رجعتی, میلاد, شیرمردی احمدآباد, حسین, اسلام جو, علی. (1402). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران. پدافند الکترونیکی و سایبری, 4(3), 37-71.
میلاد رجعتی; حسین شیرمردی احمدآباد; علی اسلام جو. "شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران". پدافند الکترونیکی و سایبری, 4, 3, 1402, 37-71.
رجعتی, میلاد, شیرمردی احمدآباد, حسین, اسلام جو, علی. (1402). 'شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران', پدافند الکترونیکی و سایبری, 4(3), pp. 37-71.
رجعتی, میلاد, شیرمردی احمدآباد, حسین, اسلام جو, علی. شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران. پدافند الکترونیکی و سایبری, 1402; 4(3): 37-71.
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران
1دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و و برنامه ریزی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.
2پژوهشگر دانشکده مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.
3پژوهشگر دانشکده مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.
تاریخ دریافت: 28 آذر 1401،
تاریخ بازنگری: 03 بهمن 1401،
تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1401
چکیده
در سالهای گذشته بدلیل کاهش اعتبارات بانکی و محدودیتهای دسترسی به منابع بینالمللی، بنگاهها با چالش تأمین مالی مواجه شدهاند. تأمین مالی جمعی از ابزارهای نوین مالی است که میتواند نیازهای تأمین مالی متقاضیان سرمایه و سرمایهگذاران را برآورده نماید. اگر بنگاهها بخواهند این ابزار مالی را برای جذب سرمایه سرمایهگذاران توسعه و ترویج نمایند، نیازمند شناخت عوامل موثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی هستند. لذا در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران میپردازیم. روش پژوهش، آمیخته از نوع توالی کیفی-کمی است. ابتدا با روش تحلیل مضمون و استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با 12 خبره حوزه تأمین مالی جمعی، 52 مضمون پایه تحت 10 مضمون سازمان دهنده، در سه مضمون فراگیر زمینهای، علّی و مداخلهگر شناسایی و طبقهبندی گردید. سپس طبق نتایج پرسشنامه و با نرمافزار TOPSIS میزان تأثیر مضامین بر بازاریابی تأمین مالی جمعی به دست آمد. به ترتیب، میزان اهمیت مضامین پایه برحسب مضمون فراگیر زمینهای: فرهنگ سرمایهگذاری و زیرساختها؛ برحسب مضمون فراگیر علّی: بازدهی، نقدشوندگی، زمان، اعتماد و شفافیت متقاضی و ترویج؛ و برحسب مضمون فراگیر مداخلهگر: محصول(موضوع پروژه)، تضامین و ویژگی سکو میباشد.
1) آذرنوش انصاری طادی و همکاران. (1398). طراحی آمیخته بازاریابی ابزارهای مالی با تمرکز بر ابزار بدهی. پژوهشهای حسابداری مالی، سال یازدهم، شماره دوم، صفحه 88-75.
2) ابراهیمی، سید عباس، حسن داناییفرد، عادل آذر، لطفالله فروزنده. (1388). طراحی مدل خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد در نظام سلامت ایران (پژوهشی کیفی.) پژوهشهای مدیریت عمومی سال هفتم، شماره بیستوچهارم، 24-5.
3) انصاری رنانی، قاسم و ناصحی فر، وحید. (1386). الگوی کارآمد بازاریابی خدمات مالی در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 103، صفحه 140-123.
4) افتخاری، علی آبادی و همتی روزبهانی، محمد. (1395). آمیخته بازاریابی خدمات و تاثیر آن بر رفتار سهامداران. فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، سال یازدهم، شماره 40، صفحه 37.
5) افشار، غلامعباس و سلیمانی بشلی، علی. (1389). اصول بازاریابی خدمات مالی، نشر سیمای شرق.
6) تأمین سرمایه آرمان. (1393). نگاهی اجمالی به مدل های تأمین مالی جمعی و کاربرد آن در تأمین مالی طرح های کارآفرینی.
7) رضوانی، مهران و فتایی، پریسا. (1395). شناسایی راهبردهای بازاریابی برای تأمین مالی شرکتهای در مرحله رشد . فصلنامه توسعه کارآفرینی دوره دوم شماره دهم، صفحه 296-277.
8) دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. (1393). مقدمه ای بر تأمین مالی جمعی، معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی، تهران.
9) صادقی شریف، سید جلال و علیپور، مهرداد و عروجی، مرجان. (1395). آمیخته بازاریابی مالی P7 در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی شماره 16، صفحه 233.
10) علیپور، بدیعی، نوری. (1390). مطالعه کارکردهای آمیخته بازاریابی خدما P7 در افزایش کیفیت بورس اوراق بهادار تهران با ارائه آمیختههای جدید بازاریابی مالی بورس اوراق بهادار. پژوهشگر، 9(27)، 20-1.
11) علیپور، مهرداد و صادقی شریف، سیدجلال. (2013). بازاریابی مالی و کاربرد آن در عرضه سهام اصل صدر 44 قانون اساسی از طریق بورس اوراق بهادار تهران. چشم انداز مدیریت مالی.
12) فریدون رهنمای رودپشتی و همکاران. (1401). ارائه مدل تامین بدهی برای مؤسسات مالی و بانکها در قالب تامین مالی جمعی با رویکرد نظریه داده بنیاد. فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل و اوراق بهادار، شماره 54، صفحه 36-23.
13) کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری. (1383). اصول بازاریابی، بهمن فروزنده، مترجم. تهران انتشارات آتروپات.
14) گرچن، راسمن، کاترین، مارشال. (1390). روش تحقیق کیفی. سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی
15) مبشر راد، غنبر طهرانی. (1397). عوامل تأثیرگذار بر کارکرد رسانه های اجتماعی در تأمین مالی جمعی مؤسسات خیریه. فصلنامة مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند ـ شماره 42ـ تابستان1397، صفحات 136-109.
16) ناصحی فر، وحید. (1386). محیط بازاریابی در بخش خدمات مالی. مجله بررسی های بازرگانی، ش25. ص 82-78.
17) نوروزیان، علی و ناییجی، محمدجواد و پناهی فر، فرهاد. (1398). شناسایی عوامل موثر بر مشارکت در پروژه های تأمین مالی جمعی در کسب و کارهای نوپا.
19) وودروف، هلن. (1385). بازاریابی خدمات (ترجمه ابراهیم گوهریان و مصطفی کوهستانی)، تهران: انتشارات امیرکبیر.
20) Cordova, Alessandro, Dolci, Johanna, Gianfrate, Gianfranco. (2015). The determinants of crowdfunding success evidence from technology projects. Procedia - Social and Behavioral Sciences 118. 115-124.
21) Cornelius PB, Gokpinar B. (2020). The role of customer investor involvement in crowdfunding success. Management Science. 66(1):452–472.
22) Crosetto, Paolo, Regner, Tobias. (2014). Crowdfunding: Determinants of success and funding dynamics. Jena Economic Research Papers 35.
23) (n.d.) .in Wikipedia. From https://en.wikipedia.org/wiki/Kickstarter#cite_note-vincent2015-123.
24) Lambert, Thomas, Schwienbacher, Armin. (2010). An empirical analysis of Social Science Research Network 1578175.
25) Maik Eisenbeiss, Sven A.Hartmann, Lars Hornuf. (2022). Social media marketing for equity crowdfunding: Which posts trigger investment decisions?.
26) Mollick, Ethan. (2014). The dynamics of crowdfunding: An exploratory study. Journal of business venturing 29. n 1, pp. 1-16.
27) Schwienbacher, Armin, Larralde, Benjamin. (2010). Crowdfunding of small entrepreneurial ventures. Handbook of entrepreneurial finance. Oxford University Press, Forthcoming.