تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,647 |
بررسی اجزاء دنباله شناور ها از دیدگاه اپتیکی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 21، شماره 60، شهریور 1401، صفحه 52-59 اصل مقاله (1009 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسنده | ||
محمود رضا عباسی کاریزبالا* | ||
گروه علوم پایه - دانشکده مشترک- دانشگاه امام خامنه ای | ||
تاریخ دریافت: 04 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 12 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
دنباله تولید شده توسط شناورهای در حال حرکت را که می توان با چشم انسان مشاهده کرد، ممکن است تا ده ها کیلومتر در اقیانوس باز ادامه یابد و از راه دور قابل تشخیص باشد. این دنباله دارای اجزا و قسمت های مختلفی است که کاملاً تابع شرایط حرکتی و هندسی شناورها است و مطالعات بسیار زیادی بر روی شناخت آنها انجام گرفته است. اهمیت اصلی این مطالعات را شاید بتوان برای آشکار سازی و شناسایی خودکار و از راه دور این شناورها براساس الگوهای دنباله های تولید شده توسط آنها توسط سنجنده های مختلفی مانند عکاسی مرئی، سنجش مادون قرمز و رادارهای مایکروویو نصب شده بر روی ماهواره ها، رادارها و پهپادها دانست. در این مقاله به بررسی مولفه های این پدیده از دیدگاه پهپادی و یا به عبارت دیگر از دیدگاه اپتیکی پرادخته و نشان داده شده است که این دنبال گرچه پیچیده و دارای 5 مولفه کلی است اما از دیدگاه اپتیکی سه مولفه آن کاملاً مشهود است: دنباله کلوین، دنباله آشفته، و امواج داخلی تولید شده توسط شناور. | ||
کلیدواژهها | ||
دنباله؛ کلوین؛ اپتیکی؛ آشفته؛ امواج داخلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the components of the wake of ships from an optical point of view | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmud reza abbasi karizbala | ||
imam khamenei university. science college. basic science department. | ||
چکیده [English] | ||
The wake produced by moving ships, which can be seen with the human eye, may extend for tens of kilometers in the open ocean and be detectable from a distance. This wake has different components and parts that are completely subject to the movement and geometric conditions of the ships and many studies have been done on their recognition. The main importance of these studies may be for the automatic and remote identification of these ships based on the patterns of wakes produced by them by various sensors such as visible photography, infrared measurement and microwave radars installed on satellites, radars and drones. In this article, the components of this phenomenon have been studied from the point of view of a drone, or in other words, from the optical point of view, and it has been shown that although this wake is complex and has 5 general components, three of its components are clearly visible from the optical point of view: Kelvin wake, turbulent wake, and internal waves generated by the ship. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
wake, Kelvin, optical, turbulent, internal waves | ||
مراجع | ||
[1] Ermakov, S., I. Kapustin, and T. Lazareva, 2014: Ship wake signatures in radar/optical images of the sea surface: Observations and physical mechanisms. Proc. SPIE, 9240, 92400N. [2] Gilman, M., A. Soloviev, and H. Graber, 2011: Study of the far wake of a large ship. J. Atmos. Oceanic Technol.28,720–733. [3] Watson, G., R. D. Chapman, and J. R. Apel, 1992: Measurements of the internal wave wake of a ship in a highly stratified sea loch. J. Geophys. Res., 97, 9689–9703. [4] CHUNG, Y. K. & LIM, J. S. 1991 A review of the Kelvin ship wave pattern. J. Ship Res. 35, 191–197. [5] SOOMERE, T. 2007 Nonlinear components of ship wake waves. Appl. Mech. Rev. 60, 120–138. [6] DIAS, F. 2014 Ship waves and Kelvin. J. Fluid Mech. 746, 1–4. [7] DARMON, A., BENZAQUEN, M. & RAPHAËL, E. 2014.Kelvin wake pattern at large Froude numbers. J. Fluid Mech. 738, R3. [8] Reed, A. M., and J. H. Milgram, 2002: Ship wakes and their radar images. Annu. Rev. Fluid Mech., 34, 469–502. [9] Stramski, D., 1994: Gas microbubbles: An assessment of their significance to light scattering in quiescent seas. Proc. SPIE, 2258, 704–710. [10] Liu, Y., Deng, R., 2018. Ship wakes in optical images. J. Atmos. Ocean. Technol. 35, 1633–1648. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |