تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,668 |
بازطراحی سامانه خنک کاری در توسعه موتور بنزینی زمینی به دریایی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 21، شماره 60، شهریور 1401، صفحه 26-44 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ادیب سوزنی* 1؛ میثم محرابیان2 | ||
1دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک بیوسیستم (طراحی و ساخت)، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 12 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
یکی از کاربریهای راهبردی موتورهای بنزینی، کاربرد آن در مصارف دریایی میباشد. در حالت نصب عمودی موتور که تفاوت زیادی با حالت افقی دارد، جهت نیل به تغییر کاربری میبایست تغییرات اساسی در سامانههای موتور مبنا که از جمله با اهمیتترین آنها سامانه خنککاری است، ایجاد کرد. در واقع توسعة موتور دریایی بدون توسعة همزمان سامانة خنککاری ناقص میباشد. در این پروژه خنککاری اجزای موتور ارتقاءیافته دریاییسازی شده توسط دو مدار باز و بسته صورت میگیرد. با توجه به طراحی انجام شده، سامانه خنککاری در مدار باز شامل یک خنککن روغن، یک خنککن میانی هوا و یک مبدل آب شیرین میباشد. هدف اصلی این پروژه، طراحی مبدلهای حرارتی موردنیاز در مدار باز خنککاری میباشد. با استفاده از نرمافزار HTRI برای هر یک از مبدلهای هوا، روغن و آب شیرین 4 نوع طراحی ارائه گردید. هر سه مبدل حرارتی مورد نیاز در سامانه خنککاری مدار باز موتور، از نوع پوسته و لوله در نظر گرفته شده و بدلیل جلوگیری از خوردگی تجهیزات و رسوبزا بودن آب دریا (سیال سرد)، این سیال در هر سه مبدل درون لوله جریان دارد و سیال گرم (هوا، روغن و آب شیرین) در سمت پوسته جریان دارند. در مبدل اینترکولر طراحیهای شماره 2 و 3 به دلیل وزن کمتر و ضریب انتقال حرارت بالاتر برگزیده شدند (با توجه به تعداد پاسهای لوله آنان). در مبدل خنک کن روغن طراحیهای شماره 2 و 4 مزایای بهتری داشته و انتظارات را برآورده میکند. همچنین در مبدل خنک کن آب شیرین طراحیهای شماره 2 و 4 برتر شناخته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
موﺗﻮر ﺗﻨﻔﺲ ﻃﺒﯿﻌﯽ؛ ﺗﻮرﺑﻮﺷﺎرژر؛ ﺗﻮان ﺗﺮﻣﺰی؛ ﮔﺸﺘﺎور ﺗﺮﻣﺰی؛ GT-POWER | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Redesign of the cooling system in the development of land-to-sea gasoline engines | ||
نویسندگان [English] | ||
Adib Souzani1؛ Meysam Mehrabian2 | ||
1Biosystem Mechanical Engineering, Tehran University, Tehran, Iran, adib.souzani@ut.ac.ir | ||
2Department of Mechanical Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
the development of the marine engine is incomplete without the simultaneous development of the cooling system. In this project, the components of the upgraded marine engine are cooled by two open and closed circuits. According to the design, the cooling system in the open circuit includes an oil cooler, an intermediate air cooler and a fresh water exchanger. The main goal of this project is the design of heat exchangers required in the open cooling circuit. Using HTRI software, 4 types of designs were presented for each of the air, oil and fresh water converters. All three heat exchangers required in the open circuit cooling system of the engine are considered to be shell and tube type, and due to the prevention of equipment corrosion and sedimentation of sea water (cold fluid), this fluid flows inside the tube in all three exchangers and the fluid Hot (air, oil and fresh water) flow on the shell side. In the intercooler exchanger, designs number 2 and 3 were chosen due to their lower weight and higher heat transfer coefficient (according to the number of their pipe passes). In the oil cooling converter, designs number 2 and 4 have better advantages and meet expectations. Also, designs No. 2 and 4 were recognized as the best in fresh water cooling converter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
naturally aspirated engine, turbocharger, braking power, braking torque, GT-POWER | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |