تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 8,445 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,342,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,590,366 |
نهادهای علمی شیعیان امامیه در پنج قرن نخست هجری و نقش آنها در تمدن اسلامی | ||
مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی | ||
دوره 1، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 105-127 اصل مقاله (636.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر فرحزادی* 1؛ محمدرضا عسکرانی2 | ||
1نویسنده مسئول: دانشجوی دکترا، گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور تهران ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 04 دی 1401، تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
امامان شیعه(ع) برای ترویج معارف اسلامی، آموزههای دینی و غیردینی را در هر مکان و زمانی که مقدور بود، به پیروانشان آموزش میدادند. نظام آموزشی بـه عنـوان بخـشی از سـاختار تمـدن اسـلامی، موتـور محـرک و ظرفیتساز شکل گیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما باتوجـه بـه انتقـاداتی کـه نسبت به غیرفعال بودن نظام آموزشی امامیه و دستاوردهای آن درسده های نخستین اسلامی وجـود دارد، ضمن دفاع از وجود آن باید به نقش آن در ظرفیتسازی فرهنگ و تمدن اسـلامی پرداخت. این که شیعیان در تأسیس مراکز علمی وامدار دیگران بودهاند و یا نوآوری بهخرج دادهاند، مسئلهای است که این مقاله با هدف بررسی تأثیر این مراکز در تمدن اسلامی طی سدههای نخست هجری به آن میپردازد. نویسندگان با رویکرد «توصیفی ـ تحلیلی» و با روش کتابخانهای در صدد پاسخگویی به این سئوال هستند که نهادهای علمی و آموزشی شیعیان درپنج قرن نخست چه نقش و جایگاهی در تمدن اسلامی داشتهاند؟ به نظر میرسد که شیعیان بهدلیل نیاز به تعلیم آموزهها و مبانی اعتقادیشان در یک گسترة جغرافیایی غیرشیعی، باتکیه توانستهاند در عرصه علمآموزی و تحقیقات علمی، حـضور فعـالی پیدا کرده و از طریق پایهگذاری مراکز علمی نامآور، فعالیتهای نوآورانه علمی در جهان اسلام را توسعه داده و حیات و هویت فرهنگی و تمدنی تشیع را تداوم بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تشیع؛ مراکز آموزشی؛ مؤسسات علمی؛ تمدن اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,184 |