تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,455 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,344,305 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,595,662 |
بازطراحی سامانه خنک کاری در توسعه موتور بنزینی زمینی به دریایی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 21، شماره 60، شهریور 1401، صفحه 26-44 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ادیب سوزنی* 1؛ میثم محرابیان2 | ||
1دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک بیوسیستم (طراحی و ساخت)، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 12 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
یکی از کاربریهای راهبردی موتورهای بنزینی، کاربرد آن در مصارف دریایی میباشد. در حالت نصب عمودی موتور که تفاوت زیادی با حالت افقی دارد، جهت نیل به تغییر کاربری میبایست تغییرات اساسی در سامانههای موتور مبنا که از جمله با اهمیتترین آنها سامانه خنککاری است، ایجاد کرد. در واقع توسعة موتور دریایی بدون توسعة همزمان سامانة خنککاری ناقص میباشد. در این پروژه خنککاری اجزای موتور ارتقاءیافته دریاییسازی شده توسط دو مدار باز و بسته صورت میگیرد. با توجه به طراحی انجام شده، سامانه خنککاری در مدار باز شامل یک خنککن روغن، یک خنککن میانی هوا و یک مبدل آب شیرین میباشد. هدف اصلی این پروژه، طراحی مبدلهای حرارتی موردنیاز در مدار باز خنککاری میباشد. با استفاده از نرمافزار HTRI برای هر یک از مبدلهای هوا، روغن و آب شیرین 4 نوع طراحی ارائه گردید. هر سه مبدل حرارتی مورد نیاز در سامانه خنککاری مدار باز موتور، از نوع پوسته و لوله در نظر گرفته شده و بدلیل جلوگیری از خوردگی تجهیزات و رسوبزا بودن آب دریا (سیال سرد)، این سیال در هر سه مبدل درون لوله جریان دارد و سیال گرم (هوا، روغن و آب شیرین) در سمت پوسته جریان دارند. در مبدل اینترکولر طراحیهای شماره 2 و 3 به دلیل وزن کمتر و ضریب انتقال حرارت بالاتر برگزیده شدند (با توجه به تعداد پاسهای لوله آنان). در مبدل خنک کن روغن طراحیهای شماره 2 و 4 مزایای بهتری داشته و انتظارات را برآورده میکند. همچنین در مبدل خنک کن آب شیرین طراحیهای شماره 2 و 4 برتر شناخته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
موﺗﻮر ﺗﻨﻔﺲ ﻃﺒﯿﻌﯽ؛ ﺗﻮرﺑﻮﺷﺎرژر؛ ﺗﻮان ﺗﺮﻣﺰی؛ ﮔﺸﺘﺎور ﺗﺮﻣﺰی؛ GT-POWER | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |