 2009. [8] Jeonghwa Seo, Hak-Kyu Choi, Uh-Cheul Jeong, Dong Kun Lee, Shin Hyung Rhee, Chul-Min Jung, Jaehoon Yoo. Model tests on resistance and seakeeping performance of wave-piercing high-speed vessel with spray rails.Ocean Engineering July 2016. [9] Savitsky. Daniel, Michael F. DeLorme, and Raju Datla. Inclusion of whisker spray drag in performance prediction method for high-speed planing hulls. Marine Technology 44.1, 2007. [10] Pierson,J.D.and Leshnover S, An analysis of fluid flow in the spray root and wade region of flat planing surface. Davidson Laboratory Technology Report NO.382, 1958. [11] ITTC – Recommended Procedures and Guidelines (Practical Guidelines for Ship Self-Propulsion CFD), 2014. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |