تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,435 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,338,234 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,584,339 |
الگوی ارزیابی کارکنان دانشی دانشگاهی | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
دوره 21، شماره 96، شهریور 1401، صفحه 139-187 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهروز کاملی1؛ علی سبحانی متین* 2 | ||
1دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2دانشگاه امام حسین | ||
تاریخ دریافت: 15 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 09 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 19 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
دنیای امروز دنیای فناوری و دانشورزی بوده و دانشگاهها نقش موتور محرک رشد و پیشرفت جامعه را بر عهده دارند و این کارکنان دانشی دانشگاه هستند که نقش راهبردی در حرکت روبهجلو و پیشتازانه دانشگاه ایفاء میکنند. با توجه به اهمیت ذکر شده، این پژوهش به دنبال آن است که الگوی ارزیابی کارکنان دانشی دانشگاه را ارائه نماید. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، توسعه ای و از نظر رویکرد کیفی و از نوع توصیفی- اکتشافی است. برای پاسخ به سؤال پژوهش یعنی دستیابی به الگوی ارزیابی کارکنان دانشی دانشگاه ابتدا به سه الگوی ارزیابی کارکنان در منابع اسلامی، الگوی ارزیابی کارکنان دانشی در ادبیات موجود و الگوی ارزیابی کارکنان دانشی مبتنی بر تجربیات دانشگاهی اقدام شد. سپس از طریق روش فراترکیب و تجزیه و تحلیل آن الگوها، الگوی نهایی با 3 بعد اصلی، 13 بعد فرعی، 44 مؤلفه و 292 شاخص به دست آمد. محور دسته بندی بر مبنای ساحات سه گانه وجودی انسان یعنی بینش، گرایش و کنش قرار گرفت و ابعاد فرعی ذیل این محورها دستهبندی شد. بعد بینشی شامل 4 محور جهانبینی، قوای ادراکی، دانش عمومی و دانش تخصصی؛ بعد گرایشی شامل دو محور اخلاقیات و روحیات و بعد کنشی شامل 7 عنصر تواناییها، شایستگیهای عمومی مدیریت، شایستگیهای مدیریت دانش، فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای پژوهشی، فعالیتهای علمی اجرایی و فعالیتهای فرهنگی تربیتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ الگوی ارزیابی؛ کارکنان دانشی؛ دانشگاه؛ فراترکیب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |