تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,870,240 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,720,204 |
الگوی ارزیابی کارکنان دانشی دانشگاهی | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
دوره 21، شماره 96، شهریور 1401، صفحه 139-187 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهروز کاملی1؛ علی سبحانی متین* 2 | ||
1دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2دانشگاه امام حسین | ||
تاریخ دریافت: 15 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 09 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 19 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
دنیای امروز دنیای فناوری و دانشورزی بوده و دانشگاهها نقش موتور محرک رشد و پیشرفت جامعه را بر عهده دارند و این کارکنان دانشی دانشگاه هستند که نقش راهبردی در حرکت روبهجلو و پیشتازانه دانشگاه ایفاء میکنند. با توجه به اهمیت ذکر شده، این پژوهش به دنبال آن است که الگوی ارزیابی کارکنان دانشی دانشگاه را ارائه نماید. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، توسعه ای و از نظر رویکرد کیفی و از نوع توصیفی- اکتشافی است. برای پاسخ به سؤال پژوهش یعنی دستیابی به الگوی ارزیابی کارکنان دانشی دانشگاه ابتدا به سه الگوی ارزیابی کارکنان در منابع اسلامی، الگوی ارزیابی کارکنان دانشی در ادبیات موجود و الگوی ارزیابی کارکنان دانشی مبتنی بر تجربیات دانشگاهی اقدام شد. سپس از طریق روش فراترکیب و تجزیه و تحلیل آن الگوها، الگوی نهایی با 3 بعد اصلی، 13 بعد فرعی، 44 مؤلفه و 292 شاخص به دست آمد. محور دسته بندی بر مبنای ساحات سه گانه وجودی انسان یعنی بینش، گرایش و کنش قرار گرفت و ابعاد فرعی ذیل این محورها دستهبندی شد. بعد بینشی شامل 4 محور جهانبینی، قوای ادراکی، دانش عمومی و دانش تخصصی؛ بعد گرایشی شامل دو محور اخلاقیات و روحیات و بعد کنشی شامل 7 عنصر تواناییها، شایستگیهای عمومی مدیریت، شایستگیهای مدیریت دانش، فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای پژوهشی، فعالیتهای علمی اجرایی و فعالیتهای فرهنگی تربیتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ الگوی ارزیابی؛ کارکنان دانشی؛ دانشگاه؛ فراترکیب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation Pattern of University Knowledge Workers | ||
نویسندگان [English] | ||
behrooz kameli1؛ ali sobhanimatin2 | ||
1sndu | ||
2imam husain university | ||
چکیده [English] | ||
Today's world is a world of technology and knowledge, and universities are responsible for driving the growth and progress of society, and it is the knowledge workers of the university who play a strategic role in the forward and pioneering movement of the university. Considering the mentioned importance, this research seeks to present the pattern of evaluation of knowledge workers of the university. The research method used in this study is applied and developmental in terms of its qualitative approach and descriptive-exploratory. To answer the research question, i.e. to achieve the pattern of evaluation of knowledge workers of the university, first, three pattern of evaluation of employees in Islamic sources, the pattern of evaluation of knowledge workers in the existing literature and the pattern of evaluation of knowledge workers based on university experiences were applied. Then, through the meta-synthesis method and analysis of those patterns, the final pattern with 3 main dimensions, 13 sub-dimensions, 44 components and 292 indicators was obtained. The axis of classification was based on the three areas of human existence, i.e. vision, tendency and action, and the sub-dimensions were classified under these axes. The dimension of vision includes 4 axes of worldview, perceptive powers, general knowledge and specialized knowledge; The dimension of tendency includes the two axes of ethics and morals And action includes 7 elements of abilities, general management competencies, knowledge management competencies, educational activities, research activities, executive scientific activities and educational cultural activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
evaluation, evaluation pattern, knowledge workers, university, meta-synthesis | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
نهج البلاغه
مجموعه بیانات امام خمینی (ره)، Emam.com
مجموعه بیانات مقام معظم رهبری، Khamenei.ir
اخوان خرازیان، مریم؛ شهبازی، محمدمهدی و فاتحی، محمد. (1396). ارزیابی عمکرد کارکنان دانشی واحد تحقیق و توسعه در شرایط برونسپاری، مدیریت تولید و عملیات، 8 (1)، 139-156.
اسماعیلی، سعیده. (1392). اثربخشی تکنیکهای ارزیابی عملکرد در ارزیابی کارکنان دانشی سازمانهای دانش بنیان (مورد مطالعه: پژوهشکده موتور ایران خودرو). پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
باباشاهی، جبار؛ یزدانی، حمیدرضا؛ طهماسبی، رضا و رجب پور، ابراهیم. (1396). طراحی مدل شایستگی کارکنان دانشی در پژوهشگاه صنعت نفت. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 32، 3-24.
باقری، مسلم؛ پولادی، حسن و کیانی، مهرداد (1394). شناسایی و رتبه بندی مولفههای موثر در ارزیابی عملکرد دانشگران شرکتهای دانش بنیان. بهبود مدیریت، 9 (1)، 115-136.
بیگدلی، محمدمهدی؛ حمزه پور، مهدی (1397). کاربست رویکرد مدلیابی ساختاری –تفسیری در طراحی مدل فرآیند مدیریت عملکرد کارکنان دانشی شرکتهای دانش بنیان. مدیریت فردا، 63-83.
پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت. (1396). ساماندهی نظام ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی مؤسسههای آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی، آزاد اسلامی و وابسته بهدستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور.
پویا، علیرضا، نوروزی، مرضیه. (1396). نوع شناسی شاخصهای ارزیابی عملکرد منابع انسانی مورد مطالعه: شرکت گاز استان فارس. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 8 (31)، 177-205.
دانایی فرد، حسن؛ امامی، سیدمجتبی. (1386)، استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه پردازی دادهبنیاد، اندیشه مدیریت، سال اول، شماره دوم، صص 69-97
ریاحی، نجمه (1395). شناسایی شاخصهای موثر در ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی با استفاده از AHP فازی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه خوارزمی.
سیدنقوی، میرعلی؛ اسماعیلی، سعیده. (1396). اولویت بندی منابع ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی. ششمین کنفرانس مدیریت دانش، 1-14. تهران: دانشگاه شهیدبهشتی.
شیرازی، علی؛ اژدری، گلناز. (1393). مدلی برای طراحی و ارزیابی شایستگیهای شغلی دانش کاران: موردکاوی مشاغل. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 4 (2)، 65-81.
طاهری، عبدالحسین؛ شمس بخش، مسعود. (1395). آییننامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی آموزشی وپژوهشی و فناوری. چاپ اول: تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.
عرب، سیدمحمد؛ ابراهیم زاده پزشکی، رضا؛ مروتی شریف آبادی و علی. (1393). طراحی مدل فرا ترکیب عوامل مؤثر بر طلاق با مرور نظام مند مطالعههای پیشین. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 10 (4)، 10-22.
علیدادی، یاسر؛ نیکوکار، غلامحسین؛ مهدوی مزده، محمد و موسوی، سیدجلال. (1393). ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 6 (3)، 39-55.
فرزانه کندری، نرگس؛ شامی زنجانی، مهدی؛ مانیان، امیر و حسن زاده، علیرضا. (1397). ارائه چارچوبی برای تبیین شایستگیهای مدیر ارشد دانش با روش فراترکیب. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33 (4)، 1419-1450.
قربانی زاده، وجه الله؛ خیراندیش، مهدی و عدنان راد، اعظم. (1396). عوامل موثر بر حفظ کارکنان دانشی با هدف توسعه برنامههای کیفیت زندگی کاری در موسسه مطالعات بین المللی انرژی. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 149-175.
قلی پور، رحمت الله؛ امیری، علی نقی؛ مهدی زاده، محمدرضا و زمانی فر، محسن. (1392). شناسایی عوامل مؤثر بر ماندگاری کارکنان دانشی در شرکت پخش فراوردههای نفتی ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی، 11 (2)، 133-161.
کمالی، یحیی. (1396). روش شناسی فراترکیب و کاربرد آن در سیاست گذاری عمومی. فصلنامه سیاست، 47 (3)، 721-736.
گلشاهی، بهنام؛ درستکاراحمدی، ناهید. (1398). شناسایی و رتبه بندی عناصر بسته پاداش جامع برای کارکنان دانشی آینده (مورد مطالعه: شرکتهای دانش بنیان صنعت دفاعی). آیندهپژوهی دفاعی، 85-107.
مصدق خواه، مسعود؛ ساکت چقوش، علیرضا. (1390). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان نهادهای ارزش محور مطالعه موردی: سازمان بسیج مستضعفان. مدیریت اسلامی، 19 (1)، 201-222.
معاونت تربیت، آموزش و فرهنگ سپاه. (1398). آییننامه شناسایی و جذب اعضای هیئت علمی مراکز آموزش عالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر (1389)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مکارم شیرازی، ناصر (1390)، پیام امام امیرالمؤمنین (ع)، تهران: انتشارات علی ابن ابی طالب (ع).
مهرابی، امیرحمزه؛ خنیفر، حسین؛ امیری، علی نقی، زارعی متین، حسن و جندقی، غلامرضا (1390)، معرفی روش شناسی نظریه دادهبنیاد برای تحقیقات اسلامی (ارائه یک نمونه)، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال نهم، شماره 23، صص 5- 30.
میرسپاسی، ناصر. (1389). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
نجفی، اسدالله؛ افرازه، عباس. (1389). تحلیل و افزایش کارکرد کارکنان دانشی زن؛ موردکاوی شرکت پارس خودرو. مطالعات اجتماعی زنان، 8 (1)، 7-29.
Agarwall, S. C. (1980). A Study of Productivity Measures for Improving Benefit-Cost Ratios of Operating Organizations, International Journal of Production Research, Vol. 18 No. 1, pp. 83-102. Bagienska, Anna. (2012). Modeling Knowledge Workers Competences. Business Trends, 55-61. Barney G. Glaser, Anselm L, Strauss. (1967), The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Chicago: Aldine. Bogdanowicz, Maureen., & Bailey, Elaine. (2002). The value of knowledge and the values of the new knowledge worker: generation X in the new economy. Journal of European industrial training, 26, 125-129. Bumbarger, W. B. (1984). Operation Function Analysis: Do it Yourself Productivity Improvement, Van Nostrand Reinhold, New York, NY Bussin, Mark H.R, & Brigman, Natasha. (2019). Evaluation of remuneration preferences of knowledge workers. SA Journal of Human Resource Management. 1-10 Charmaz, C. (1990), "Discovering Chronic Illness: Using Grounded Theory", Social, Science and Medicine, 30 Creswell, John W. (2012), Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research / 4th edition, Pearson Education, Inc. Drucker, Peter. F. (1999). Knowledge-Worker Productivity: the Biggest Challenge. California Management Review, 41, 79-94. Gontiuk, Viktoriia. (2013). Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure. Scientific Journal, 35(4). Horwitz, Frank. M., Teng Heng, Chan., Quazi, Hesan. A., Nonkwelo, Carol., Roditi, Denise., & van Eck, Paul. (2006). Human Resource Strategies For Managing Knowledge Workers: An Afro- Asian Comparative Analysis. International Journal of Human Resource Management, 17(5), 775-811. Mundel, M.E. (1975). Measuring and Enhancing the Productivity of Service and Government Organizations, Asian Productivity Organization, Tokyo. Nayeri, Mahmoud. D & Rostami, Malihe (2016).A Model On Knowledge Workers Performance Evaluation, Review of Knowledge Economy, Vol.3, No.1, pp.1-13 Nokada, I., & Takeuchi, H. (1995). Knowledge – Creating Company:"How Japanese Companies Create The Dynamics Of Innovation. Oxford University Press. Noor, N. Anida. Zaria. Mohd, & Minai, Mohd. Sobri. (2019). The Influence of Knowledge Worker Characteristics on Knowledge Integration Capacity among Malaysian Knowledge Workers. Internatinal Journal of Acdemic Research in Business and Social Sciences, 9(14),83–92 Piggot-Irvine, Eileen. (2003). Appraisal training focused on what really matters. The International, 17(6), 25-61. Ramirez, Yuri W. and Nembhard, David A. (2004). Measuring Knowledge Worker Productivity, Journal of Intellectual Capital, Vol. 5 No. 4, pp. 602-628. Reinhardt, Wolfgang., Schmidt, Benedikt., Sloep, Peter., & Drachsler, endrik. (2011). Knowledge Worker Roles and Actions-Results of Two Empirical Studies. Knowledge and Process Management, 1-25. Sampath, K. (2006). A Study Of Belongingness Among Knowledge Workers-Development Implications. IFTDO Conference. Sobocka, Halina. (2020). Acquiring knowledge workers in organizations. Ekonomia I Prawo. Economics And Law, 19(1), 119-134. Strauss, Anselm L.; Corbin, Juliet M. (1998), Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Sage Publications, London. Tennant, M (2014). Doctoring the knowledge worker. Studies in Continuing Education, Taylor & Francis. Vveinhardt, Jolita., & Papšienė, Palmira. (2013). The Structure of Human Resources Assessment Process: Conditions for Criteria Formation. Business and Management Research, 2(2), 69-84. Wright, K (2005). Personal knowledge management: supporting individual knowledge worker performance. Knowledge management research & practice, orsociety. tandfonline.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132 |