تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,018,823 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,280,525 |
کنترل فعال نوسانات سیستم تعلیق هواپیما با استفاده از کنترلر عصبی NARMA-L2 | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 4، دوره 19، شماره 2 - شماره پیاپی 72، شهریور 1402، صفحه 41-55 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: گرایش دینامیک، ارتعاشات و کنترل | ||
نویسندگان | ||
میلاد یزدان پناه* 1؛ علیرضا ناطقی2 | ||
1نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری، دانشکده، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 16 دی 1401، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
ارتعاشات کوچک (Shimmy)، ارتعاشات جانبی و پیچشی در چرخ هواپیما است که خود را تحریک می کند؛ و باعث بی ثباتی در عملکردهای سریع میشود؛ که میتواند به تجهیزات فرود هواپیما و بدنه آن و همچنین، در هواپیماهای تجاری، به مسافران آسیب برساند. بنابراین، کنترل و میرایی این ارتعاشات بسیار مهم تلقی میگردد. بدین منظور، پژوهش حاضر، به طراحی یک کنترلکننده با استفاده از روش عصبی نوعNARMA-L2 جهت جلوگیری از ارتعاشات کوچک در ارابه فرود هواپیما پرداخته است. کنترلکننده یاد شده توانایی بالایی در برابر عدم قطعیتهای پارامتری و اغتشاشات خارجی دارد. برای بررسی عملکرد کنترلر پیشنهادی، پاسخ ارتعاشی سیستم توسط نرم افزار MATLAB شبیه سازی شده و کارایی آن با مقایسه نتایج به دست آمده از کنترلرهای گشتاور محاسبه شده مقاوم (RCTM) و تناسبی-انتگرالی-مشتقگیر (PID) سنجیده شد. نتایج بدستآمده، نمایانگر بهبود قابل ملاحظه ای در عملکرد سیستم حلقه بسته با کاهش موثر ارتعاشات در نتیجه استفاده از کنترلکننده پیشنهادی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترلر عصبی؛ NARMA L-2؛ کنترل فعال؛ نوسانات سیستم تعلیق؛ هواپیما | ||
مراجع | ||
Esmailzadeh E, Farzaneh K. Shimmy vibration analysis of aircraft landing gears. Journal of Vibration and Control. 1999;5(1):45-56. [2] Gears ML. Shimmy of aircraft main landing gears. 2000. [3] Haddadpour H, Bornassi S. The Shimmy Vibration Analysis of Aircraft Landing Gear. 2011. [4] Pritchard J. Overview of landing gear dynamics. Journal of aircraft. 2001;38(1):130-7. [5] Vu KT. Advances in optimal active control techniques for aerospace systems; application to aircraft active landing gear: University of California, Los Angeles; 1989. [6] Horta LG, Daugherty RH, Martinson VJ. Modeling and validation of a Navy A6-Intruder actively controlled landing gear system. 1999. [7] Tourajizadeh H, Zare S. Robust and optimal control of shimmy vibration in aircraft nose landing gear. Aerospace Science and Technology. 2016;50:1-14. [8] Zhang T. Dynamic modeling and control strategies for shimmy in aircraft landing gears 2016. [9] Burbano-L DA, Coraggio M, di Bemardo M, Garofalo F, Pugliese M, editors. Adaptive and quasi-sliding control of shimmy in landing gears. 2018 European Control Conference (ECC); 2018: IEEE. [10] Orlando C, editor Modified simple adaptive control of aircraft NLG shimmy. AIP Conference Proceedings; 2020: AIP Publishing LLC. [11] Li F, Zhao Y, editors. Amplitude reduction optimization of time delay semi-active control for aircraft landing gear shimmy. Journal of Physics: Conference Series; 2022: IOP Publishing. [12] Wang Y, Jin X, Yin Y. Using nonlinear feedback control to improve aircraft nose landing gear shimmy performance. Meccanica. 2022;57(9):2395-411. [13] El Hamidi K, Mjahed M, El Kari A, Ayad H, El Gmili N. Design of Hybrid Neural Controller for Nonlinear MIMO System Based on NARMA-L2 Model. IETE Journal of Research. 2021:1-14. [14] Srakaew K, Sangveraphunsiri V, Chantranuwathana S, Chancharoen R, editors. Design of NARMA-L2 neurocontroller for nonlinear dynamical system. 29th International Conference on Modeling, Identification, and ontrol, Innsbruck, Austria; 2010. [15] Al-Fallooji NS, Abbod M. Helicopter Control Using Fuzzy Logic and Narma-L2 Techniques. International Journal of Intelligent Systems & Applications. 2020;12(5). [16] Lu F, Yan Z, Tang J, Huang J, Qiu X, Gao Y. Iterative learning NARMA-L2 control for turbofan engine with dynamic uncertainty in flight envelope. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part G: Journal of Aerospace Engineering. 2021:09544100211029814. [17] Tourajizadeh H, Zare S. Optimal control of shimmy oscillation in aircraft nose landing gear. Modares Mechanical Engineering. 2015;15(8):207-15. [18] Paccot F, Andreff N, Martinet P. A review on the dynamic control of parallel kinematic machines: Theory and experiments. The International Journal of Robotics Research. 2009;28(3):395-416. [19] Celikel R, Aydogmus O, editors. NARMA-L2 controller for single link manipulator. 2018 International Conference on Artificial Intelligence and Data Processing (IDAP); 2018: IEEE. [20] Pukrittayakamee A, De Jesús O, Hagan MT, editors. Smoothing the control action for NARMA-L2 controllers. The 2002 45th Midwest Symposium on Circuits and Systems, 2002 MWSCAS-2002; 2002: IEEE. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |